صحت

خلیلزاد و وزیر خارجۀ هند در مورد افغانستان صحبت کردند

دهلی جدید/ وی او ای / 1 ثور/ باختر
نمایندۀ ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحه افغانستان با وزیر امورخارجۀ هند دیدار کرد وهردو روی آخرین پیشرفت‌های روند صلح افغانستان تبادل نظر کردند.
زلمی خلیلزاد دیروز در تویتر خود نگاشته است که در این دیدار روی عاجل حل بحران سیاسی داخلی افغانستان و روی تشکیل حکومت همه‌شمول توسط رهبران افغانستان صحبت کرده اند.
خلیلزاد همچنان گفته است که دو طرف در بارۀ لزوم تسریع رهایی زندانیان، حمایت از کاهش سریع خشونت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز صحبت کرده‌ اند.
او افزوده است: "من به وزیر خارجه گفتم كه امریکا از مشاركت هند در تلاش‌های منطقه‌ یی و بین‌المللی برای صلح پایدار در افغانستان استقبال می‌كند."
خلیلزاد هفته گذشته سفرش را به کشورهای منطقه آغاز کرد و در روزهای اخیر با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر و مقامات نظامی پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کرده است.
خلیلزاد در دیدارش با نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر، در مورد "چالش‌های موجود در توافقنامه صلح امریکا-طالبان" صحبت کرده بود.
توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان در ۲۹ فبروری سال روان میان  خلیلزاد و ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.
کاهش خشونت و رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان و رهایی ۱۰۰۰ زندانی از قید طالبان نکات اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان بود که به گفتۀ مقام‌های امریکایی راه  برای مذاکرات بین‌الافغانی و صلح پایدار در افغانستان هموار خواهد کرد.
اما حکومت افغانستان گفته است که طالبان به تعهدشان مبنی بر کاهش خشونت پابند نمانده اند و خشونت آن گروه افزایش یافته است و به گفتۀ مقام‌ها نیروهای امنیتی و دفاعی افغان اکنون در وضعیت "دفاع فعال" قرار دارند.
# فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا