تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // علما وارث انبیا پاسدار ارزش های دینی

کابل باختر/17/سرطان:
حقوق و وجایب یک مسلمان بالای مسلمان دیگر، حقوق ارزشمند و پر معنای است که بر علاوه تحکیم روابط اجتماعی میان مسلمانان اجر دنیوی و اخروی نیز با خود دارد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: آیات زیادی قرآنی و احادیث نبوی وجود دارد که روابط اجتماعی مسلمانان و بشریت را ستایش کرده و بر تحکیم بیشتر آن تاکید نموده است.
حضرت خداوند منان به منظور آنکه بندگانش در کنار هم باشند زندگی پر ارزش را در زمین سپری نمایند، حقوق و وجایب زیادی را میان بشریت دسته بندی کرده است، که رعایت آن باعث تقویت صله رحم، تحکیم روابط اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی گردیده که در نتیجۀ آن فلاح و رستگاری خواهد بود.
در احادیث نقل شده از پیامبر بزرگ اسلام در می یابیم که اسلام عزیز تا چه اندازه درتحکیم روابط اجتماعی مسلمانان تاکید دارد.
در این احادیث مشخص شده است عیادت، دیدار، تشییع جنازه، زیارت قبور، تسلیت و تعزیت به خانواده یک متوفا، دعای پس از فوت و… از جمله حقوقی است که بر عهده یک مسلمان گذاشته شده است.
احادیث زیادی از رسول اکرم (ص) نقل شده که به امت خود گوشزد میکند که اگر برادر دینی اش بیمار شد به عیادت او برود، اگر از سفر یا حج برگشت او را زیارت کند، و اگر از دنیا رفت در تشییع جنازه اش شرکت کند و برای او طلب مغفرت و برای خانواده اش تسلیت طلب نماید، سرقبرش حاضر شود، دعا و فاتحه بخواند، پس از فوت برادرش به کارهای جامع و شایسته به نیابت از برادر دینی اش بپردازد و ثواب اش را هدیه روح او کند و مانند این ارشادات، ارشادات دیگر.
با آنکه حرف از دین و شریعت زیاد زده می شود، مگر با تاسف هستند کسانی که از ارشادات دینی و شرعی فاصله میگیرند با آنکه مکلف به رعایت احکام دینی و شرعی و ترویج آن در میان سایر مسلمانان اند، در برابر چنین احکام و ارشادات قرار میگیرند.
اخبار اسفبار وجود دارد که در یکی از ولسوالی های ولایت پکتیا، ملا امامان بعضی از مساجد از خواندن نماز جنازه آن فرزندان وطن که در دفاع از زندگی مردم جان می سپارند شرکت نمیکنند و برخی از این امامان گفته اند که آنها نگران تهدید طالبان اند.
چنین برخورد از سوی یک عالم دین٬ ملا امام یک مسجد و بالاخره یک شخص مسلمان نشان میدهد که چنین اشخاص از اوامر الهی و ارشادات دینی فاصله گرفته اند با آنکه این ملا امامان در سایه حکومت زندگی دارند از نظم و امنیت که نیروهای امنیتی برای آنها به ارمغان آورده اند سود میبرند از دولت معاش و امتیاز مالی نیز دریافت میکنند، مگر با ترس از متحجر ترین افراد که خود سواد دینی ندارند، ارزش دین، فلسفه زندگی اسلامی و جهاد را نمیدانند بل به اساس سفارش و تطمیع دیگران خود را جهادگرا نام میدهند مانع ادای نماز جنازه مسلمان میشوند که در دفاع از مردم سینه سپر کرده اند و مظلومانه به شهادت رسیده اند.
علما که وارث انبیا اند و برای تحکیم روابط اجتماعی مسلمانان و وجایب و مکلفیت های زیادی دارند که یکی از آن ایستاده شدن در برابر ظالم و بیان واقعیت ها است مگربعضاً شماری از ملا امامان ما سخت تحت تاثیر افکار طالبانی که افکار تحجر آمیز است قرار میگیرند.
در حالیکه اجماع علما و موضع دیگری آنها در برابر گروه هراس افگن مشهود و واضح است، پس نباید از طالبان که آله و ابزاری در دست دیگران اند ترسید و احکام دینی را نادیده گرفت و از واقعیت ها و اوامر الهی فرار نمود.# تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا