تبصره و مرور بر مطبوعات

ارائه خدمات صحی درکشور ، روند که باید معیاری شود

کابل باختر/ 18/کابل
وزارت صحت عامه افغانستان از روز جهانی صحت با شعار ( پوشش صحی همگانی ) درحالی تجلیل بعمل می آورد که ارائه خدمات صحی درکشور معیاری نبوده رسیدگی به درمان وصحت درکشور به تجارت تبدیل شده است.
مفسر آژانس باختر مینگارد : 18 حمل روز جهانی صحت است و این روز با شعار ( پوشش صحی همگانی ) درحالی تجلیل میشود که ارائه خدمات صحی در کشور معیاری نمی باشد .
با آنکه مقامات دروزارت صحت عامه درگزارش تازه شان از پیشرفت ها در ارائه خدمات صحی برای شهروندان کشور سخن میگویند مگر با مرور وضعیت و بررسی از ارائه خدمات صحی درکشور میتوان دریافت که هنوز هموطنان ما با چه چالش های مواجه اند و برای تداوی ودرمان شان چه مشکلاتی را که متقبل نمی شوند.
دلایل زیادی وجود داردکه میرساند افغانستان ازلحاظ ارائه خدمات صحی دریک موقعیت نا مناسب قراردارد و کارهای زیادی باقی مانده تا ما را حداقل به معیارهای برساند که کشورهای همسایه و منطقه در بحش ارائه خدمات صحی به آن رسیده اند.
دراین جای شک نیست که ما از لحاظ کمیت شفاخانه ها ، کلینیک های صحی ، داکترو کارکنان صحی درسطح بلندی قرار داریم مگر کیفیت کار سخت شکننده و سوال برانگیز است .
با وجود آنکه حرف از پیشرفت در ارائه خدمات صحی در افغانستان است مگر درعمل مشکلاتی است که خود را به رخ مردم میکشد . مردم با درنظر داشت ازدیاد روز افزون شفاخانه های خصوصی وکلینیک جداً به این باور اند که صحت در افغانستان به تجارت گذاشته شده است . کار بی کیفیت وضعیت ناهنجار و رقابت های ناسالم … باعث گردیده که مردم ما نسبت به طب و طبابت درکشور بی باور باشند روی همین بی باوری است که آنها برای تداوی خودو عزیزان شان به کشورهای منطقه بخصوص هند و پاکستان روآورده اند.
اخباری وجود داردکه سالانه تا 400 میلیون دالر هزینه تداوی و درمان هموطنان نیازمند ما در کشورهای منطقه میشود که بازهم بخت بد ، آنها درکشورهای منطقه هم شکار حلقات استفاده جو گردیده و پول های شان از سوی شفاخانه ها ، کلینیک ها و داکتران دراین کشورها به گونه یی بیرحمانه غضب میشود.
همچنان موجودیت ادویه بی کیفیت ،تقلبی و غیر معیاری در شماری از دواخانه های کشور ، سطح پائین آموزش در بعضی از موسسات تحصیلات عالی خصوصی و مشکلات دیگر در حقیقت کم بها دادن به مسلک مقدس طبابت ، صحت و مصونیت شهروندان است .
با آنکه حرف از پیشرفت ارائه خدمات صحی درکشور است ، افغانستان در حلقه سه کشور باقی مانده است که درسطح جهان شاهد گردش ویروس وحشی پولیو است بیماری که میتوتند فلج دایمی اطفال را درقبال داشته باشد.
حرف از پیشرفت درارائه خدمات صحی در حالی درکشور مطرح میگردد که به ارقام وقایع مثبت ایدز در کشور افزوده میشود درحالیکه 20 سال قبل ایدز را کسی در افغانستان نمی شناخت . به همین ترتیب ازدیاد امراض سرطانی ، توبرکلوز خرابی محیط زیست … چالش های اند که در وجود آنها نمیتوان از پیشرفت و ارائه خدمات صحی  در کشور سخن گفت و در وجود چند شفاخانه غیر معیاری و چند کلینیک خود را قهرمان میدان دانست .
چگونگی رسیدگی به صحت مردم یک اولویت کاری برای مسوولان نظام است که غرض انجام این وظیفه سترگ باید صحت را از تجارت جدا ساخت و برای ارائه خدمت معیاری صحی برنامه گذ اری نمود. ختم/ عبدالخالق صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا