تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی در کابل

کابل/ 23دلو/ باختر
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در کابل به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند.
روزنامۀ اطلاعات روز، زیرعنوان “گنجینۀ طلایی باختر در ارگ ریاست جمهوری به نمایش گذاشته شد” نگاشته است: در اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری آمده است که گنجینۀ باختری براساس فیصلۀ کابینه به نمایش گذاشته شد و شماری از اعضای کابینه و شورای ملی، فعالان جامعۀ مدنی و نمایندگان رسانه ها از نمایشگاه آن دیدن کرده اند.
افزون براین، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه و شماری دیگر از مقام های دولتی و اهل سیاست، فرهنگ و ادبیات نیز در این نمایشگاه حضور داشته اند.
آثار گنجینۀ باختر در حالی به نمایش گذاشته شده است که پیش از این شمای از اعضای مجلس نمایندگان و میررحمان رحمانی، رییس مجلس از مصئون نبودن آثار گنجینۀ باختر ابراز نگرانی کرده بود.
روزنامۀ 8 صبح، مطلب تحت عنوان “برای کوچی ها در سراسر کشور 231باب مکتب ایجاد شده است.”نگاشته است: ریاست عمومی انسجام امور کوچی ها می گوید که درحال حاضر 231 مکتب در سراسر کشور در سطح ابتدایی، متوسط و لیسه برای کوچی ها فعالیت می کند.
روزنامۀ آرمان ملی، در صفحۀ اول زیرعنوان “آلوده گی هوا، فلترهای تصفیۀ دود در کابل ساخته می شود.” نوشته است: برای نخستین بار یک فابریکۀ خصوصی در کابل برای تصفیۀ دود مرکز گرمی بلندمنزل ها، فلتر می سازد.
به گفتۀ مسوولان این فابریکه، با نصب این فلترها 90 درصد دود زغال سنگ این مرکز گرمی ها تصفیه می شود.
این روز نامه، در صدر صفحۀ اول تحت عنوان “بزرگترین میدان هوایی افغانستان با هزینۀ 2 میلیارد دالر در ولایت لوگر ساخته می شود.” نوشته است: قراراست که بزرگترین میدان هوایی افغانستان با هزینۀ 2 میلیارد دالر تا سال 2035 میلادی در ولایت لوگر ساخته شود.
رسانه به نقل از مسوولان ادارۀ هوانوردی گزارش کردند که میدان هوایی بین المللی لوگر در بستر بیست هزار جریب زمین ساخته خواهد شد. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا