تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل/۲۰حوت/ باختر
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند.
و نیز اخبار و گزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.
گزارشگر آژانس باختر، با توجه به عنوان های درشت شماری ازاین روزنامه ها٬ گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه آرمان ملی برگ نخست را با مطلب زیرعنوان یک کشور دو رییس جمهور٬ عبدالله و غنی مراسم تحلیف را برگزار کردند٬ آغاز کرده است و در همین صفحه زیرعنوان اگر طالبان به حملات خود کاهش ندهند٬ عملیات نظامی دوباره آغاز می شود؛ نوشته کرده است: وزارت دفاع کشور به گروه طالبان هشدار داده که اگر تا آخرهفته جاری حملات خود را کم نکنند٬ عملیات های نظامی نیروهای امنیتی و دفاعی دوباره از سرگرفته می شود.
به نوشته این روزنامه: اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی دریک نشست مشترک با مسعود اندرابی٬ سرپرست وزارت داخله و احمدضیا سراج سرپرست ریاست امنیت ملی٬ به طالبان هشدار داده که به توافق خود با امریکا در زمینه کاهش خشونت ها در افغانستان عمل کنند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است٬ در همین صفحه زیرعنوان آلمان، ترکیه را به دلیل استفاده از مهاجران به حیث گروگان سیاسی سرزنش کرد٬ نوشته است: پیش از این که رییس جمهوری ترکیه با مقام های اتحادیه اروپا در بروکسل راجع به وضعیت مهاجران در مرز ترکیه و یونان گفت وگو کند٬ وزیر خارجه آلمان گفته است که ادامه کمک ها به ترکیه در زمینه مهاجرت با شرایطی همراه خواهد بود.
به نوشته آرمان ملی هابکوماس وزیر خارجه آلمان فدرال دیروز گفت که کمک های مالی به مهاجران در ترکیه به شرایط مشخصی وابسته خواهد شد.
این روزنامه درصفحه دوم به جای سرمقاله مطلب را زیرعنوان درامه کمیدی جمهوریت پایان یافت. این روزنامه در همین صفحه زیرعنوان بازگشت طالبان، ترمپ درست می گوید: یا عبدالله؟ نوشته کرده است: دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا گفته که پس از خروج امریکا از افغانستان احتمالاَ طالبان بر حکومت افغانستان غلبه کنند٬ او نسبت به توانایی حکومت افغانستان در دفاع از خود پس از خروج سربازان امریکایی گفت که نمی دانم باید ببینم چه رخ می دهد؛ ترامپ همچنان گفته کشورها باید خود مواظب خود باشند و امریکا تنها برای مدتی می تواند دست کشورها را بگیرد.
به نوشته آرمان ملی، این درحالی است که حالی است که عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفته است که اطمینان دارد امریکا افغانستان را به طالبان نمی سپارد.
روزنامه آرمان ملی در صفحه سوم مطلب را زیرعنوان شعر و شاعری دهقان در مزرعه دهقان نشرکرده است؛ آرمان ملی در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه ویسا، در صفحه اول عنوان کرده است که اشرف غنی رییس جمهوری و داکتر عبدالله روزگذشته همزمان تحلیف کردند.
این روزنامه در صفحه اول از قول نیویارک تایمز آورده است: امریکا تمام معلومات در مورد سربازان و مراکز نظامی خود را با طالبان شریک کرده است٬ به نوشته این روزنامه٬ روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده که امریکا تمامی مراکز نظامی خود را با طالبان شریک کرده است.
نیویارک تایمز برخی سوالات را در مورد امضای توافقنامه صلح میان امریکا طالبان مطرح کرده است؛ روزنامه افزود که توافقنامه صلح امریکا و طالبان دو بخش مهم و محرمانه دارد که هیچ معلوماتی در مورد این دو سند وجود ندارد.
روزنامه ادامه موضوع را در صفحه پنجم نوشته کرده است.
این روزنامه در صفحه اول از قول رویترز آورده است: عدم اسنجام رهبران سیاسی افغانستان٬ مذاکرات صلح را تحت تاثیر می گذارد.
ویسا همچنان دراین صفحه از قول طالبان آورده است٬ به جای برگزاری دو تحلیف٬ بر مذاکرات بین الافغانی تمرکز شود.
به نوشته ویسا گروه طالبان اظهار کرد: برگزاری مذاکرات صلح با دولت افغانستان در روزهای آتی به دلیل برگزاری مراسم تحلیف دو رقیب انتخاباتی در روز دوشنبه نا محتمل است.
طالبان همچنین از این دو رقیب درخواست کرد که به جای این کار برپایان دادن به جنگ متمرکز باشند.
روزنامه ویسا موضوع ادامه داده و در صفحه آخر خبرداده است که پس از امضای توافقنامه صلح امریکا و طالبان ۴۹ نظامی و غیر نظامی در حملات طالبان کشته شده اند.
روزنامه ویسا در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است: روزنامه هشت صبح نیز به نشر مطالب مشابه پرداخته است و با دنبال سایر مطالب شده است .
از دیگر روزنامه ها نمی دانیم زیرا به دسترس نبودند.  نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا