سیاستاخبارTOPجامعه

قانون جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی توشیح و در جریده رسمی نشر شد

 

کابل30 ثور باختر

وزارت عدلیه از توشیح و نشر قانون جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی در جریده رسمی خبر داد.

دفتر مطبوعاتی وزارت عدلیه امروز با نشر این خبر گفته است که قانون جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی که با یک مقدمه، ۳ فصل و ۲۷ ماده ترتیب شده، توسط عالیقدر امیرالمومنین حفظه الله تعالی توشیح و از سوی وزارت عدلیه در جریده رسمی نشر گردید.

بر اساس این قانون، اشخاصی که صحتمند و یا کاسب باشند و خوراک یک روز را داشته باشند از عمل گدایی منع شده‌اند. همچنین استفاده از اطفال، معلولین و اشخاص معیوب توسط این افراد به هدف عمل گدایی ممنوع می‌باشد.

در این قانون، گدایی به عنوان حرفه، گدایی تنظیم شده و تنظیم گدایی نیز ممنوع شده و برای مرتکب آن حبس در نظر گرفته شده است.

بر اساس این قانون کمیسیون جلوگیری از گدایی به ریاست معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله و عضویت معینیت‌ها و ریاست‌های ۱۵ اداره دیگر ایجاد گردیده است.

این کمیسیون مکلف به جمع‌آوری گداها، تثبیت گداهای بی بضاعت، ارزیابی عوامل گدایی، جلب مساعدت‌های موسسات داخلی و خارجی، ادارات خیریه و اشخاص، نظارت از محلات سکونت گداهای بی بضاعت و برخی تدابیر دیگر است.

در این قانون همچنین به آموزش و پرورش گداهای زیر سن بلوغ، رسیدگی به گداهای یتیم، بیوه و معلول، تداوی مریضان صعب العلاج که سبب گدایی اقارب خود می‌شوند، تداوی گداهای معتاد، استخدام گداهایی که استعداد کار داشته باشند توسط شاروالی‌ها و جلب مساعدت‌ها تاکید شده است.

قانون جمع‌آوری گداها و جلوگیری از گدایی برای گداهایی که به هدف جلب ترحم از طفل، مجنون یا معلول استفاده کنند، برای تنظیم کنندگان چنین گداها و اشخاصی که بعد از دریافت مساعدت گدایی کنند، حبس در نظر گرفته است.

این قانون از تاریخ توشیح نافذ است و در جریده رسمی شماره ۱۴۴۷ نشر گردیده است.

شهروندان می‌توانند این قانون را به صورت مستقیم از ریاست نشرات و ارتباط عامه وزارت عدلیه و یا به صورت سافت از دیتابیس قوانین و احکام وبسایت وزارت عدلیه به دست آورند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا