تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۶ سرطان /باختر
در حالی که مردم افغانستان به آغاز هر چه زودتر گفت و گو های صلح میان طالبان و حکومت چشم امید بسته اند، ادامه خشونت ها از سوی طالبان می تواند این امید را به یاس مبدل کند.
مفسر آژانس باختر می نگارد؛ به احتمال قوی مذاکرات میان افغانان در جریان همین ماه عیسوی در دوحه قطر آغاز خواهد شد. مردم افغانستان که چهل سال است در آتش جنگ که شعله ور کننده آن خود نیستند می سوزند، امید زیادی به این گفت و گو ها بسته اند،آنان اخبار مربوط به پیشرفت های سیاسی در کشور شان را به صورت منظم تعقیب می کنند و بحث مذاکرات میان افغانان دلچسپ ترین و امید وار کننده ترین بحث برای آنان است و امید را برای اعاده صلح و ثبات در کشور برای آنان زنده کرده است مگردر آستانه‌ گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، افغانستان همچنان شاهد روز های دشوار ناشی از جنگ و خشونت است و طالبان به فراخوان ملی و بین المللی در امر کاهش خشونت ها بی تفاوت باقی مانده اند و این جو نامطلوبی برای مذاکرات ایجاد خواهد کرد. حکومت افغانستان در محدوه کاری خود برای کاهش خشونت و ایجاد فضای باور و اعتماد کارهایی کرده است که بارزترین آن رهایی هزاران زندانی طالب و پیشنهاد مکرر آتش بس بوده است .
در تازه‌ترین مورد سخنگوی حکومت بازهم از طالبان خواسته است تا برای برقراری صلح در افغانستان تلاش کنند و دست از حمله بردارند، طالبان اما تنها به گفتن کاهش خشونت‌ها اکتفا کرده اند. این نشان دهنده آن است که این گروه موضع روشن و ثابت نداردبل قدرت نمایی می کنند تا در میز مذاکره دست بالا داشته باشد. در حالی جنگ و خشونت نمی تواند موازنه قدرت را به نفع طالبان تغییر دهد. این گروه در طول چهار ماه اخیر یعنی پس از امضای توافق صلح با امریکا برای قدرت نمایی زیاد تلاش کرد مگر هیچ دستآوردی نداشته است. این نمایانگر آن است که جنگ و زور گویی عاملی برای امتیاز گیری بوده نمی تواند .
مردم به این باور اند که امروز شرایط مناسب ،اجماع ملی و بین المللی در کشور شکل گرفته است که باید به عنوان یک فرصت آن را غنیمت شمرد وهرطرفی که در مسیر مذاکرات صلح سنگ‌اندازی کند و برای رسیدن به صلح صادقانه تلاش نکند، فردا دربرابر مردم بی اعتبار خواهد بود و قضاوت تاریخ هم در برابر آنان صریح وواضح خواهد بود.تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا