Commentary

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت

کابل باختر/ 14/ جدی
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه افغانستان در صفحه اول زیر عنوان رکود اقتصادی تهدید جدی تر از طالبان نوشته، شورشیان طالب ممکن است هنوزتهدیدی برای افغانستان باشند اما وضعیت اقتصادی ضعیف خطر بزرگتری برای بقای این کشور دردرازمدت است منابع طبیعی این کشور نیز نمیتوانند درکوتاه مدت کمبود اقتصاد راجبران کنند.
در"سرای شهزاده "کابل صراف ها بسته های پول افغانی دالر ، روپیه ، درهم و یورو را به پیش خود چیده اند ، اما آنها مانند دوسال پیش مشتری ندارند پس ازیک دهه رشد اقتصادی دو رقمی افغانستان این کشور به دلیل انتخابات جنجالی ریاست جمهوری و پایان ماموریت نظامی ناتو با رکود اقتصادی بی سابقه مواجه شد .
روزنامه به همین گونه ادامه داده و درمطلب دیگر از قول یونیسف خبرداده که چهل درصد اطفال درافغانستان به بیماری سوء تغذیه مبتلا اند نوشته: یونیسف یا صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال میگوید هنوزهم چهل درصد اطفال درافغانستان از بیماری سوءتغذیه رنج میبرند . مسوولین اداره یونیسف درافغانستان میگویند برای مبارزه با مریض سوء تغذیه درافغانستان مراکز تشخیصه ایجاد نموده اند و برای کودکان مصاب به این بیماری مواد خوراکه توزیع میکنند.
روزنامه به همین گونه ادامه داده و درهمین صفحه از قول قوماندان پولیس ولایت جوزجان خبرداده که به زودی عملیات علیه هراس افگنان درشمال کشور آغاز میشود.
به همین ترتیب این روزنامه در صفحه اول همچنان مطالبی را زیر عنوان های پاکستان: پناهندگان غیرقانونی افغان باید کمپ آذرخیل را ترک گویند، پاکستان میخواهد یک محکمه خاص برای تروریستان ایجاد شود.
پنجاه درصد نفوس افغانستان تذکره ندارند، بزرگان قندهار برای رفع مشکلات شان یک شورای واحد ایجاد میکنند را نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه سخن جدید درصفحه اول زیرعنوان خروج ناتو ازافغانستان از توهم تا واقعیت نوشته، ناتو رسماً به ماموریت 13 ساله خود درافغانستان خاتمه داد. اما این بدین معنی نیست که دیگر هیچ نیروی امریکایی درافغانستان نخواهد بود ، درحقیقت نزدیک به 12 هزار سرباز امریکایی دست کم تاپایان سال 2016 به منظور آموزش نیروهای امنیتی و مبارزه با تروریزم درافغانستان خواهند ماند.
به همین ترتیب روزنامه به یازده سالگی قانون اساسی درکشور توجه کرده، زیر عنوان یازده سالگی قانون اساسی و قانون شکنان مافوق قانون نوشته، چهاردهم جدی سال جاری مصادف است با یازدهمین سالگرد تصویب قانون اساسی کشور ، قانون اساسی درسال 1382 پس از ایجاد حکومت موقت با برگزاری لویه جرگه  تصویب شد، قانون اساسی افغانستان شامل دوازده فصل ، تحت عناوین دولت ، حقوق اساسی اتباع ، رییس جمهور ، حکومت ، اداره حالت اضطرار ، تعدیل و احکام متفرقه و انتقالی و 162 ماده میباشد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و نیز به موارد نقض قانون اساسی درسال های گذشته نیز توجه کرده است، سخن جدید درمطلب دیگر نگاهی به مهم ترین رخداد های افغانستان در سال 2014 داشته و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگری شده است.
اما روزنامه وحدت درصفحه اول زیر عنوان پس از قطر ، این بار درچین نوشته، تائید شدن سفر هیات به چین و تصمیم برای از سرگیری مذاکرات صلح با مقام های دولت افغانستان نشان میدهدکه طالبان نیز از انزوای سیاسی که سیزده سال گذشته روی دست داشته، خسته اند و درواقع یک مساله مشخص است که دولت و مردم افغانستان همیشه از روند صلح استقبال کرده اند و این طرف مقابل یعنی گروه طالبان بوده که دست دوستی دولت و ملت افغانستان را رد کرده است، طالبان یک واقعیت از افغانستان است و نمیتوان این طیف عظیم را در مناقشات اجتماعی و سیاسی کشور نادیده گرفت .
روزنامه وحدت به همینگونه ادامه داده در صفحه اول و سایر صفحه ها مطالب دیگری را نشر کرده است.

Show More

Related Articles

Back to top button