سیاستاخبارTOP

دیدار معاون اداری ریاست الوزرا باسفیر چین در کابل

 

کابل ۱۱ ثور باختر

سفیر جهموری مردم چین در کابل در دیدار با معاون اداری ریاست الوزرا امارت اسلامی افغانستان، گفت: تاجران و سرمایه‌گذاران چینایی مایل‌اند در عرصه‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

ارگ در خبرنامه‌ یی نوشته است: مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا امارت اسلامی افغانستان با ژاوشینگ سفیر جمهوری خلق چین در کابل، دیدار کرد.

در این دیدار، ژاوشینگ، روابط چین و افغانستان را به عنوان دو کشور دوست و همسایۀ تاریخی توصیف کرد و گفت که در حال حاضر این روابط در بهترین حالت قرار دارد که می‌توان آن را در سطح منطقه بی‌نظیر عنوان کرد.

ژاوشینگ افزود که دولت چین خواهان ارتقا و گسترش هر چه بیشتر این روابط در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و « این کشور بخاطر تحکیم هرچه بیشتر روابط دو کشور در عرصه‌های مختلف، بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع و رشته‌های مختلف را به محصلان افغان فراهم کرد و نیز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را برای ارتقای ظرفیت افغانان در بخش‌های مختلف به شمول طب برگزار می‌کند

او از علاقمندی تاجران و شرکت‌های چینایی جهت سرمایه‌گذاری در افغانستان در زمینه‌های مختلف یاد کرد و گفت که روابط اقتصادی و تجارتی دو کشور در وضعیت مناسب قرار دارد و تاجران و سرمایه‌گذاران چینایی مایل‌‌اند در عرصه‌های مختلف در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

سفیر چین در کابل ضمن ابراز همدردی به آسیب دیدگان سیلاب‌های اخیر در کشور، از کمک یکصد هزار دالری این کشور از طریق هلال احمر چین به آنان، خبر داد و گفت که این کمک به زودی به دسترس مسوولان مربوطه قرار خواهد گرفت.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست الوزرا نیز روابط دو کشور را تاریخی توصیف کرد و گفت که روابط افغانستان و چین در طول تاریخ دوستانه، مستحکم و خلل ناپذیر بوده و امارت اسلامی خواهان تحکیم و گسترش این روابط در عرصه‌های مختلف در آینده است.

مولوی عبدالسلام حنفی موقف جمهوری چین در قبال امارت اسلامی افغانستان در مجامع بین المللی مانند سازمان ملل متحد را نتیجۀ سیاست‌های درست رهبری این کشور دانسته، افزود که امارت اسلامی با قدردانی از این موقف، از سیاست چین واحد و نیز پروژه‌های اقتصادی آن کشور مانند یک کمر بند یک راه حمایت می‌کند.

مولوی حنفی با اشاره به ذخایر طبیعی و معادن افغانستان، بیان داشت که افغانستان دارای ذخایر و معادن بی‌نظیر است، این فرصت و امکان خوبی برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران چینی بوده تا در قسمت این ذخایر سرمایه‌گذاری کنند و امارت اسلامی از هرگونه سرمایه‌گذاری حمایت و استقبال و سهولت‌های لازم را برای آنان فراهم می‌کند.

معاون اداری ریاست الوزرا هم‌چنان گفت که امارت اسلامی افغانستان، خواهان روابط و تعامل نیک با همه کشورها به ویژه با جمهوری مردم چین است، به هیچ کس اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای همسایه‌، منطقه و فرامنطقه را نمی‌دهد و از سایر کشورها نیز توقع دارد تا بر اساس احترام متقابل با افغانستان رفتار کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا