International

تفسیر برخبر: حکم بازداشت ملا امام لعل مسجد اسلام آباد صادرشد

طلاب داخل مسجداجازه گرفتاری نمی دهند پولیس بربازداشت تاکید دارد.؟
کابل باختر/8/ جدی
وقایع اخیر تروریستی درپاکستان وعکس العمل متفاوت جامعه روحانی آنکشوردربرابر همچو وقایع و عاملان آن نمایانگر این امراست که افراط گرایی مذهبی، بسترهمواری درپاکستان دارد.
با آنکه مردم افغانستان درسیزده سال گذشته رنج، ترور ووحشت ناشی از افراطیت مذهبی را که از مرزهای جنوبی به این کشور صادرشده است متحمل شده اند وبا آنکه این اعمال شنیع و خشن از نام و آدرس اسلام صورت گرفته و علمای دینی بسا از کشور های اسلامی و جوامع معتبر مذهبی آن را اعمال تروریستی خوانده و آن را متضاد با ارزش های دینی عنوان نموده اند، مگر علمای دینی درپاکستان همیشه دررابطه به همچووقایع یا سکوت نمودند و یا به صورت واضح آن را توجیه کرده اند . چنانچه چهره های چون مولانا سمیع الحق ، مولانا فضل الرحمان ، طاهر اشرفی … جنگ و انتحار را درافغانستان جایز دانسته بودند مگر درپاکستان ناروا.
این گفته ها درحالی بیان میشد که نه تنها آگاهان امور درافغانستان بل سیاسیون و حکومتداران برخی از کشور ها، پاکستان را متهم ساختند که ازمدارس دینی با شعار های کاذب و فتوا های تحریف شده جنگ علیه مردم افغانستان را به راه انداخته اند حتا حرف تا این سرحد رسید که پاکستان دروجود سازمان های افراطی مذهبی چون طالبان مصروف یک جنگ نیابتی و استخباراتی با افغانستان شد .
با آنکه چنین اتهامات علیه پاکستان وجود داشت حکومت ، سیاسون و جنرالان ارتش پاکستان این گفته را رد کرده اند برعکس خود را حامی و همکار دولت افغانستان معرفی داشته اند.
مگر ازدیاد وقایع تروریستی درپاکستان بخصوص حادثه اخیر در شهر پشاور که منتج به کشته شدن حدود یکصدو پنجاه شاگرد که عمدتاً فرزندان افسران نظامی بودند ثابت ساخت که پاکستان دردام سازمان های افراطی مذهبی که شکل دهنده فعالیت های تروریستی اند گیرمانده است . به تعقیب این حادثه واکنش و برخورد مقامات سیاسی و نظامی پاکستان دربرابر حلقه های تروریستی و جریان مذهبی تند و جدی گردید . حتا روند از سرگیری اعدام درپاکستان که حداقل برای شش سال به تاخیر افتاده بود از سرگرفته شد و چهار تن که در توطیه قتل پرویز مشرف دیکتاتور سابق نقش داشتند اعدام شدند و خطر اعدام، جان حداقل پنجصد زندانی دیگر را درپاکستان تهدید میکند.
با آنکه آگاهان سیاسی و نهادهای دفاع از حقوق بشر این اقدامات مقامات دولتی و نظامی پاکستان را شتاب زده خواندند مگر مقامات پاکستان همچنان نیت سرکوب شبکه های تروریستی و خاموش ساختن جریان های افراطی مذهبی را در آن کشور دارند.
دراین کشمکش اخیراً محکمه درپاکستان حکم بازداشت مولانا عبدالعزیز روحانی تندرو را صادر کرد که درحال حاضر امامت لعل مسجد اسلام آباد را به عهده دارد.
مولاناعبدالعزیز بعداز آنکه از عملکرد گروه های تروریستی درحمله بریک مکتب در پشاور حمایت کرد مورد خشم دولت ، فعالان جامعه مدنی و سیاسیون درپاکستان قرارگرفت مولانا عبدالعزیز گفته بود ( حمله پشاور یک واکنش توجیه پذیربه عملیات "ضد اسلامی " ارتش علیه نیروهای طالبان در وزیرستان شمالی بود و اگر حاکمان قدرت به انجام چنین کارها ادامه دهند همین وضعیت ادامه خواهد یافت ) این اظهارات محکومیت مولانا عبدالعزیز را درپی داشت و حالاتلاش برای بازداشت این ملای تندرو افزایش یافته ویک مسوول پولیس دراسلام آباد گفته است که آنها درتلاش اند تا به یک شیوه مناسب مولانا عبدالعزیز را بازداشت کنند .
این مقام پولیس اسلام آباد بعداز آن کلمه "مناسب" بازداشت این مولانا به کار برد که حامیان مولانا عبدالعزیزدرلعل مسجد گفته اند که انتظار دارند تا برای بازداشت او اقدام شود و بعداً معلوم گرددکه آیا بازداشت صورت گرفته میتواند یا خیر ؟
این گفته ها میتواند هشدار باشد برای دولت پاکستان که اگر اقدام علیه مولانا عبدالعزیز صورت گیرد جواب قاطع خواهدبود . لعل مسجد درزمان حاکمیت پرویز مشرف نیز شاهد یک رویدادخونین بود بعدازآنکه افراد ویژه پولیس کوشیدند تا درداخل مسجد دست به تصفیه و گرفتاری بزنند خود را با دهها طالب که در این مسجد درس میخوانند مواجه یافتند و حداقل برای یک هفته درگیر جنگ اتاق به اتاق با طلاب این مسجد شدند و سرانجام مشکل با گرفتاری ملا امام مسجد که میکوشید با برقع ( چادری ) فرارنماید حل شد، صف آرایی موجود نیز مشکلات سالهای گذشته را درلعل مسجد زنده میکند.
اتفاقات گذشته و اتفاقات درحال وقوع درلعل مسجد اسلام آباد نشان میدهدکه افراطیت مذهبی تاکدام پیمانه درجامعه پاکستان ریشه دوانده است درحالیکه اندیشه استفاده ابزاری از جریان های افراطی هنوزهم درپاکستان زنده است و با همسویی با آنان ادامه دارد. 

Show More

Related Articles

Back to top button