تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه ها

کابل باختر/ 15/ دلو
شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را در باره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه چراغ برگ نخست شماره دیروزی را با مطلبی زیر عنوان هجوم سرما، باعث قطع برق در حیرتان شده است، آغاز و در مطلب دیگر زیر عنوان، امریکا برای مقابله با چالش های امنیتی به اروپا متکی است نوشته، وزیر خارجه و دفاع امریکا درسخنرانی مشترک پیشنهاد دادند که برای مقابله با چالش های امنیتی و سیاسی "انسانس فرااقیانویسی " صورت گیرد.
به نوشته این روزنامه جان کری وزیر خارجه امریکا وچک هیگل وزیر دفاع این کشور شنبه درکنفرانس مشترک و غیر عادی متحدان اروپایی خود گفتند واشنگتن برای مقابله با بحران های سیاسی و امنیتی به شدت به آنها متکی هستند ، آنها درعین حال نگرانی ها درباره اینکه دولت اوباما از رهبری مسایل مشابه کناره گرفته است را ردکرد.
چراغ درمطلب دیگر زیرعنوان شفاخانه های دولتی ، به مشارکت عامه و خصوصی سپرده میشود ، نوشته وزیر صحت عامه با تاکید براین که تامین خدمات طبی قانونی و ثالثی هزینه های هنگفت تکنالوژی مدرن و نیروی بشری متخصص می طلبد اظهار کرد، شفاخانه های دولتی به مشارکت عامه و خصوصی سپرده میشود.
به نوشته این روزنامه ثریا دلیل وزیر صحت عامه دیروز در یک کنفرانس خبری بابیان این که وزارت صحت عامه پیشرفت های قابل ملاحظه ای را درزمینه بهبود دسترسی مردم به خدمات صحی انجام داده است خاطر نشان ساخت " مرگ و میر کودکان 57 درصد درده سال گذشته کاهش یافته و مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نیز 62 درصد نظر به 12 سال گذشته کاهش یافته است. این روزنامه دربرگ های دیگر شماره دنبال مسایل دیگر شده است.
اما روزنامه آرمان ملی در کنار نشر روزنامه، ویژه نامه انتخاباتی را نیز نشرکرده است . گمان میرود این روند تا ختم مبارزات انتخاباتی ادامه پیدا کند ، آرمان درصفحه اول ویژه نامه انتخابات مطالبی را زیر عنوان های امنیت نامزدان گرفته شود.
53 مرکز رای دهی در فراه ، زیر تهدید امنیتی قرار دارد، ما نتایج یک انتخابات شفاف را می پذیریم، با وجود عضویت درحزب اسلامی حکمتیار کاندیدای مستقل هستم نشر کرده است و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است .
اما در روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست نوشته، سپنتا برای نهایی سازی سند امنیتی باناتو توظیف شد.
به نوشته این روزنامه حکومت افغانستان به هدف حل موارد اختلافی در مسوده موافقتنامه همکاری های امنیتی با ناتو به گفتگو ها ادامه میدهد.
صنعت صحاف صافی ، رییس مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت افغانستان میگوید مشاور امنیت ملی جزئیات و پیشرفت ها در مورد این گفتگوها را در نشست شورای امنیت ملی ارایه کرده است.
امریکا و پاکستان خواهان ادامه جنگ درافغانستان اند غیر از رای دادن ، ما با هیچ حزب سیاسی رابطه نداشتیم با موهای ژیل زده بازهم به نامزدان مشوره میدهند !
عنوان های دیگری اند که این روزنامه در صفحه اول به نشر آن اقدام کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه افغانستان در صفحه اول زیر عنوان افغانستان خواهان امضای پیمان امنیتی باتو نوشته افغانستان برنهایی شدن بی درنگ توافقتنامه امنیتی با ناتو برای حضور سربازان این پیمان پس از سال 2014 تاکید کرده است .
دفترمطبوعاتی رییس جمهورکرزی در خبرنامه گفته است در نشست شورای امنیت ملی به رهبری رییس جمهورکرزی تصمیم گرفته شد تا توافقنامه امنیتی میان ناتو افغانستان به زودی نهایی شود.
افغانستان در مطلب دیگر درهمین صفحه زیر عنوان، چرا حملات مخالفان مسلح در افغانستان افزایش یافته است.؟ حملات طالبان ماه گذشته در افغانستان افزایش یافت .
در مجموع 16 حمله انتحاری در سرتاسر افغانستان انجام شد که مرگبار ترین آنها در کابل بود.
درخواست کمیسیون شکایات انتخاباتی از افغانها، پنجاه درصد کابینه حکومت ام را زنان و جوانان تشکیل خواهند داد، زنده گی مردم در دو سال اخیر بدتر شده است، عنوان های دیگری اند که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده و در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا