تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت چهارشنبه 28 حمل

 

کابل باختر/ 28/ حمل

شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

 روزنامه آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را زیر عنوان سرنخ حادثه تروریستی درامریکا به پاکستان می رسد ، نوشته و آورده است . دیروز صبح به وقت کشور ما شهر بوستون در امریکا مورد حملات تروریستی قرارگرفت حملاتی که در فاصله های زمانی کوتاهی به وقوع پیوست و همه را غافلگیر کرد هرچند دراین رخداد های جداگانه و نزدیک به هم سه تن کشته شده اند ولی امریکا افغانستان نیست که در روز اول سال نو در ولایتی مثلاً پروان اراذل و اوباش سه نفر را در برابر چشم همه کشتند ولی کسی ازآن ها بازپرسی نکرد و همین حالا آزاداند و مشغول برنامه ریزی های شان .

رییس جمهور امریکا به مردمش وعده داد که مجازات و عدالت برای مسببین این رخدادها درپی است و ما این کار را می کنیم .

به هر صورت این عمل یک حرکت تروریستی بوده است و نشان میدهدکه امریکا همچنین مطمح نظر تروریست هاست که به سرنخ شان به القاعده پیوند دارد.

به نوشته این روزنامه : حملات دیروز درامریکا نشان میدهد که آن کشور نباید ازخطراتی که امریکا را تهدید می کند غافل بماند . ما باور کامل داریم که آن رخداد های خونین و آن هم در هنگام ادامه یک رقابت ورزشی تنها کارتروریست هایی است که رهبری شان در مخفیگاه های آنان یعنی پاکستان قراردارد.

 این روزنامه در جای دیگر سرمقاله نوشته : حالا امریکائیان باید بدانند که اگر افغانستان رابا دیگر از کتاب توجهات خویش حذف کنند چقدر می تواند برای شان خطر داشته باشد.

این روزنامه درهمین صفحه مطلب دیگری را زیر عنوان ، حادثه خونین تروریستی در امریکا را بیشتر رهبران جهان تقبیح کردند نشر کرده است.

 این روزنامه همچنان دربرگ نخست مطلبی را زیر عنوان ، دادگاه عالی قانون توشیح شده از سوی رییس جمهور را نه پذیرفت نشر کرده و دربرگهای دیگر دنبال سایر مطالب شده است.

 به همین ترتیب روزنامه هشت صبح نیز دربرگ نخست حادثه تروریستی درامریکا توجه کرده و زیر عنوان ، پایان خونین مسابقه ماراتن نوشته: تحلیلگران میگویند ایالات متحده امریکا و ناتو باید خطر تروریزم را جدی بگیرند . به باور آن ها این حملات نشان داد که گروه های تروریستی هنوز هم خطر بزرگی برای انسانیت هستند.

به نوشته این روزنامه : میراحمد جوینده ، تحلیلگرمسایل سیاسی دراین مورد گفت : این حملات زنگ خطری است برای امریکا و جهان غرب این هاباید تروریزم را جدی بگیرند ، تروریزم هنوز پایان نیافته و هرلحظ امکان دارد حوادثی مانند بوستون ویازدهم سپتامبر واقع شود.

 این روزنامه درمطلب دیگر از قول فاروق وردک درخطاب با مافیای زمین نوشته : قبرستان ها ، ساحات سبز ، مساجد و مکاتب را غصب کرده اید ، اما به لحاظ خدابالای تان صدا میکنم ، سرزمین مکاتب دعوا نکنید.

هشت صبح دربرگ نخست عنوان کرده ، گدایانی که میلونر شدند و این موضوع را درصفحه سوم دنبال کرده است . به همین گونه این روزنامه از قول کمیسیون امور زنان ، جامعه مدنی و حقوق بشر مجلس نماینده گان نوشته که طالبان مسوول بیشتر تلفات غیر نظامیان اند.

 در تظاهرات تخار پنج کارمند معارف زخمی شد ، دوکارخانه تولید هیروئین دروردوج بدخشان تخریب شد ، از جمله عنوان های دیگری میباشد که این روزنامه درصفحه اول آن ها نشرکرده است .

اما روزنامه سخن جدید دربرگ نخست از قول مجلس سنا نوشته : مسوولان امنیتی درباره دروازه های مرزی پاکستان وضاحت دهد .

این روزنامه همچنان درهمین صفحه به اعتراضات ضدامریکایی مردم درهرات توجه کرده و نوشته : ده ها تن از مردم ولایت های فراه وهرات باتجمع درمقابل دري والی این ولایت ، محلات خود سرانه نظامیان امریکایی برغیر نظامیان افغان رابه شدت محکوم کردند به نوشته این روزنامه : دراین اواخر نظامیان امریکایی به صورت غیر انسانی و بدون هماهنگی با دولت افغانستان به مردم حمله میکنند و تاکنون شمارزیادی از باشنده گان ولایت های غربی کشور قربانی این گونه اقدامات شده اند . این اعتراض نسبتاً وسیع مردمی شامل شهروندان ساکن ولایت ها فراه و هرات صبح روز گذشته 27 حمل درمقابل دفتر مقام ولایت هرات آغاز یافت . به گفته معترضان ، در آخرین مورد از خودسری های نیروهای خارجی ، یک نوجوان 16 ساله که از فراه عازم هرات بود ، با شلیک گلوله سربازان امریکایی جان باختند.

این روزنامه همچنان از قول وزیر معارف در صفحه اول عنوان کرده که مافیای زمین ، ملکیت های معارف را غصب میکند.

این روزنامه درمطلب دیگر از قول ستره محکمه نوشته که قانون کارمندان کنسولی خلاف قانون اساسی است .

 سخن همچنان درصفحه اول ازقول شاگردان مکاتب ولایت فراه نوشته که ما صلح میخواهیم .

 به همین ترتیب روزنامه های خدمتگار ، وحدت ، انصاف ، ماندگار و دیگران ، در شماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یادنبال سایر مسایل شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا