تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // ایجاد اجماع بین المللی یک نیاز برای اعاده ثبات در افغانستان و منطقه

کابل باختر 4 سرطان
انکشافات اخیر منطقه یی نشان میدهد که  شکل گیری یک اجماع بین المللی  غرض حل معضل افغانستان و اعاده ثبات در منطقه یک نیاز بوده و کشور های زیادی در این خصوص هماهنگ شده اند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: از معضل افغانستان حدود چهل سال میگذرد ، معضل که از تجاوز ارتش سرخ آغاز شد و زمینه را برای مداخله کشور های دیگر مساعد ساخت، زمینه ساز رقابت ها و جنگ های نیابتی گردید و هنوز هم به عنوان حادترین و جدی ترین معضل منطقه یی باقی مانده است.
افغانستان در طول چهل سال گذشته شاهد بازی ها، رقابت ها و پروژه سازی های استخباراتی بوده است که منافع کشور های بیرونی را تامین کرده، جنگ های نیابتی و رقابت های انها را نمایش داده مگر قربانی اصلی افغانها بوده اند و این افغانستان بوده که در چنین رقابت ها  ویران گردید.
خطر های بر خاسته از جنگ افغانستان، منطقه و جهان را مضطرب و نگران ساخته است و اکنون جهان متعقد به این شده اند که ادامه معضل و بحران در افغانستان میتواند کشور های دیگر را متضرر سازد و در نهایت به یک بحران غیر قابل مدیریت تبدیل شود، در حالیکه در گذشته کشور های بودند که با ایجاد پروژه های نظیرطالبان و داعش، القاعده منافع منطقه یی شان را دنبال کردند مگر حالا منطقه و جهان متعقد به این شده است که استفاده افزاری از چنین پروژه مانع انکشاف و همکاری های منطقه یی گردیده بی باوری و بی اعتمادی را میان کشور ترویج نموده است.
انکشافات اخیر در افغانستان و منطقه نشان میدهد که یک اجماع بین المللی درخصوص حل بحران افغانستان در حال شکل گیری است.
افغانستان و پاکستان برای کاهش تشنج و بی باوری میان دوکشور دست به کار شده اند.
رفت و آمد ها ، گفتگو ها میان مقامات دو کشور ازدیاد یافته است پاکستان که میزبان رهبران طالبان و بازیگر اصلی در بحران افغانستان تلقی میشود متعهد گردیده که طالبان را به میز مذاکره میکشاند.
حمایتگر تازه طالبان ( روسیه ) هم ، جنگ جاری افغانستان را برادر کشی دانسته است و بر آغاز گفتگو های سیاسی میان دولت و طالبان تاکید کرده و از کمک و همکاری خود سخن گفته است.
ازبکستان همسایه شمالی افغانستان آماده است تا میزبان نشست نمایندگان دولت افغانستان و طالبان باشد حتا خبر برگزاری یک دور گفتگو میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در تاشکند به رسانه ها  درز کرده است.
دولت امریکا هم آماده شده است که یک بخشی از مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان باشد. ( طالبان بر گفتگو های مستقیم با امریکا تاکید دارند.)
از طرف دیگر گفته های اخیر شیخ الرحمن السیدس امام مسجد الحرام که جنگ و خون ریزی را در افغانستان نا روا  دانسته میتواند شعار های اسلامی و انگیزه جنگ طالبان را که جهاد نام نهاده اند کمرنگ سازد.
ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی گفته است که افغانها مستحق یک آینده با ثبات سیاسی اند و به همین ترتیب کشور ها و چهره های دیگر از ختم جنگ در افغانستان سخن گفته اند و شورای عالی صلح اعلام داشته که روند گفتگو های صلح نفس تازه گرفته و تا چند ماه دیگر ما شاهد یک تحول بزرگ خواهیم بود.
همه اینها نمایانگر شکل گیری یک اجماع ملی و بین المللی غرض حل معضل افغانستان است.
مگر مردم افغانستان با آنکه از انکشافات تازه حمایت میکنند به طالبان ایراد میگیرند که دروجود انکشافات تازه ، برای خود فرصت طلبی میکند و با تشدید حملات و ادامه کشتار نظامیان و افراد ملکی میکوشند  تا جایگاه شان را در تحولات جاری بیشتر ثابت نمایند و امتیاز بگیرند در حالیکه امتیاز گیری با خون و ویرانی حرف زیبنده در فرهنگ و عنعنات افغانها نیست.
ضمنآ حرف های وجود دارد که پاکستان با بستر سازی  تازه در صدد وقت کشی است تا خود را از انزوا جهانی نجات دهد و برای طالبان فرصت و قت کمایی کند.
همچنان حرف های وجود دارد که برخی چهره های سیاسی در وجود انکشافات تازه برای تثبیت موقعیت خود در تحولات سیاسی افغانستان ( انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری ) بهره گیری میکنند.
مگر مردم افغانستان به آدرس دولتمردان میگویند که باید انکشافات تازه با جدیت دنبال شود تا دیگر حرف اغوا، فریب و بازی در میان نباشد مردم افغانستان میخواهند تا دولتمردان ما در خصوص تحولات اخیر برای مردم پاسخ گویند شفافیت گفتگو ها و حفظ و دستاورد ها را تضمین کنند. عبدالخالق صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا