اخبارجامعه

صنعت دوخت چپن « اله چه تون» در سرپل با خطر سقوط مواجه است

 

سرپل 8 ثورباختر

صنعت دوخت چپن دست بافت « اله چه تون »در سرپل با خطر سقوط مواجه است.

این چپن مخصوص در روستای بلغلی مرکز سرپل با تار ابریشم و پنبه بافته می شود که قدمت سه صد ساله دارد.

شماری از عالمان ، فرهنگیان و بافنده‌ گان این صنعت قدیمی خواهان حمایت امارت اسلامی و نهادهای مددرسان از صعنت کاران این رشته شده اند.

امین‌الله یکی از خانوادۀ های که بافنده چپن “اله چه تون” ند  می گوید ” یک دو تا دستگاه این صنعت باقی مانده، است واگر توجه نشود این صنعت در حال رکود با سقوط مواجه خواهد شد.

مولوی نعمت‌الله حنفی یکتن از عالمان دین و باشنده این منطقه گفت ” در او زمان‌ که افغانستان ازهیچ کشور بیرونی کالای وارداتی نداشت از صنایع دستی استفاده میشد.

عنایت الله محبوبی یکتن از فرهنگیان سرپل و باشنده این منطقه گفت “خواسته‌ی ما از مسؤولان امارت اسلامی این است که بر سازنده‌های این صنایع دستی وسایل آماده نموده و از هر نگاه حمایت کنند.”

در همین حال، مسوولان محلی سرپل از بهر بازاریابی و زنده نگه‌داشتن این صنعت قدیمی اطمینان می‌دهند.

مفتی عبدالشاکر شهاب رییس صنعت و تجارت سرپل به آژانس باخترگفت: موسساتی که به صنایع دستی کار می‌کنند در ارتباط « اله چه تون» به همرای‌شان صحبت می‌کنیم که به دیگر شاگرد‌ها هم آن‌ها آموزش بدهند تا بازار این صنعت در سرپل ودیگر ولایت‌ها رونق پیدا کند.

ملا عبدالغفار حقنما رییس اطلاعات و فرهنگ سرپل گفت: بافت چپن« اله چه تون»  از سه صد سال به این‌سو به فرهنگ، هنر و کار مردم سرپل مبدل شده است که باید از آن حمایت شود

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا