سیاستاخباراقتصادTOP

کار عملی پروژه تاپی تا چهار هفته دیگر به گونه‌ی عملی آغاز خواهد شد‌

 

‌کابل9 حمل باختر

شیخ الحدیث شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم در دیدار با رییس پروژه تاپی و سفیر ترکمنستان درکابل گفت: انتقال لوله گاز باید درهماهنگی با اداره محیط زیست افغانستان صورت گیرد و طوری باشد که به محیط زیست صدمه وارد نه شود

دفترمطبوعاتی وزارت معادن و پترولیم امروز با نشر این خبر نگاشته است: در این دیدار، سرپرست آن وزارت در مورد پیشرفت ها و دیگر موضوعات مهم و اساسی پروژه تاپی با رییس پروژه تاپی و سفیر ترکمنستان در کابل بحث و تبادل نظر کرد.

رییس پروژه تاپی گفت: قست زیاد کار پروژه تاپی نهایی شده است و با نشست های که با وزارت امورداخله افغانستان داشتیم برنامه امنیتی این پروژه نیز الی یک هفته دیگر نهایی خواهد گردید .

وی از آمادگی های شرکت مربوط جهت افتتاح آغاز کار پروژه خبر داده افزود، کار انتقال لوله های گاز از ترکمنستان به سرحد جریان داشته و آمادگی های لازم برای مراسم افتتاحیه کار عملی پروژه نیز دردست کار است و تیم های تخنیکی ما در این مورد در حال گفتگو و هماهنگی هستند و تا سه الی چهار هفته آمادگی های خود را برای افتتاح پروژه خواهیم گرفت.

شیخ الحدیث شهاب الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم از پیشرفت ها و نهایی شدن کارهای پروژه تاپی اظهار خوشی نموده گفت: تلاش می نمائیم تا ا کارهای باقیمانده نیز بزودی تمام گردد و این پروژه مهم و بنیادی هرچه زودتر افتتاح و کارعملی آن آغاز شود. او همچنان از انتقال لوله های گاز از ترکمنستان به سرحد افغانستان استقبال کرده و انتقال لوله ها به سرحد را خبر خوش  برای آغاز عملی پروژه در خاک افغانستان دانست.

 در ادامه سرپرست وزارت معادن و پترولیم ملاحظات خود  را در قسمت استملاک زمین های مسیر تاپی و در نظر گرفتن محیط زیست مسیر لوله گاز با رییس شرکت شریک نموده گفت: انتقال لوله گاز باید درهماهنگی با اداره محیط زیست افغانستان صورت گیرد و طوری باشد که به محیط زیست صدمه وارد نگردد و تمام مسایل محیط زیستی نیز مراعات و در نظر گرفته شود.

رییس پروژه تاپی نیز موضوع محیط زیست را مهم دانسته افزود: ما برعلاوه این که مسئله محیط زیست را در نظر داریم، برای اهالی قریه ها که در مسیر لوله تاپی قرار دارند خدمات اجتماعی از قبیل حفر چاه های آب آشامیدنی و سایر خدمات مورد نیاز شان را فراهم می نمائیم.

در اخیر سفیر ترکمنستان نیز صحبت نموده از سفر اخیر هیئت افغانستان به ترکمنستان معلومات داده گفت: دراین سفر نمایشگاه محصولات افغانستان در ترکمنستان برگزار گردید که درآن محصولات معدنی افغانستان از جمله سنگ مرمر نیز به نمایش گذاشته شد و قرار است به زودی هیئت از ترکمنستان به ولایت هرات رفته و برای خرید سنگ مرمر با تاجران سنگ مرمر هرات دیدار و گفتگو نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا