Commentary

تبصره

کابل باختر/ 10/ جدی
فرآیند انتقال موفقانۀ مسوولیت های امنیتی ازنیروهای خارجی به نهادهای امنیتی افغان ، نه تنها مهمترین دستاورد دولت و مردم افغانستان بوده بل یک پیروزی سترگ درراه تثبیت هویت ملی است .
مبصر آژانس باختر مینگارد : با شروع سال 2015 میلادی و یازده جدی تحول دیگری درزندگی سیاسی افغانها پدید دار میشود وافغانها با تعهد و انگیزۀ ملی مسوولیت های امنیتی کشور شان را عهده دار میشوند.
فرایند انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نهادهای امنیتی افغان مهمترین دستاورد مردم و دولت افغانستان و گام بزرگ درراه تثبیت هویت ملی است که آغاز این پروسه برای افغانها اهمیت ویژه دارد و نباید نسبت به این پروسۀ ملی بدبین بود بل دروجود آن میتوان به اراده و تعهد افغانها حساب کرد، رشادت، قهرمانی و پایمردی نیرو های امنیتی افغان در طول سیزده سال گذشته ثابت کرد که افغان ها می توانند در مقابل هر نوع توطئه و دسیسه تجاوز بیرونی مقاومت کرده و دشمنان وطن و مردم را سرکوب نمایند.
پروسۀ انتقال مسوولیت های امنیتی یک پروسه آنی وزودهنگام زمانی نبود ، تجربه چند ساله نیروهای امنیتی افغان و تامین امنیت دربخش های ازکشور درسالهای گذشته ، زمینه را برای عبور سالم و موفقیت آمیز انتقال مسوولیت های امنیتی فراهم کرد.
بامیان اولین ولایتی بودکه درچند سال گذشته شاهد آغاز پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی بود که بعداً دامنه این پروسه به ولایت های دیگر رسید و نیروهای امنیتی افغان با پذیرفتن چنین مسوولیت ها و ایستادگی در برابر عوام تروریزم و تجاوز، ثابت ساختند که درایت و توان دفاع از کشور شان را دارند و میتوانند درچتر حمایت مردم از کشور دفاع نمایند.
تجربه چندساله انتقال تدریجی مسوولیت های امنیتی نگرانی ها را نسبت به موفقیت این پروسه از میان برداشت و نهادهای امنیتی افغان ثابت ساختند که توان انجام کارهای بیشتری رادارند.
اثبات توانمندی از سوی نهادهای امنیتی ، باعث جدی شدن انگیزۀ دفاع و حمایت از این پروسه درمحافل سیاسی کشور شد.
حالاکه مسوولیت های امنیتی به عنوان یک پروسه سترگ و ارزشمند ملی به نهادهای امنیتی کشور انتقال یافته ، باید ازسوی مردم حمایت شود واین روند تقویت گردد.
این روند اکنون دروجود یک نیروی 350 هزار نفری شکل گرفته درحالیکه درسال 1380 این رقم دریک فیصدی پائین بود.
با وجود آنکه حرف از دفاع مستقلانه و آغاز روندانجام مسوولیت های امنیتی است به پارۀ از مشکلات پیدا و پنهان این روند نیز باید دقت شود.
حرف این است که اوضاع سیاسی و اقتصادی درکشور به گونه یی مناسب مدیریت گردد تا از بارمسوولیت نهادهای امنیتی کاسته شود درکنار آنکه به درایت و شجاعت منسوبان با عزم وفداکاری نهادهای امنیتی حساب میشود ، محاسبات نسبت به تجهیز ، تمویل و ظرفیت سازی این نهاد ها نیز استراتیژیک و هدفمند باشد، دولت باید روی نهادهای امنیتی سرمایه گذاری بیشتر نماید وزمینه را برای بسیج همگانی غرض حمایت از نهادهای امنیتی مساعد سازد. // مینوی

Show More

Related Articles

Back to top button