اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

بیکاری و فقر معضل  که امارت اسلامی  برای حل آنها متعهد است

 

تبصره

کابل ۱۸ ثور باختر

اشتغال  زایی یک تعهد  محکم امارت  اسلامي دربرابر  شهروندان است.

مبصر آژانس باختر مینگارد:  منابع وابسته به  وزارت  کار و امور اجتماعی می گویند که‌ در سال ۱۴۰۲ برای نزدیک به ۱۳۰ هزار شهروند افغانستان و خارجی در بخش‌های دولتی و خصوصی جواز کار صادر شده‌است، همچنان در همین  سال  بیش از سی هزار خانم و دختر تازه در بخش  های مختلف بخصوص  بخش های صحی، آموزش و پرورش… استخدام شده اند و تنها نزدیک  به ۳۰۰ خانم و دختر در سال  روان تازه به کار گماشته شده اند.

این گفته ها  نمایان‌گر  آن است که امارت  اسلامي  جداً  متعهد  به اشتغال  زایی  در کشور است  و این برنامه را مسوولانه  و هدفمندانه  دنبال می‌کند.

امروز بزرگترین  دغدغه  اجتماعی در  کشور بیکاری  است و این معضل  سبب  شده است که بیشتر جوانان‌  رخت سفر ببندند  و برای دریافت کار و امرار  حیات به کشورهای دیگر  مهاجرت  کنند.

با آنکه  معضل بیکاری وفقر اقتصادي  پیشینه  دراز  در کشور دارد و میراث  زشت است که امارت اسلامی  آن را از نظام های گذشته به ارث گرفته‌  است مگر امارت  اسلامی در چوکات مسوولیت  های که در برابر  مردم دارد  تلاش کرده است که بر اين  معضل فایق  اید.

برای حل معضل بیکاری  و زدودن فقر در کشور  برنامه های عمراني  زیادی را روی دست  گرفته‌  است، با استخراج  معادن، ايجاد پروژه‌های  زیر بنایی،ساخت شاهراه ها و جاده های جديد،ایجاد کارخانه های  تولیدی… تلاش‌  شده است‌  که‌ مشکلات‌  نظیر  بیکاری  و فقر کاهش  یابد.

امروز  مردم افغانستان  شاهد کار گیری  و یا هم ايجاد  پروژه های  اند که در  چهل سال گذشته  در افعانستان  تطبیق  نشده بود  و مثل یک رویا  برای مردم ما بودند.

امارت اسلامي در چوکات حقوقی  خود و ديگران، در حال مديريت  کردن آب‌های کشور است، کانال  قوش  تیپه  قد راست  کرده است، کارخانه  های بزرگ، توليد  دارو  در قندهار و هرات  به کار آغاز  کرده اند برای ظرفیت  سازی کار های زيادي  انجام شده  است.

امارت اسلامی  از کادر های متخصص  دعوت  کرده است  که به کشور  باز گردند، از مهاجرین  عودت کننده  به عنوان  ظرفیت  و نیروی کاری استقبال  شده است،در استخدام  افراد  اصل شایسته سالاری  مد نظر  است و ده ها برنامه‌  و اقدام  های ديگر.

همه اين  ها می رساند که امارت اسلامي  در پی حل معضل  اقتصادي و بیکاری در کشور  است و در عین حال در پی ظرفیت سازی نهاد های حکومتی  و خصوصی  است وتلاش دارد  با برنامه ریزی  دقیق  و سنجیده شده، معضل بیکاری و  فقر را ریشه کن کند همه این اقدامات و برنامه ها، زمان گیر اند و زمانی بهتر و خوبتر عملی شده می توانند که مردم‌  همکاري  کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا