تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره: اجلاس ریاض ، آغازیک اجماع میان کشورهای اسلامی درامر مبارزه با هراس افگنی

کابل باختر/ 31/ ثور
شهر ریاض عربستان سعودی امروز شاهد آغازکنفرانس کشورهای اسلامی و امریکا درخصوص مبارزه با تروریزم و هراس افگنی است ، کنفرانسی که میتواند آغاز گر یک اجماع میان کشور های اسلامی باشد .
مفسر آژانس باختر مینگارد : شماری از سران ونمایندگان کشورهای اسلامی و ایالات متحده امریکا امروز درشهر ریاض عربستان سعودی جمع شده تا چگونگی مبارزه با هراس افگنی را مورد بحث قراردهند.
این کنفرانس درحالی برگزار میشودکه جهان بیشتر از هر وقت دیگر با فعالیت های هراس افگنانه و افراط گرایی مواجه است  و بیشتر جریان ها و سازمان های تروریستی که دربرابر بشریت برخاسته اند، القاب و شعار های اسلامی دارند و از جغرافیای کشورهای اسلامی سربیرون کشیده اند، امروز اگر حرف از داعش ،لشکر طیبه ، لشکر جهنگوی، حزب التحریر، بوکوحرام الشباب و یا طالبان است مراکز فعالیت آنها کشورهای اسلامی مگر با شعارهای بزرگ و فرا منطقه است ضمناً این گروه چهره ، القاب و نشانی خود را از دین ارائه کرده اند و باعث اسلام ستیزی درمیان پیروان سایر ادیان گشته اند.
با آنکه چگونگی ایجاد و رشد این سازمان ها معلوم است و امروز شماری زیادی از کشورهای غربی خود اعتراف میکنند که سازمان های استخباراتی کشورهای قدرتمند خارج از دایره اسلامی درشکل دهی وایجادچنین سازمان ها نقش داشته و از آنها به عنوان افزار و بازی های سیاسی استفاده شده مگر این کشورهای اسلامی و مسلمانان درجهان بوده اند که بار اصلی نتایج فعالیت این گروه را به دوش کشیده اند و تاوان آن را پرداخته اند همه میدانندکه گروه ها و جریان های تروریستی چون داعش و طالب برای چه مقاصدی ایجاد شده و چه کسانی ازآنها سود میبرند اگر امروز ازرابطه داعش با اسرائیل و غرب پرده برداشته شده و یا تمایل روز افزون طالبان به روسیه وکشورهای دیگر مشهود و هویدا میگردد این مسلمان ها اند که قربانی میدهند نه تنها خود درکشورهای شان قربانی سیاست ها و بازی های سیاسی میشوند که بنام داعش و طالب خلاصه میگردد بل درکشورهای دیگر با تبعیض اجتماعی و نژادی مواجه اند.
درحالیکه حلقات دربیرون از دایره اسلام درتلاش اند تا تروریزم و افراط گرایی را با نام اسلام گره بزنند و بعضی از کشورهای اسلامی به دلایل مشخص از این برنامه حمایت میکنند.
آنچه مهم است این است که قربانی اصلی این گونه بازی ها مسلمانان اند و سرزمین آنها نیز مرکز چنین فعالیت ها است . پس در موجودیت چنین برنامه های اغراض آمیز و فتنه انگیز ، این زمامد اران ، روحانیون ، سیاسیون و شهروندان کشورهای اسلامی اندکه ایستاده شوند و در برابر اسلام ستیزی ، تبعض و انواع نا ملایمت ها مبارزه کنند .
نشست ریاض میتواند آغاز گر یک اجماع بزرگ مسلمانان دربرابر تروریزم ، افراط گرایی و توطیه های باشد که دربرابر مسلمانان و کشورهای اسلامی وجود دارد.
دراین میان افغانها که خود وکشورشان قربانی های زیادی درامر مبارزه با هراس افگنی داده اند و سرزمین شان درجنگ های نیابتی و رقابت کشورهای بیرونی آسیب های فراوان دیده، حرف های زیادی برای گفتن درچنین یک نشست را دارند.
حرف اول مردم افغانستان این است که هراس افگنی و تروریزم به عنوان یک تهدید کلی و جهانی شناخته شود، پدیده های چون تروریزم و افراط گرایی نمیتوانند به گونه خوب و بد جدا شوند مگر آنکه این پدیده ها به عنوان تهدید جهانی و تهدید علیه بشریت تعریف شوند.
حرف دیگر این که نباید گروه های تروریستی افزاری باشند و نباید برخی از کشور ها استفاده افزاری ازاین گروه را جز سیاست های دولتی شان سازند و از آنها درجنگ های نیابتی و استخباراتی کار گیرند طالبان گروه که در افغانستان وحشت و دهشت خلق میکننداکنون به بخشی از سیاست های افزاری شماری ازکشورهای منطقه مبدل شده اند.
تاکید مردم و دولت افغانستان بر این است که باید کشورهای اسلامی مسوولیت ها و منافع شان را دردایره اسلام درک کنندو دیگر عامل مزاحمت وایجاد مشکلات برای یکدیگر نشوند و ازگروه های افراطی درجنگ های نیابتی کارنگیرند.
امیدها این است که شرکت کنندگان اجلاس ریاض به یک تعریف واحد از تروریزم دست یابند و درامر مبارزه با این پدیده زشت هماهنگ و همکار شوند.
ختم/ تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا