اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

سازمان همکاری اسلامی، صدای جمعی مسلمانان، نهاد که باید بیشترفعال شود

 

کابل ۳ ثور  باختر

تبصره

مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت امورخارجه می گوید: امارت اسلامی آماده همکاری با سازمان همکاری‌های اسلامی در رابطه به قضایای جهان اسلام است.

مفسرآژانس باختر می نگارد؛ کابل میزبان یک هیئت بلند پایه از سازمان همکاری های اسلامی است، طارق علی بخیت معاون این سازمان در جمع دیگری از مسوولان سازمان همکاری های اسلامی به کابل آمده است، او دیدارهای با مقام های ارشد امارت اسلامی منجمله مولوی عبدالکبیر ومولوی عبدالسلام حنفی؛ معاونین ریاست ‌الوزرا، امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه و دیگران مسولان امارت اسلامی  داشته است.

بدون شک سفر هیئت بلند پایه سازمان همکاری های اسلامی به افغانستان با انگیزه تعامل با امارت اسلامی صورت گرفته است و این سازمان با نفوذ و امکانات که دارد می تواند، این روند را تقویت کند.

امارت اسلامی در حالی از هیئت سازمان همکاری های اسلامی میزبانی می کند که جهان اسلام، دچار مشکلات معین و تنش های قابل رویت است، بحران در غزه و کشتارمردمان مسلمان فلسطین، تنش میان ایران و اسرائیل، مشکلات مسلمانان درمیانمار، ادامه دشمنی امریکا و غرب با امارت اسلامی در افغانستان، هویت ستیزی در برابر مسلمان در غرب و امریکا و ده ها مشکل دیگر، نمایانگر زشتی های است که جهان اسلام با آن روبرو است که باید برای غلبه بر این مشکلات، صدای واحد از مسلمانان بلند شود و این سازمان همکاری های اسلامی است که می تواند به تربیون جمعی مسلمانان مبدل شود.

مقام های افغان درست روی همین مسایل با هیئت کنفرانس همکاری های اسلامی بحث کرده اند، مولوی عبدالسلام حنفی از سازمان همکاری‌ اسلامی خواسته تا مشکلات افغانستان و «تصویر واقعی» این کشور را در جهان انعکاس دهند و مولوی امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه به معاون سازمان همکاری های اسلامی گفته است که امارت اسلامی  آماده همکاری با این سازمان در رابطه به قضایای جهان اسلام است.

این گفته نمایاگر آن است که امارت اسلامی، موقف سازمان همکاری های اسلامی را مهم و اثر گذار می داند ووقت آن است که این سازمان در کنار سازمان های دیگر جهانی برای دفاع از ارزش های انسانی بیشتر تلاش کنند.

باید گفت، تلاش های زیادی شده است که کشور های اسلامی و سازمان های معتبر جهان اسلامی، منجمله  سازمان همکاری های اسلامی با فقدان تصمیم گیری در قضایا جهانی مواجه باشند در حالی که بیشتر مسایل جهانی به کشور های اسلامی پیوند داشته است، معضل فلسطین، معضل افغانستان در طول چهاردهه گذشته، برخورد غیر منصفانه غرب و امریکا با کشور های اسلامی، کشتار مسلمانان در میانمار… منازعات جدی بوده اند که  برای حل آنها به کشور های اسلامی و سازمان های جهانی اسلامی مانند سازمان همکاری های اسلامی که «  ۷۶ » عضو دارد یا کمتر وقت داده شد که مداخله کنند و یا هم این کشور ها و سازمان ها به گونه یی با فقدان تصمیم گیری مواجه بوده اند.

در حالی که تحکیم همبستگی اسلامی در جهت تقویت صلح، امنیت، دوستی و تفاهم در جهان اسلام و خارج آن که یکی از اهداف و برنامه های سازمان همکاری اسلامی است.

سازمان های جهانی، بین المللی و منطقه یی دیگر که بیشتر وابسته به کشورها و حلقات معین در جهان اند تلاش کرده اند که مدیریت منازعات جهانی را در دست گیرند و آن را به نفع خود اداره کنند، همین سازمان ها تلاش داشته اند که از نقش کشور های اسلامی و سازمان همکاری های  اسلامی بکاهند و آنها را در خلا تصمیم گیری قرار دهند.

مگر شماری از کشور های حوزه خلیج فارس، کشور های در شمال افریقا و به همین ترتیب سازمان همکاری های اسلامی تحرکات و فعالیت های در راستای حل منازعات جهانی بخصوص قضایای مربوط به جهان اسلام داشته اند که در خور اهمیت اند مگر کافی نیستند، وضعیت کنونی جهان ایجاب می کند که سازمان همکاری اسلامی بیشتربه صدای جمعی جهان اسلام در حفظ صلح و امنیت و نیز حل­وفصل اختلافات میان دولت­های اسلامی مبدل شود و این زمانی ممکن شده می تواند که کشورهای عضو از راهکار و تحرکات این سازمان حمایت کنند

امروز جهان اسلام در حل معضل های  مربوط به مسلمانان با هم چندان هماهنگ نیستند، برخورد و موضع گیری شماری ازکشورهای اسلامی در برابر اسرائیل قابل مکث و دقت است، جهان اسلام آنهم بعد از فاجعه غزه در پراگندگی بسر می برند، شماری از کشورها خواسته و ناخواسته منافع کشور های قدرتمند را دنبال می کنند در حالی که برنامه عمل، در کاغذ به تنهایی کافی نیست، اراده مشترک در جهان اسلام شکل گیرد، در وجود وحدت، اقتصاد قوی و منابع سر شارکه کشور های اسلامی دارند، دفاع از منافع کشور های اسلامی سهل تر خواهد شد.

امارت اسلامی ار تحرکات و اقدامات سازمان همکاری های اسلامی در امر نزدیکی ملل مسلمان تقدیر می کند وهمکار مثبت و فعال این سازمان با اعتبار باقی خواهد ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا