تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی

کابل باختر/ 11/ حوت
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در باره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه افغانستان دربرگ نخست زیر عنوان ، اگر توافقنامه امضا نشود وضعیت درافغانستان وخیم خواهد شد . نوشته نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان به پیشرفت های جامعه افغانی خوشبین بوده میگوید ، تاخیر در امضای موافقتنامه دو جانبه همکاری امنیتی بین کابل وواشنگتن خسارات زیادی را دراین عرصه وارد کرده است.
جمیز دانیزگفت ، اگر قرارداد امنیتی و دفاعی بین کابل وواشنگتن امضا نشود ، وضعیت روبه بهبود افغانستان شاید خیلی سریع به وخامت گراید .
اقای دانیز این مطلب را در سخنرانی اش دریک اجلاس انستیتوت صلح امریکا که تحت عنوان " افغانستان بعداز سال 2014 "برگزار شده بود بیان کرد.
روزنامه افغانستان همچنان درهمین صفحه از قول مقام های نظامی و استخباراتی امریکاعنوان کرده است شبکه القاعده تلاش دارد درشرق افغانستان نفوذپیداکند.
به نوشته این روزنامه مقام های نظامی استخباراتی امریکا میگویند القاعده " انتظار میکشد تا نیروهای بین المللی افغانستان را ترک کند و این شبکه باردیگر کمپ های تروریستی درافغانستان ایجاد کند.
به نوشته روزنامه افغانستان القاعده تلاش دارد تا نسل نو ازجنگجویان درافغانستان بسازد . این شبکه حالا می خواهد نفوذ ش درآستانه خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان بیشتر شود.
این تلاش ها پنهانی آغاز شده تا با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان فعالیت های نابودشده تروریستی القاعده دوباره تنظیم شود.
شماری از عاملین خشونت علیه زنان به اعدام محکوم شده اند شبکه حقانی محبوبیتش را در پکتیا از دست داده است .
افغانستان به ثبات نزدیک شده است ، عنوان های دیگری اند که این روزنامه درصفحه اول به نشر آن توجه کرده است و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است اما روزنامه وحدت در صفحه دوم شماره امروزی ازقول آگاهان نظامی عنوان کرده که با خروج نیروهای خارجی افغانستان به پایگاه القاعده تبدیل خواهد شد.
این روزنامه همچنان درهمین صفحه به خشونت علیه زنان توجه کرده مطلبی زیر عنوان ، خشونت سیتماتیک و سازمان یافته علیه زنان افزایش یافته است نشر کرده است.
جوانان باید از نامزدی حمایت کنند که پلان بهتری برای جوانان داشته باشد . چهارمین دورمسابقه اسکی درولایت بامیان برگزار شد، حادثه ترافیکی درولایت غزنی 9 کشته و زخمی برجا گذاشت . عنوان های دیگری اند که این روزنامه درصفحه دوم آن به نشر آن توجه کرده و در صفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است .
اما روزنامه آسیاتایمز در برگ نخست به دستور اوباما به پنتاگون برای اجرای گزینه ی صفر، توجه کرده ونوشته درحالی که مذاکرات درباره پیمان امنیتی هنوز درجریان است . رییس جمهور اوباما از پنتاگون خواسته است تا طرح خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را تا آخر سال برنامه ریزی کند . اما احتمال میرود که تعدادی از نیروهایش از سال 2014 حضور داشته باشد " گزینه هایی که روزسه شنبه با رییس جمهور کرزی مورد بحث قرارگرفت " کاخ سفید جزئیات دربرنامه ریزی احتمالی " را طی بیانیه به دنبال تماس تیلفونی بین اوباما و کرزی ارایه نمود.
به نوشته آسیا تایمز دورییس جمهور درحالی که هنوز اختلافات برسرپیمان حیاتی امنیتی ادامه دارد با یکدیگر صحبت کردند . این پیمان به امریکا اجازه می دهد تا نیروهای خود را پس از سال 2014 نیز درافغانستان حفظ کند . روزنامه به همین گونه ادامه داده و درصفحه دوم مطالبی را زیر عنوان ، دختران سیاه پوش با افکار تندروانه درشمال کشور ، اعتیاد بیماری است نه جرم ، پذیرفتن قانون اساسی بیش شرط صلح ، گزارش 25 نوع خشونت علیه زنان درافغانستان نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگر شده است.

همچنان سرمقاله هیواد زیر عنوان "آیا تلاش انفرادی صلح و مذاکره کامیاب بود" دربرگه دوم آن به چاپ رسیده و درآن نگاشته شده که در دوبی پایتخت امارات متحد عربی به ریاست ملا آغاجان معتصم وزیر مالیه حکومت وقت طالبان و بیست تن از مقامات وقوماندانان طالبان و سایر افراد تلاش ها و مذاکرات صلح آغاز شده است و از جانب افغان های شیفته به صلح و سایر افراد صلح خواه استقبال شده است.
سایر مطالب هیوادزیر عنوان های زیر به چاپ رسیده اند.
روابط و پیمان های اقتصادی میان افغانستان و پاکستان باید شکار اهداف سیاسی نشود ، بخاطر انتخابات آینده میان تمام ارگانها هماهنگی کامل وجود دارد و محصولات افغانی درنمایشگاه بین المللی دوبی خوب درخشید، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به فکر تغییر دردسترخوان مردم باشند ، عنوان سرمقاله اصلاح است که دربرگه دوم آن به چاپ رسیده دراین سرمقاله آمده است مسوولان دراتاق تجارت و صنایع افغانستان از نامزدان ریاست جمهوری درانتخابات پیش رو خواستند تا به فکر تغییر دردسترخوان مردم باشند . این به این معناست که ازدید مسوولان دراتاق تجارت و صنایع بهبود وضعیت اقتصادی کشور در راس اولویت های کاندیدان در برنامه هایی که ارایه میدارند، باید قرار داشته باشد.
سایر مطالب اصلاح زیر این عناوین به چاپ رسیده است ، افغانستان به ثبات بسیار نزدیک شده است ، اظهارات بی اساس دیمپسی و باراه اندازی آگاهی عامه هلمند به گدام غله مبدل خواهد شد.
سخن انیس زیرعنوان کشورهای منطقه افغانستان را درک خواهندکرد ، دربرگه نخست آن به چاپ رسیده و درآن نگاشته شده افغانستان بنابر موقعیت جغرافیایی که درمنطقه دارد ، همواره مورد توجه و هرازگاهی تاخت و تاز کشورها و قدرت های بزرگ قرارگرفته است که پیامد های آنرا همه میدانند.
سایر مطالب انیس زیر این عناوین به چاپ رسیده اند تا ملی در مفهوم انتخابات ، دروضعیت زندان های کشور بهبود به عمل آمده است ، انتخابات حق سیاسی مردم ، ضرورت سرشماری کامل نفوس در کشور و صحت بزرگترین ثروت زنده گی است .
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا