تبصره و مرور بر مطبوعات

مرور به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی و حکومتی درپایتخت

کابل باختر 30 جدی
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرار گرفته اند ،درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور ومنطقه نشر کرده اند.
روزنامه چراغ دربرگ نخست زیرعنوان امریکا خواهان گفتگوی طالبان باحکومت افغانستان شد، درصفحه اول نوشت: ایالات متحده امریکا ازطالبان خواست ،اسلحه شان را به زمین بگذارند و وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شوند ، خواستی که از سالها به این سو از سوی حکومت افغانستان نیز مطرح شده است . اما طالبان همواره با میله تفنگ به این خواست ها پاسخ داده اند .
به نوشته این روزنامه : در تازه ترین حمله بالای یک رستورانت درمنطقه وزیر محمداکبرخان کابل بیش از 20 تن جان دادند که دو امریکایی نیز درمیان کشته شده گان شامل هستند .
قصرسفید قتل این افراد را باشدید ترین الفاظ تقبیح کرده است . به گفته قصر سفید قتل افرادی که جهت ایجاد یک آینده روشن برای افغان ها کارمی کنند ،غیر قابل توجیه است .
پشت پرده تلاش عربستان برای کسب میزبانی مذاکرات صلح افغانستان ،سکتور مخابرات وابسته به کمک های بین المللی نیست از جمله عنوان های دیگر اند که این روزنامه  درصفحه اول وسایر صفحه های مربوط نشر کرده است .
اما  روزنامه نسل3 درصفحه اول زیرعنوان نقض منافع ملی از سوی شماری از رسانه های تحلیلی برحکم رئیس جمهور درمورد گشایش رسانه ای نوشته: منافع ملی چراغ رهنمای سیاست گذاری درتمام عرصه ها محسوب می شود درکلیه ی کشورها عبور از خط قرمز منافع  ملی مجاز شمرده نمی شود وهمه گروه های سیاسی  ،نهادهای مدنی ،فرهنگی واجتماعی تلاش می کنند تا فعالیت های خودرا برمحور  منافع ملی  تنظیم وسازمان  دهی  نمایند .
این امر برای افغانستان که نظام سازی را مدتی است آغاز کرده وبا انواع تهدیدات داخلی وخارجی مواجه می باشد از اهمیت سبزدلی برخوردار است  . تمام نهادها ،احزاب وگروهای اجتماعی مسوولیت دارند تابر مدار منافع ملی حرکت کرده وبه گونه ای رفتار نکنند که منافع ملی وامنیت جمعی خدشه دار گردد تعدادی از رسانه ها هر روز به مسایل  قومی  دامن میزنند و وحدت ملی را ضعیف می کنند .
شماری از رسانه ها بیش از خارجی ها در جنگ روانی علیه منافع کشور پیش قدم شده وهر روز تشویش ذهنی وروانی را برای مردم  افغانستان ایجاد می کنند وخطرسقوط نظام سیاسی  را مطرح کرده و زمینه فرار  سرمایه وفرار مغزها را ازکشور  فراهم می سازند.
این درحالی است که افغانستان نیاز به ثبات فکری وامنیت روانی دارد ، تا شهروندان اعتماد شان به حکومت افزایش یافته وتحت تاثیر رسانه های بیگانه  قرار نگیرند.
به نوشته این روزنامه : درین اواخر که بحث امضای  پیمان امنیتی  مطرح شده برخی رسانه ها در راستای منافع بیگانگان قدم می نهد وتبلیغات منفی علیه حکومت مشروع ومنتخب افغانستان را سرلوحه کاری  خود قرار داده وبه نفع خارجی ها ذهنیت سازی می کنند.
نویسنده به همین گونه ادامه داده است نسل3 همچنان درصفحه های دیگر  دنبال مطالب دیگری  شده است .
اما روزنامه انصاف درصفحه اول از قول همایون جریر عنوان کرده : غرب درظاهر مخالف ودر باطن حامی تروریزم می باشد.
تروریست کدام وقربانی کی ها هستند ؟ کاهش 30 درصدی قیمت انترنت افغان تلیکام، گوانتانامو ، دویل  جدید روسیه وامریکا ،واکنش یک نهاد حقوق بشری به حمله انتحاری  اخیرکابل عنوان های دیگری اند که این  روزنامه درصفحه اول نشر کرده است .
روزنامه اصلاح ،انیس وهیواد درشماره های  امروز درکنار نشر اخبار وگزارش ها از رویدادهای  داغ روز ،به چاپ مطالب سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی ونظامی نیز پرداخته  اند که به مروراهم این مطالب پرداخته می شود.
سرمقاله اصلاح زیرعنوان " به تروریست وقربانی ترور به یک چشم نگریسته نشود" دربرگه دوم آن به چاپ رسیده است .در این سرمقاله نگاشته شده جمعه شب در حمله یی  که به یک رستورانت لبنانی درمنطقه وزیر  محمد اکبرخان از سوی  دهشت افگنان انجام  یافت ، بیست ویک  تن جان باختند  وتعدادی هم زخم برداشتند.مسوولیت این حمله را طالبان بدوش گرفت .
درادامه  سرمقاله به عدم  تعریف مشخص دشمن از جانب ائتلاف بین المللی تذکر رفته است .
مطلب دیگر اصلاح در رابطه به درخواست  امریکا از طالبان ،درهمین برگه آن به چاپ رسیده است . دراین مطلب به اظهارات سخنگوی قصر سفید در زمینه اشاره شده است.
سخن انیس در برگه نخست آن زیر عنوان " افغانستان تنها نمی ماند " به چاپ رسیده  ودر آن نگاشته  شده با نزدیک شدن سال 2014 تمام نهادهای  ملی وبین المللی از بابت اینکه  دراین سال نیروهای  خارجی از افغانستان بیرون می شوند  ومسوولیت تامین امنیت به گونه مستقلانه به نهاد های امنیتی این کشور  تعلق  می گیرد.
درادامه  سخن انیس  به اظهارات  سرمنشی ملل درمورد حمله اخیر  انتحاری درکابل اشاره شده وگفته شده که این  اظهارات امید واری  زیادی به مردم افغانستان است .
سرمقاله  هیواد در رابطه به خواست اخیر امریکا از طالبان به چاپ رسیده ودرآن نگاشته شده ایالات متحده  امریکا  از طالبان خواسته  است تا با  حکومت  افغانستان  مذاکرات صلح را آغاز  واسلحه شان را در زمین بگذارند.
به همین ترتیب سایر روزنامه ها یابه نشر مطالب مشابه ای پرداخته اندویا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا