اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

نباید با ایجاد پایگاه های نظامی کشور های دیگر در منطقه، حس بدبینی را به وجود آورد.

تبصره
کابل ۳۰ حمل باختر
واگذاری هرنوع پایگاه نظامی به کشور های خارج از دایره منطقه، می تواند برای کشور های همجوارحساسیت برانگیز باشد.
مبصر آژانس باختر می نگارد؛ شیرافضل مروت، عضو مجلس ملی پاکستان مدعی است که حکومت آنکشور دو پایگاه هوایی در بلوچستان را که در نزدیکی مرزبا افغانستان و ایران قرار دارند در اختیار امریکا قرار داده است.
این عضو مجلس ملی پاکستان در کنار آنکه از سیاست خارجی حکومت شهباز شریف انتقاد کرده است نسبت به عواقب این تصمیم هشدار داده است.
با آنکه حکومت پاکستان تاکنون دراین خصوص این ادعا واکنش نشان نداده است و منابع دیگر در پاکستان آن را تائید نکرده اند، این مسئله قابل بحث که واگذاری هر نوع پایگاه نظامی برای کشور های خارج از دایره منطقه می تواند برای کشور های همجوار حساسیت برانگیز باشد و حس بی اعتمادی را به وجود آورد.
حرف از واگذاری دو پایگاه هوایی در بلوچستان برای نیروهای امریکایی، درست زمانی مطرح شده است که بعضا اخباری مبنی بر گشت زنی طیاره های بی سرنشین در فضای افغانستان منتشر شده است که می تواند نقض حریم هوایی افغانستان باشد.
با خروج امریکا از افغانستان، این کشور تلاش های زیادی کرد که در یکی از کشور های همجوار افغانستان پایگاه نظامی داشته باشد، هیچ کشور همجوار افغانستان به شمول پاکستان که در آن وقت از سوی عمران خان اداره می شد، حاضر نشدند که به این درخواست واشنگتن لبیک گویند و بار دیگر با حضور نظامی امریکا در منطقه، حساسیت ها و بی اعتمادی میان کشور های همجوار تقویت کنند و در کل منطقه را به سوی رقابت های راهبردی کشور های دیگر سوق دهند.
امریکا در جریان حضور خود در افغانستان از پایگاه هوایی شمسی در بلوچستان و پایگاه یعقوب آباد در ایالت سند پاکستان استفاده میکرد و از آنها سود لوژستیکی می برد مگر بعدآ مجبور شد که از این دو پایگاه خارج شود، زیرا پاکستان این درک را کرده بود که حضور امریکا در منطقه فقط با حساسیت ها و بی اعتمادی ها دنبال می شود.
با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بار دیگر موضوع استفاده امریکا از پایگاه هوایی پاکستان داغ شد. در آن زمان حکومت عمران خان از واگذاری پایگاه به امریکا خودداری کرد ویکی از دلایل بروز تنش در روابط عمران خان و امریکا شد.
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پشین پاکستان در مجلس سنای این کشور تاکید کرده بود که پاکستان هیچ پایگاهی در اختیار آمریکا قرار نخواهد داد، نه تنها پایگاهی در اختیار آمریکا قرار داده نخواهد شد، بل از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر فراز پاکستان هم ممانعت خواهد شد.
این گفته های می رساند که پاکستان در آن زمان قصد نداشت که عامل بی اعتمادی و جنگ نیابتی های قدرت های بزرگ در منطقه باشد.
شماری را باور براین است که حالا حلقاتی در پاکستان مایل اند پایگاه‌های نظامی آمریکا را در خاک خود ایجاد کنند تا در نزاع تاریخی با هند، برگ برنده یی در اختیار داشته باشند.
در حالی که کشور های منطقه از افغانستان تا ازبکستان و ایران و کشور های دیگر تاکید بر این دارند که منطقه باید عاری از نظامیان بیگانه باشد، زیرا حضور بیگانگان برای کشور های منطقه و فراتر از آن، حساسیت برانگیز است و حس رقابت و جنگ های نیابتی را تقویت می کند.
امید است که چگونگی سپردن پایگاه نظامی در کشور همجوار برای کشور های خارج از دایره منطقه با همین دید دنبال شود و نسبت به آن برخورد مسوولانه شود.
امارت اسلامی در افغانستان متعقد به رشد تعامل میان کشور های منطقه و رشد همکاری و همگرایی با کشورهای همجوار است و ازهر اقدام که بتواند حس بدبینی و بی اعتمادی را میان کشور های همسایه را ترویج کند دوری می دارد، امید دیگران نیز همین حس و برداشت مسوولانه را داشته باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا