تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت یکشنبه 16 سرطان

کابل باختر/ 16/ سرطان

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در باره رویداد های جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه سخن جدید برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان، توزیع کارت رای دهی در تخار به خوبی پیش میرود آغاز کرده و در مطلب از قول مشاور امنیت ملی رییس جمهور نوشته روند صلح هنوز شکل نگرفته است .

به نوشته این روزنامه برخی از اعضای مجلس نماینده گان گفته اند که رنگین  دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی رییس جمهوردرگفتگویی سري با نماینده گان پذیرفته که هنوز چیزی به نام صلح درکشور وجود ندارد.

مجلس ، زلمی رسول وزیر خارجه ، رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی و معصوم ستانکزی دبیر شورای عالی صلح روز شنبه 15 سرطان برای ارایه توضیحات مصالحه با طالبان فرا خوانده و آنها در جلسه در پشت درهای بسته سخن گفتند.

این روزنامه به نقل از بی بی سی نوشته برخی از نماینده گان بعداز این جلسه با خبرنگاران صحبت کرد و اظهارات آنها حاکی از آن بود که سخنان آقای سپنتا دراین جلسه توجه نماینده گان جلب کرد .

 به گفتهء برخی از نماینده گان ، مشاور امنیت ملی حامدکرزی دراین جلسه گفت که هنوزچیزی به نام روند صلح شکل نگرفته و تماس های که با طالبان برقرار شده ، نمیتواند روند صلح تلقی شود.

 شبکه زنان رهبر، به دنبال مشارکت زنان دررهبری ادارات ، اعتصاب وارد کننده گان سوخت در هرات پولیو در افغانستان تهدیدی برای کشور ها و ماستر پلان شهری بامیان آماده تطبیق شد ، از جمله عنوان های دیگری میباشد که این روزنامه در صفحه اول نشرکرده است.

 انصاف در برگ نخست از قول نماینده گان پارلمان درصفحه اول عنوان کرده که شورای عالی صلح به " بی راهه " روان است، آغاز کرده و درمطلب دیگر زیر عنوان، خشم افغانی از صلح امریکایی نوشته: رییس جمهور کرزی اخیراً در دیداری با جان مک کین ولیندسی گراهام ، از اعضای ارشد مجلس سنای امریکا تاکید کرد که برای امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا شرایط دارد. آقای کرزی گفت که امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا باید" آینده یک افغانستان متحد ، امن و دارای یک نظام مرکزی" را تضمین کند.

 رسانه ها باید در نشر برنامه هایشان در ماه مبارک رمضان دقت کنند . ملت افغان ، انگشت افگاری که تاب فشار ندارد : هوای گرم تابستان ، ثواب روزه چند برابر می کند از جمله عنوان های دیگر اند که این روزنامه در صفحه اول نشرکرده و در سایر برگهای این شماره دنبال سایر مطالب شده است.

به همین ترتیب روزنامه نسل سه برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان تاملی بر انتخابات ریاست جمهوری آینده آغاز کرده و در صفحه دوم قسمت سوم مقاله ای راه های تحقق وحدت ملی در افغانستان را نشر کرده است نسل سه درصفحه سوم به نگرانی ها نسبت به افزایش خشونت در برابر اطفال درولایت غزنی توجه کرده مطلبی منتشر ساخته است .

 این روزنامه در صفحه اخیر زیر عنوان ، راهبرد ایالات متحده در مقابله با بیداری اسلامی نوشته: قریب چهل سال دوران پس از جنگ جهانی دوم بیشترین اهتمام و برنامه ریزی های سلطهء سرمایه داری معطوف به مبارزات با کمونیزم و اداره جهان دو قطبی بود به گونه ای که تمامی مسایل در چگونگی روابط شرق و غرب و به عبارت دیگر سرمایه داری و کمونیزم خلاصه و هر تحولی دراین چارچوب تجزیه و تحلیل میشد درحالی که جهان اسلام جنگ در سه جبهه را که از ابتدای قرن چهاردهم آغاز کرده بود همچنان ادامه می داد . جنگ باحکومت های فاسد و وابسته  که همچنان دراشکال مختلف ادامه دارد و جنگ با جریان های فکری و فرهنگی وارداتی که توسط قدرت های استعماری و عوامل نفوذی آنها هدایت میشد و بالاخره جنگ با جهل و خرافات و عقب مانده گی های گوناگون که جنگی بسیار سخت و نیازمند زمانی طولانی میباشد مقاله به همین گونه ادامه یافته است.

 اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان دو سیاست متناقض آقای کرزی درمورد انتخابات آغاز کرده و آنرا در صفحه ششم دنبال کرده است اما در صفحه اول از قول وزیر انرژی و آب خبر داده که ملیارد ها افغانی درزمینه تامین انرژی برق هزینه میشود.

 ماندگار همچنان به هشدار وزارت صحت عامه در باره افزایش بیماری ایدزتوجه کرده مطلبی نشر کرده است.

به همین ترتیب روزنامه های خدمتگار ، هشت صبح و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا