سیاستاخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

مشکلات امنیتی در پاکستان ربطی به‌  افغانستان  ندارد

تبصره

کابل ۲۰ثور باختر

 ناامنی و یا هم‌مشکلات  دیگر داخلی در پاکستان معضل داخلی آنکشور  است‌،به افعانستان  ربطی ندارد.

مبصرآژانس باخترمینگارد: وزارت دفاع امارت اسلامی افغانستان، اتهام پاکستان مبنی بر دست داشتن افغانان در حمله به مهندسان چینی در ایالت  خیبرپختونخوا را رد کرده است‌.

این در حالی است که احمد شریف، سخنگوی ارتش پاکستان به روز  سه‌شنبه هفته‌ جاری ، در یک کنفرانس مطبوعاتی بیان داشته‌  بودکه حمله انتحاری در ماه مارچ در ایالت شمالی خیبر پختونخوا  که منجر به کشته شدن پنج مهندس چینائی شد، در  افغانستان برنامه‌ریزی شده بود و بمب‌گذار یک تبعه افغانستان بود.

این ادعای آقای شریف  بدون  سند و مدرک  بیان شده  است‌  و او هيچ  دلیلی  که بتواند این ادعا راثابت کند ارائه  نداشته است‌.

این نظامی  پاکستاني  با این ادعا  کوشیده است که بار ديگر  مشکلات‌  جاري  در انکشور، به افغانستان  ربط داده شود  در حالی که‌  مشکلات‌  پاکستان بیشتر جنبه  داخلی دارد  و نمي توان  آن را به افغانستان  ربط داد، اصلا ربط دادن آن  به افغانستان  حرف معقول  بوده نمي تواند  زیرا از یک‌طرف  برای این ادعا سند و دلیلی وجود ندارد  و از طرف دیگر  امارت اسلامی  به فکر  عمران و بازسازي  در کشور است  و با اتخاد  راهکار  خارجی  اقتصاد محور تلاش دارد همکاری  کشور ها بخصوص  همسایه ها را باخود  داشته‌ باشد،دروجود  چنین  راهکار  و اندیشه،  جایی  برای ماجراجویی  باقی نمی‌ماند.

کشور های منطقه و  فرامنطقه‌ هم بهتر می دانند که افعانستان باثبات به نفع  آنها است و اين  امارت اسلامي  است که توانسته است  این ایده  را عملی سازد.

از طرف دیگر مردم پاکستان  خوب آگاه  اند که مشکلات  اقتصادي، اجتماعی  و سیاسی  و امنيتي  در کشور شأن ريشه  در کجا  دارد.

پس گفته های عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی دقیق  است که می گوید  «ادعای اخیر سخنگوی اردوی (ارتش) پاکستان غیرمسوولانه و به دور از واقعیت است.»

«خیبرپختونخوا در منطقه موقعیت دارد که تحت پوشش شدید اردوی پاکستان قرار دارد و هدف قرار گرفتن اتباع چینی در آنجا نشان‌دهنده ضعف ارگان‌های امنیتی پاکستان است و مسوولیت آن متوجه نظامیان است.»

افغانستان  روابط  بسیار حسنه  با چین دارد  واصلا  اجازه  نمي دهد اتباع انکشور  دچار  چالش های  امنیتی  شوند  و دولتمردان  چین هم این را میدانند. هم‌چنان  آنان به‌  خوبی آگاه  اند که در عقب  ماجرا  اخیر درخیبرپختونخواه چه کساني  و یا چه حلقاتی دخیل اند، شهروندان‌  چینائی در گذشته  و قبل  از پیروزی دوباره امارت  اسلامي در افعانستان، در پاکستان  با رویداد های  ضد امنيتي  مواجه بودند که می رساند  معضل امنیتی پاکستان دیرینه و کهنه  است‌ .

بهتر است فرماندهان  نظامی  در راولپندی  به جای انگشت گرفتن به سوی ديگران  کارکرد  و ضعف  خود را بررسی‌ کنند  و برای حل مشکلات در کشور شان چاره‌  سنجی  کنند.

متهم کردن و منحرف کردن اذهان  عمومی  نمي تواند راه  حل باشد، تنها دشواري ها را دشوار تر می کند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا