اخبارجامعه

آریانا سعید: باید با افکار منفی مقابله کرد

کابل /۳۰  دلو/ باختر

آریانا سعید نه تنها یکی از معروفترین زنان هنرمند در افغانستان است بل آوازه و شهرت او او فراتر از مرز های این کشور است در ایران و تاجکستان٬ اروپا و امریکا… راه پیدا کرده است .

او کارش را با دشواری ها و چالش های زیادی آغاز کرده است مگر هنرش را با انگیزه و تعهد که دارد ادامه می دهد٬ درایت و ایستادگی باعث شده است که آریانا سعید مقاوم و برده بار جلوه کند٬ او به نام عقب نشینی چیزی را نمی شناسد  وتنها به رسیدن به افق های روشن باور دارد.

او از کودکی با موسیقی علاقه داشت در خانه و مکتب ترانه خواند وامروز موسیقی و هنر با زندگی او عجین شده است٬ آریانا موسیقی و هنررا بخشی از زندگی خود می داند و بدون آن خود را هیج فکر می کند.

علی‌رغم این که، آریانا در روزهای آغازین کارش با چالش‌های زیادی روبه رو شد، اما استعداد٬ درایت و انگیزه او را به سکوی زن قدرتمند رساند که امروز همه به او تحسین می گویند و همه قدر هنرش را می ستایند .

استعداد و پشت کار باعث شد  او با گرفتن جوایز زیادی بیشتر در میان مردم به خصوص نسل جوان مطرح شود وبه یکی از سرشناس‌ ترین هنرمندان افغان و منطقه مبدل شود.

گرفتن جوایزی چون، بهترین خوانندهٔ زن جوان، بهترین خوانندۀ زن، بهترین اجرا کنندهٔ زنده و بهترین ویدیوی سال از جمله دست‌آوردهای هنری آریانا است.

او این دستآورد را شخصی و منحصر به خود نمی داند٬ بل هر زن افغان و هر جوان این کشور را در خلق این افتخارات با خود همگام می داند.

آریانا سعید را در یکی از استدیو های تلویزیون طلوع ملاقات کردم٬ زن خوش برخورد و با سلیقه یی است با گرمی از من که گفتم خبرنگارآژانس باختر استم استقبال کرد.

از خودش و از کار های هنریش پرسیدم که چه وقت و در کجا به هنر رو آورده است، گفت: در سال ۱۹۸۵ در کابل متولد شده است٬ در کودکی افغانستان را ترک کرده است مدتی  با خانوادۀ خود در پاکستان اقامت داشت بعد به اروپا رفت، مدتی با خانواده  در سوئیس بود و بعد هم لندن  را برای زندگی کردن انتخاب کرد ، او می گوید علاقهٔ وی به موسیقی از همان کودکی شروع شد و در زمان که دانش آموز مکتب بود در زوریخ سوئیس عضو گروه سرود مکتبش بود.

 آریانا سعید بعد از ختم تحصیل در بخش مدیریت وتجارت تصمیم گرفت که به عنوان یک هنرمند در عرصۀ موسیقی فعالیت داشته باشد.

از وی در بارۀ وضعیت اجتماعی افغانستان پرسیدم که خود را در آن چگونه یافته است٬ با بودن در کشورش احساس آرامش می کند ویا هم کمبودی ها در اجتماع رنجش می دهد؟

گفت افغانستان را با غم هایش دوست دارد٬ با آن که مشکلات در افغانستان زیاد است٬ وضعیت اجتماعی مردم به خصوص جوانان بسیار خوب نیست و آن آزادی ها و امکاناتی که جوانان داشته باشند متاسفانه ندارند٬ مگرافغانستان در جریان بیست سال گذشته پیشرفت هایی هم داشته است ولی کافی نیست توقع جوانان بیشتر از این است.

او گفت که از مردمش راضی است٬ او مردم و مردم او را دوست دارند٬ همین رابطه دو طرفه است که او را همیشه به سوی زادگاهش‹افغانستان› می کشاند مگر آریانا از وضعیت فعلی در کشور راضی نیست٬ جنگ و ناامنی وفقر اقتصادی که درد اصلی مردم است او را هم رنج می دهد.

 او می گوید که راه حل این معضل٬ تامین صلح و دادن آرامش به مردم است صلح وآرامش حق مردم است و باید این حق مردم رعایت شود« یگانه مشکل در کشور که جدی است آن جنگ جاری است و فقر اقتصادی یکی دیگر از مشکلات  مردم است و راه حل آن زمان گیر است و یگانه راه حل برای این وضعیت صلح سراسری و قطع جنگ است و باید امید برای صلح داشته باشم و امید خود را هرگز از دست ندهیم»

آریانا سعید می گوید که مردم افغانستان رنج و دردی زیادی دارند، جنگ و فقر روان آنان راخسته کرده است من منحیت یک افغان از این رنج و آلام مردم آگاه ام و مردم را با غم های شان دوست دارم به همین دلیل بیشتر در افغانستان  استم و با هنر خود در خدمت مردم خود استم، می خواهم قسمت از خوشی آنان باشم و حداق نشاط و امید را برای آنان به ارمغان آورم.

آریانا سعید به آدرس جوانان می گوید که جنگ فرصت های زیادی را از آٖنان گرفته است فرصت های آموزش٬ کار و رشد اقتصادی را٬ جنگ وخشونت هر شهروند افغانستان را رنج می دهد مگر چیزی که لازمی است مقاوم ماندن جوانان و هر شهروند این کشوراست٬ توقع دارم که جوانان با افکار منفی مبارزه کنند٬ مثبت گرا باشند٬ برای مطرح کردن خود کافی است جرئت و درایت داشت٬ زشتی ها ادامه دارد٬ باید به زشتی و افکار منفی نه گفت و راۀ خود را که ارزش دهی به خود و کشور است ادامه داد.

ابتکار دیگر آریانا سعید ٬ ایجاد یک تیم فوتبال به نام آریانا سعید است.

 او گفت: من با ورزش پیوندی نیک دارم،  ورزش و ورزشکار را دوست دارم افتخارات شان را ارج می گذارم  من در گذشته ازکرکت٬ بوکسران٬ فتبالران… همیشه حمایت کردم و از دستآورد های آنان تقدیر کرده ام٬ پیشنهاد ایجاد تیم فتبال از سوی ورزشکاران برای من شده است، آٖنان خواستند نام من را بالای تیم بگذارند و من را منحیث نماینده خود تعیین کنند من قبول کردم که از این طریق بتوانم بیشتر از ٖآنان حمایت کنم. اگر بالای این تیم کار شود صد در صد متقین استم که توان رقابت های داخلی و بین المللی را خواهند داشت من به استعداد افغانان در تمامی عرصه ها می بالم آنان فقط به تحرک و تشویق نیاز دارند.   

آریانا به ادامه گفت: علاقۀ جوانان افغان به ورزش زیاد است از زمانی که اعلام شده است به نام آریانا سعید تیم ایجاد شده است  صد ها پیام از جوانان به دست آوردیم که آنان دلچسپی نشان داده اند که بیایند به این تیم بازی کند و این دلچسپی و علاقه جوانان است ، دیده شود که علاقمندی و شوق در بین جوانان زیاد است و آرزو دارم که بتوانم در عرصه ورزش جوانان را حمایت کنم و آرزو دارم که مردم را تشویق کنم که بیشتر از ورزش به خصوص فوتبال حمایت کنند چون ورزش در پهلوی هنر از فرهنگ یک کشور نمایند گی می کند لازم است که مردم حمایت بیشتر کنند.

او گفت، برای مردم و کشور برنامه های زیادی دارم مگر حالا در باره آن چیزی نمی گویم و با همین گفته ها با صمیمت با من دست داد و خدا حافظی کرد. فرشته ذهاب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا