Security

تفسیر بر خبر: مشکل مواد مخدر در افغانستان یک مشکل و معضله ملی !

کابل باختر/ 12/ جدی
مشکل مواد مخدر در افغانستان همچو مشکل تروریزم ، یک مشکل پیچیده است که بیشتر عوامل بیرونی داشته و باید به آن به عنوان یک مشکل فرا منطقه یی نگریسته شده و برای حل آن یک مشارکت بین المللی شکل گیرد.
اخیراً کابل شاهد نشست پیرامون جلوگیری از فروش و رسیدن موادمخدر برای معتادین بوده این نشست در حالی برگزار شد که مشکل اعتیاد و معتادین مواد مخدر در شهر کابل و شهرهای بزرگ دیگر به یک مشکل جدی اجتماعی تبدیل گردیده و این شماری از معتادین اند که در ازدیاد وقایع جنایی بخصوص سرقت نقش دارند.
با آنکه افغانستان بزرگترین کشور تولید کننده موادمخدر در جهان یاد میشود این در حالیست که شماری معتادین در کشور نیز رو به ازدیاد است ارقام رسمی نشان میدهد که با ازدیاد شمار معتادین درکشور رقم مصرف موادمخدر درداخل نیز بیشتر گردیده است. این نمایانگر این امر است که موادمخدر درداخل افغانستان نیز بازار گرم دارد.
مقامات وزارت مبارزه با موادمخدر میگویند که روزانه تا 400 کیلوگرام موادمخدر استفاده میشود ومعتادین بیشتر از سوی آنانیکه پرچون فروش نامیده میشوند و مواد مخدر را به شکل پوری به فروش میرسانند موادمورد ضرورت شان را دریافت میکنند وضعیت درشهر های دیگر نیز بهتر از کابل نیست امروز شمار معتادین در هر شهر کشور حتا در روستا ها درحال افزایش است گفته میشودکه از جمعیت حدود 26 ملیونی افغانستان یک اعشاریه شش ملیون آن معتاد به موادمخدر اند درحالیکه چین پرنفوس  ترین کشور جهان چنین رقم معتادین را ندارد.
آگاهان امورازدیاد شمار معتادین درافغانستان را مرتبط با عوامل متعدد می نامند، ازدیاد مزارع مواد مخدر وهمگام با آن ازدیاد کار خانه های تولید مواد مخدر عامل عمده درگسترش اعتیاد درکشور است زیرا با ازدیاد مزارع خشخاش و همزمان با آن ازدیاد کارخانه های تولید افرادی بیشتر به کار گرفته میشوند ، خشن تر آنکه قاچاقچیان و تولیدکننده مواد مخدر ، به گونه منظماً و هدفمند اعتیاد را درمیان کارکنان شان ترویج می نمایند تا بعداً در عوض پول برای آنان مواد مخدر بدهند .ضمناً کار در مزارع خشخاش بخصوص کارخانه های تولید انگیزه و علاقمند شدن به موادمخدر را درمیان کارکنان ازدیاد میبخشد . درکنار این عوامل ادامه نا امنی درکشور زمینه را بی پروایی به قانون و قانون گریزی را مساعد ساخته است. امروز مخالفان مسلح دولت افغانستان و به صورت مشخص طالبان نه تنها زارعین را به کشت خشخاش وامیدارند بل خریدار خوب حاصلات آنان اند و درصورت ضرورت در دفاع مسلحانه کشاورزان قرار میگیرند . این حرف دقیق است که بخش عمده از درآمد طالبان را مواد مخدر تشکیل میدهد و این گروه به گونه یی هدفمندانه از تولید قاچاق و ترافیک موادمخدر حمایت میکنند.
ادامه مهاجرتها به کشور های بیرونی هم عامل اعتیاد شهروندان افغان به مواد مخدر است . بند ماندن شماری از افغانها در دام باند های تبهکار و استفاده از آنها در تولید و قاچاق موادمخدر نیز در گسترش اعتیاد درمیان شهروندان افغان اثر گذار است حتا حرف به گونه یی بازگو میگردد که کار فرمایان دربدل پول برای کارگران شان موادمخدر میدهند.
اینها عواملی اند که باعث شده تا سیل از معتادین درکشور عرض اندام نمایند و به عنوان حقیقت تلخ درجامعه افغانی مطرح گردند .
افغانستان درکنار تروریزم ، نا امنی، مداخلات بیرونی و تجاوز بیرونی اکنون میزبان حدود یک ملیون و ششصد هزار نفر است که معتاد به مواد مخدر اند که باید از نظر دور گذاشته نشوند.
این کمیت نمایانگر آن است که گسترش اعتیاد درکشور روز افزون است اگر به آن توجه نشود این گفته محمد ابراهیم ازهر معین وزارت مبارزه با موادمخدر دقیق خواهد بود که تا چند سال دیگر اعتیاد دروازه هر شهروند ما را دق الباب خواهد کرد و جمعیت عظیم از کشور در دام اعتیاد اسیر خواهند شد.
باید دقیق شد که پدیده مواد مخدر درافغانستان آنی و تصادفی نبوده بل انگیزه های داخلی و بیرونی پای این پدیده نامیمون را به افغانستان کشانیده و آن را جدی ساخته است.
حرف های وجود داردکه استخبارات منطقه در کار و بار و تجارت این ماده که به نام تجارت مرگ نام نهاده شده است نقش دارند زیرا از عاید 68 ملیارد دالری تجارت موادمخدر تنها حدود دو نیم ملیارد دالر آن آنهم به شکل پراگنده برای زارعین افغانستان تعلق میگیرد پس شصت و پنج و نیم ملیارد دالر آن چه خواهد شد.؟
حرف واضح است تا زمانیکه فساد اداری ، جنگ ، نا امنی و مداخلات بیرونی ادامه دارد موادمخدر نیز همگام با آنان حلقوم مردم این کشور را خواهد فشرد و حلقه های مغرض از این تجارت پر منفعت شان که برای افغانها ناهنجار است دست نخواهند کشید مگر آنکه افغانها به این مشکل به عنوان یک مشکل ملی نگاه کنند و درد ناشی از مواد مخدر را درد همگانی تلقی نمایند.

Show More

Related Articles

Back to top button