تبصره و مرور بر مطبوعات

وزیر خارجه پاکستان و گفته های کهنه

کابل باختر- 6- عقرب
رشد  افراد گرایی وهراس افگنی و اقتصاد نابسامان یک وضیعت ملتهب به منطقه بخشیده  و راه بیرون  رفت از این مشکل تنها  با درک واقعیت ها وعدول از خود کامگی ها امکان پذیر است.
مفسر سیاسی آژانس باختر مینگارد، اخیرا" خواجه آصف وزیر خارجه پاکستان در کمیته روابط بین المللی اسامبله ملی پاکستان حرف ها واتهام های  به آدرس  افغانستان وهند  داشت حرف و اتهام های که بنیاد و اساس ندارد بل حرکت به منظور مغشوش ساختن اذهان عامه در پاکستان و اغوا نمودن مردمان منطقه و جهان چیزی دیگری بوده نمی توانند.
خواجه محمد آصف گفته است که گویا سازمان های استخباراتی هند و افغانستان در صدد ناامن ساختن پاکستان اند و مشترکأ تلاش می کنند تا وضعیت را در این کشور دگرگون سازند . او صریحأ افغانستان و هندوستان را عامل بی ثباتی در مناطق غربی پاکستان دانسته است و نسبت به ادامه چنین یک وضعیت هشدار داده است .
آنچه را وزیر خارجه پاکستان به آدرس افغانستان و هند یاد کرد میتواند یک مانور و یک دیپلوماسی دیگر آن کشور در خصوص انکشافات منطقه یی باشد که با تاسف پاکستان عامل تمام ناهنجاری های آن میباشد.
ما در این جا از موقف و موضع افغانستان حرف میزنیم کشوری که در سه دهه اخیر قربانی سیاست های نا خردانه نا عاقبت اندیشانه و ماجراجویی های پاکستان شده است .
امروز پاکستان در عمق فاجعه و ناهنجاری ها قرار دارد که افغانستان دچار آن است .
پاکستان در بطن انکشافات نامیمون که در سه دهه گذشته در افغانستان رخ داده است فرصت های بدست آورده است تا در برابر افغانستان عقده گشایی کند .
اگر امروز پاکستان ادعا می کند که گویا افغانستان در شکل گیری  وضعیت نامطلوب امنیتی در پاکستان دخیل است پس طالبان، داعشی ها و گروه های دیگر تروریستی که در افغانستان فعالیت دارند هر روز با خلق نمودن حوادث تروریستی زیر بنا ها را در این کشور ویران می کنند و انسان ها را می کشند ریشه در کجا دارند؟.
هر حادثه ای که رخ می دهد ، هر انتحار و انفجاری که در افغانستان صورت می گیرد ، هرآموزگار و دانش آموز، داکتر و افسرکه در افغانستان  کشته می شود ، هر مکتب پل و پلچک که ویران می شود و طالبان با افتخار در آن ادعای مسئوولیت می کنند این گروه از کجا رهبری می شوند؟
کی ها آنها را حمایه می کنند، شورا های کویته و پشاور طالبان در کجا موقعیت دارند؟ (ملا عمر ، ملا اختر محمد منصور) رهبران کشته شده طالبان در کجا به قتل رسیدند و حال هم ملا هیبت الله سر دسته طالبان در کجا تحت حمایه کدام سازمان در پاکستان زندگی میکنند؟
طبعأ پاکستان در پاسخ به این سوالات سر افگنده و شرمسار است امروز پیوند پاکستان با هر جریان افراطی هراس افگنی و هر پدیده دیگر در افغانستان و منطقه واضح و روشن بوده و پاکستان نمی تواند از آن فرار کند و یا هم حقایق را کتمان نماید .
خواجه آصف غلط گفته و بسیار غلط گفته او کوشیده که اعضای اسامبله پاکستان را به بیراهه بکشاند و اذها ن عامه را در کشورش مخشوش سازد در حالی که وجدان های بیدار در پاکستان میدانند نظامیان و سیاسیون در کشور شان چه می کنند؟ ضرور نیست که خواجه یاوه گویی نماید و خود را فریب دهد.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا