تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت سه شنبه 25 سرطان

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته و نیز اخبار وگزارش های را در باره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه جامعه باز برگ نخست را بامطلبی زیر عنوان قانون انتخابات تصویب شد ، آغاز و سرمقاله ای شماره امروزی را نیزدر اين رابطه نوشته است به نوشته این روزنامه تصویب قانون انتخابات یکی از مهم ترین گام های اساسی در راستای نهادینه کردن دموکراسی درکشور است تصویب این قانون در وهله اول نشان میدهد که به رغم ما و اگر های موجود هنوز اراده برای برگزاری انتخابات جدی است هرچند اجرایی شدن این قانون هنوز به توشیح و امضا رییس جمهور نیاز دارد ، اما تا این جای هم دست کم اقدام مهمی در راستای از بین بردن خلاء قانونی درکشور برداشته شده است.

جامعه باز درهمین صفحه ازقول وزارت دفاع ملی عنوان کرده که سال جاری خونین ترین سال نیروهای امنیتی کشور بوده است . به نوشته این روزنامه مقام های وزارت دفاع سال  جاری رایکی از دشوار ترین سال ها برای نیروهای امنیتی افغانستان دانستند . آن ها می گویند طالبان وحامیان خارجی شان ازتمام توان شان برای حمله ورسیدن به اهداف تروریستی شان استفاده کرده اند . اما توانایی  نیروهای امنیتی کشور بسیاری  ازین حملات ناکام مانده است .

 این روزنامه درصفحه دوم نوشته که والی جدید تخار معرفی شد .

 مجلس حکومت را به قانون ستیزی متهم کرد ، پیشروی نیروهای اسد دردمشق  ،اعتراض مدنی امریکا ییان به حکم دادگاه از جمله عنوان های اند که در صفحه دوم وسوم این روزنامه نشر شده است  اما درسایر صفحه های شماره امروزی جامعه باز مطلب دیگری منشتر گردیده است .

اما روزنامه هشت صبح درصفحه اول زیر عنوان قانون انتخابات تصویب شد نوشته : نماینده گان که خواهان ذکر قوم در تذکره های تابعیت بودند درجریان درگیری مجلس راترک کرده ونماینده گانی که حضور داشتند اکثریت شان با بالاکردن کارت سبز  به قانون یادشده رای مثبت دادند  ،بربنیاد تصمیم مجلس درتذکره فزیکی نام قوم وملت نوشته نمی شود وتمامی معلومات درمورد شهروندان درکارت محافظ تذکره های الکترونیکی درج خواهد شد .

 عزل ونصب مقام های محلی به سفارش طالبان عنوان مطلب  دیگری می باشد که این روزنامه درصفحه اول  عنوان کرده ودر صفحه ششم آن را  دنبال نموده است

 این روزنامه همچنان درصفحه اول از قول نماینده مردم درولسی جرگه عنوان کرده که درلویه جرگه سنتی شرکت نمی کنند .

به همین ترتیب روزنامه هشت صبح درصفحه های دیگر به دنبال سایر مطالب شده ودرصفحه اول زیر عنوان یک نویسنده به دلیل انتقاد از اداره بافساد بازداشت شد نوشته عزیز الرحمان سخی زاده همکار قلمی روزنامه ماندگار به دلیل  نشر یک انتقادی درباره اداره مبارزه با ارتشا وفساد اداری ازیک هفته به این سو درتوقیف به سر می برد .

 اتحادیه ملی ژورنالیستان باانتشار اعلامیه ای گفته است که آقای سخی زاده زمانی که بریاست  تحقیق لوی سارنوالی برای پاسخ گویی به پرسش های سارنوالی درمورد این  نوشته حاضر شده بود  باز داشت  وتوقیف شده است .

 اما روزنامه ماندگار برگ اول شماره امروزی رابامطلبی زیر عنوان گذشته سیاه ،تهدید ی برای آینده  سفید آغاز كرده وآن را درصفحه ششم شماره امروزی دنبال نموده است .

 ماندگار درهمین صفحه ازقول مجلس نماینده گان درمطلب دیگر عنوان کرده ،بابرگزاری لویه جرگه حیثیت شورای ملی زیر سوال می رود .

 ماندگار همچنان درصفحه اول از قول مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری نوشته که تهدید اصلی برای ما پاکستان است .

 به نوشته این روزنامه از نظر افغانستان پاکستان وسپس طالبان تهدید  بزرگ اند امریکا می گوید که القاعده تهدید اصلی است .

 خونین ترین سال را سپری می کنیم ، قانون انتخابات را سریع توشیح کن ! ازجمله عنوان های دیگری اند  که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده است  به همین ترتیب روزنامه های نسل 3 ،سخن جدید ،وحدت ،آرمان ملی ودیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند ویادنبال سایر مطالب شده اند .  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا