تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های غیرحکومتی درپایتخت

 

سه شنبه 24 ثور

کابل باختر/ 24/ ثور

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف درکشور پرداخته اند.

 روزنامه انصار در برگ نخست زیر عنوان کابل! موضع امریکا درباره " دیورند " تاثیری بر مواضع افغانستان ندارد نگاشته است .

 سخنگوی رییس جمهور افغانستان با اشاره به اظهارات اخیر معاون وزارت خارجه امریکا گفت ، این سخنان نشان دهنده موضع امریکا است و تاثیری برمواضع افغانستان ندارد.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان درواکنش به سخنان روز گذشته " ویلیام برنز" معاون وزارت خارجه امریکا گفت : موضع امریکا درمورد خط دیورند صرفاً مواضع آن کشور است و این مسله هیچ تاثیری بر موضع افغانستان ندارد.

این مقام امریکایی روز گذشته درکابل به خبرنگاران گفته بود که موضع امریکا درمورد دیورند همان موضعی است که " مارک گروسمن " نماینده سابق امریکا برای افغانستان و پاکستان اظهار داشته بود .

 به اعتقاد ایمل فیضی ، مواضع افغانستان درمورد خط دیورند روشن است ، دولت افغانستان این خط را به رسمیت نمی شناسد ، هیچ یک ازدولت های افغانستان درطول تاریخ این خط را به رسمیت نشناخته است و تصمیم در این خصوص با مردم افغانستان است .

 روزنامه ماندگار درصفحه اول تحت عنوان هزینه هفت میلیارد دالری خروج امریکا از افغانستان نوشته است .

براساس تازه ترین برآوردها ،خروج نیروهای امریکایي از افغانستان برای واشنگتن هفت میلیارد دالر هزینه بر میدارد.

به گزارش خبرگذاری فرانسه ، خروج تجهیزات امریکا از افغانستان شامل هواپیماهای بدون سرنشین وهلیکوپتر ها و سایر وسایل نظامی ازطریق خطوط ریلی و شبکه های حمل و نقل جاده یی و ازطریق کراچی پاکستان به سمت بنادر واقع دردریای بالتیک امکان پذیر است .

همچنان روزنامه ماندگار مطلب دیگری زیر عنوان نواز شریف ، ما نیازمند روابط خوب با افغانستان هستیم نگاشته است .

 نواز شریف درنخستین مصاحبه خود با یک نشریه خارجی پس از پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی پاکستان تاکید کرد که به دنبال بهبود روابط کشورش با امریکا ، افغانستان و هندوستان خواهد بود .

 روزنامه ارمان ملی درصفحه اول زیر عنوان وزیر مالیه ، نماینده گان آغشته به فساد را افشا کرد نگاشته است.

وزیر مالیه افغانستان نام های شش تن از اعضای مجلس نماینده گان را افشا کرد که به گفته وی درقاچاق ، فساد و سایر کارهای غیر قانونی دست دارند.

 این نخستین باراست که یک وزیر کابینه افغانستان نام های شماری از اعضای مجلس نماینده گان کشور را افشا می کندکه به گفته او در فعالیت های غیر قانونی دخیل اند.

 آقای زاخیلوال شش تن از اعضای مجلس را متهم نمودکه درقاچاق شراب ، آرد و سایر کارهای غیر قانونی دست دارند.

 روزنامه 8 صبح در صفحه چهارم تحت عنوان کشتار مهاجران و مسوولیت های حقوقی دولت ، نگاشته است کشتار مهاجران افغان درسرحدات غربی کشور باعث میشود تا این سوال پیش آید که چرا نورم های مهم حقوق بشری ، نسبت به مردم افغانستان رعایت نمی شود . این که تعدادی از مهاجران افغان توسط نیروهای مرزی ایران به قتل می رسند ، به این معنا است که حق زندگی و حق حیات این افراد توسط سربازان ایرانی ازبین میرود سوالی که پیش می آید این است که چرا نه دولت ایران نسبت به رعایت این حق خود را مسوول می داند و نه دولت افغانستان .

روزنامه 8 صبح مطالب دیگری زیر عنوان بند برق شورا بک بدخشان ساخته میشود نوشته است مقام های وزارت اقتصاد و همکاری های انکشافی آلمان ، به زودی کار ساخت بند برق شورابک ولایت بدخشان را آغاز می کنند.

داکتر فرانک پول ، کمیشنر وزارت اقتصاد و همکاری های انکشافی آلمان درنشست مشترک با مسوولان محلی بدخشان گفت تا حال برای ساخت بند برق شورابک تلاش های زیادی ازسوی کشور آلمان صورت گرفته است و مسوولیت تکمیل کار این بند برق را بانک انکشافی آلمان به دوش دارد.

روزنامه انصاف در صفحه دوم زیر عنوان رییس جمهور، ماین گذاری درولایت قندهار را محکوم کرد نگاشته است: رییس جمهور کرزی ، ماین گذاری درولایت قندهار را که باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان بی گناه ما به شمول زنان و اطفال گردید ، شدیداً محکوم کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا