اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

روند تعامل با امارت اسلامی گام های شتابان گرفته است

تبصره
کابل ۱۷ ثور باختر
روند تعامل میان امارت اسلامی افغانستان و جامعه جهانی سريعتر از هر وقت دیگر است و این میرساند که راهکار خارجی امارت اسلامي یک راهکار پذیرفتنی است‌ .
مبصر آژانس باختر مینگارد:سفیر فدراسیون روسیه در کابل از مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست الوزرا برای اشتراک در نشست بین المللی در کازان تاتارستان دعوت کرده است .
دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه‌ در ملاقات که با مولوی عبدالکبیر داشته است‌ این دعوت را مطرح کرده است‌ او گفته است همکاری و تعامل دو جانبه امارت اسلامی افغانستان و روسیه می‌تواند در ثبات منطقه و توسعه اقتصادی افغانستان کمک کند.
وی با یادآوری از نظر «مثبت» روسیه در نشست‌های بین‌المللی در مورد افغانستان، گفت که مسکو در نشست‌های مهم به نظریات امارت اسلامی افغانستان ارزش می‌دهد.
این دعوت در حالی صورت گرفته است که امارت اسلامی در روز های اخير از،شماری هیئت های خارجی در کابل میزبانی کرده است.‌
کابل اخير از معاون رییس جمهور ترکمنستان، معاون نخست وزیر قزاقستان، نمایندهٔ ویژه نخست وزیر مالیزیا و نمایندگان شماری دیگری از کشورها و سازمان هاي بین المللی منجمله سازمان‌ همکاری های اسلامی ،سازمان صحی جهان… میزبانی کرده است.
در کنار آن هیئت هایی از امارت اسلامی،به سویه سرپرست وزيران از کشور های خارجی دیدن کرده اند.
این گونه ديد وا دید ها نمایانگر آن است که انديشه تعامل که از،سوی امارت اسلامي مطرح شده است جایش را پیدا کرده است و از سوي جامعه‌ جهانی به عنوان ‌ یک‌راهکار معقول پذیرفته شده است.
امارت اسلامی از آغاز تسلط دوباره تا امروز کوشیده است‌ که دیدگاه منفی در باره افغانستان را از ذهنيت ها دور کند و ثابت سازد که افعانستان یک عضو فعال در خانواده جهانی است که نه دیدگاه منفي نسبت به دیگران دارد و نه اجازه می‌دهد که دیدگاه منفی در باره افغانستان شکل‌گیرد.
عملکرد فعال امارت اسلامی ثابت ساخته است که نظام موجود در افغانستان یک نظام معقول و با درایت است که مي تواند از افغانستان و مردم آن نمایندگی کند.
جهان امروز به‌ همین‌ نتیجه رسیده است که فقط امارت اسلامی است که ممثل اراده‌ مردم افغانستان است، نطام که مبتنی بر قانون است که اراده‌ دارد با جامعه بین‌المللی همگام به سوی اعاده نظم جهاني گام بردارد.
به همین دلیل به انديشۀ مطرح شده‌ ازسوي امارت اسلامي که همانا تعامل است لبیک گفته می‌شود که تبادله هیئت های دیپلماتیک نمونه یی از همکاري جامعه جهاتی با امارت اسلامي است و این دیر نخواهد بود که انديشه تعامل وارد فصل تازه‌ خواهد شد و کشور ها یکی پی دیگر امارت اسلامی را به رسمیت خواهند شناخت‌.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا