Commentary

تبصره

کابل باختر/ 8/ جدی
ماموریت جنگی نیروهای ناتو درافغانستان به پایان رسید و اکنون ماموریت دیگر این نیروها که به آن حمایت قاطع افغانستان نام نهاده شده که افغانستان وناتو را وارد فصل دیگری از روابط میسازد.
مبصر آژانس باختر مینگارد: ماموریت ناتو درافغانستان شاهد تحول تازۀ است . روز گذشته نیروهای ناتو درافغانستان بعداز سیزده سال ماموریت جنگی شان درافغانستان خاتمه بخشیدند و ضمن آنکه از شمار عساکر آن سازمان درافغانستان تا حد قابل ملاحظۀ کاسته شده، این نیروها با کمیت حدود سیزده هزار عساکر ماموریت جدیدی را به نام ماموریت قاطع در افغانستان آغازکردند  وبه این ترتیب عساکر ناتو باجنگ درافغانستان وداع گفتند و با روند آموزش پیوستند.
مقامات ناتو وکشورهای عضو این سازمان آغاز ماموریت جدید شان را آغازیک فصل دیگر ماموریت و روابط درافغانستان عنوان کردند و بارک اوباما رییس جمهوری امریکا انجام این ماموریت را یک انجام با مسوولیت خواند.
ضمناً او تاکید کردکه افغانستان دیگر امن است و خطر تروریزم این کشور و از ناحیه آن کشور های دیگر را تهدید نمی کند.
جنرال جان کمیبل امریکایی که مسوولیت نیروهای ناتو را درافغانستان به عهده داشت نیز حرف های مشابه، رییس جمهورکشورش را دارد و میگوید که دیگر فرصتی وجود ندارد تا افغانستان به پناهگاه امن تروریستان مبدل شود و این کشور دیگر منبع حملات تروریستی نخواهد بود.
آغاز ماموریت جنگی برای ناتو درسیزده سال قبل ، یک ماموریت پرچالش و پرخطر بود، ماموریت که به نام مبارزه با تروریزم آغاز شد و درآن سه هزار و هشتصد وچهل و پنج عسکر ناتو که دوهزار و دوصدتن شان را امریکائیان تشکیل میداد کشته شدند و شماری زیادی از عساکر زخم برداشتند.
با آنکه شمار عساکر کشته شده ناتو به سه هزار و هشتصدو چهل و پنج تن میرسد، تلفات نیروهای امنیتی افغان و افراد ملکی درکشور ما چند برابر از رقم ذکرشده است و این نمایانگر آن است که بازهم بارا اصلی مبارزه علیه تروریزم را افغانها حمل کردند و قربانی اصلی همین مردم بودند.
ناتو ماموریت جدید را آغاز کرد مگر آغازماموریت جدید با حرف های جدید همراه است اکنون مقامات کشورهای غربی منجمله بارک اوباما و جنرال کمیبل طور واضح میگویند که افغانستان پناهگاه تروریستان نیست وازاین کشوردیگر خطر فعالیت های تروریستی  محبوس نمیباشد . این حرف دقیق و نیک است با آنکه حرف از عدم موجودیت پناهگاه های تروریستان درافغانستان است مگر فعالیت های هراس افگنانه بازهم از افغانها قربانی میگیرد و بازهم این پدیده ، عامل ویرانی کشوری بنام افغانستان است .
این میرساندکه افغانستان از ناحیه تروریزم صادراتی چون گذشته دچار مشکل بوده و هنوز هم اعمال تروریزم دربیرون از مرزهای افغانستان عامل فشار علیه کشور ومردم ما اند امر که باید نیروهای ناتو ووجدان های بیدار درکشور های غربی آن را درنظر داشته باشند.
امروز تروریزم درافغانستان پایگاه ندارد مگر دربیرون از افغانستان لانه های تروریزم فعال است و خطر گسترش فعالیت های آنان نیز جدی است .
ناتو به ماموریت جنگی خاتمه داد مگر تعهدات جامعه بین المللی همچنان محکم است ، تعهدات که باید جنبه عملی بخود گیرد و تحقق یابد  تا ضرورت برای برگشت مجدد به میان نه آید.
طالبان قدرت را از دست داده اند مگر شکست کامل نخورده اند بل درمنطقه و فراتراز آن با آنان همسویی و همکاری وجود دارد درحالیکه امریکا ، انگلیس ، آلمان ، فرانسه ، هند … با پیمان های راهبردی با افغانستان داخل همکاری اند ضروراست تا تعهدات مطرح شده در این پیمان جایش را به عمل خالی نماید، به تجهیز وظرفیت سازی نیروهای امنیتی افغان همانگونه که محتوای وظیفه جدید ناتو حکم میکند توجه صورت گیرد و درصحنه بین المللی از موضع سیاسی افغانستان حمایت قوی تر شود ، جامعه جهانی اهداف وسیع تری را درافغانستان دنبال کند و عوامل تروریزم منطقه یی و جهانی را برای جهانیان معرفی دارند.
جهان منجمله  کشورهای غربی به ثبات و تضمین های امنیتی ضرورت دارند و افغانستان به حمایت دوامدار. هرگاه این دو ضرورت درکنار همه قرار گیرند دیگر تهدید و نگرانی از فعالیت های تروریستی از میان خواهد رفت . 

Show More

Related Articles

Back to top button