تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت

کابل باختر/ 14/ جوزا
شمار محدود ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر ، فشرده از عناوین درشت آنها را مرورکرده که با هم می خوانیم .
روزنامه افغانستان ما ، در صفحه اول خبرداده است که بشاراسد با رهبر کوریای شمالی دیدار میکند.
به نوشته این روزنامه رسانه های دولتی درکوریای شمالی ازبرنامه کیم جونگ اون رهبر این کشور برای دیدار با بشاراسد رییس جمهور سوریه درکوریا شمالی خبرداده اند . دراین گزارش به زمان مشخص برای این دیدار اشاره نشده است.
به همین اساس رسانه های دولتی در کوریای شمالی از بشاراسد نقل کرده اند من به جمهوری دموکراتیک خلق کوریا خواهم رفت و با کیم جونگ اون دیدار میکنم به گزارش برخی از خبرگزاری ها این دیدار احتمالاً درپیونگ یانگ پایتخت کوریای شمالی انجام شود .
روزنامه افغانستان ما موضوع به همین ترتیب دنبال کرده و درمطلب دیگر زیر عنوان اداره محلی فراه ادعای سقوط ولسوالی پرچمن را ردکرد نوشته کرده است اداره محلی فراه میگویدکه ادعای سقوط ولسوالی پرچمن و کنترول طالبان براین ولسوالی نادرست است و نیروهای امنیتی دراین ولسوالی حضور دارند.
روزنامه موضوع را به همینگونه دنبال کرده درهمین صفحه خبرداده است که سه میلیون و هفتصد هزار کودک درافغانستان ازرفتن به مکتب بازمانده اند.
این روزنامه جزئیات درپیوند به عنوان فوق را درصفحه دوم نوشته کرده است اما درصفحه اول زیر عنوان کمیته قوانین طرح مقرره تنظیم خدمات شبکه دیجیتالی برای تلویزیونها را تائید کرد.
روزنامه افغانستان ما همچنان به نگرانی فعالان مدنی از نا امنی درشاهراه غور – هرات توجه کرده نوشته است شماری از فعالان مدنی ولایت غور از آنچه که افزایش فعالیت های مسلحانه مخالفان مسلح دولت درمسیر شاهراه غور – هرات میخوانند ابرازنگرانی کرده و از حکومت میخواهند تا امنیت شاهراه را تامین کنند.
روزنامه افغانستان ما موضوع را دنبال کرده در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه هشت صبح برگ نخست را با مطلب زیر عنوان چشم همه به کرسی های پارلمان آغاز کرده درمطلب دیگر زیر عنوان فیفا چاپ 18 میلیون برچسپ انتخابایت پرسش برانگیز است .
به نوشته این روزنامه مسوولان بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا فیفا میگویند چاپ 18 میلیون برچسپ انتخاباتی برای 7 میلیون رای دهنده سوال برانگیز است.
یوسف رشید رییس اجرائیه فیفا به روزنامه 8 صبح گفت که چاپ 18 میلیون برچسپ انتخاباتی برای 7 میلیون رای دهنده پرسش برانگیز است و احتمال میرود که چاپ 11 میلیون برچسپ اضافی سوء استفاده های گسترده ای را درپی بیاورد.
روزنامه هشت صبح موضوع را به همینگونه ادامه داده درمطلب دیگر از قول وزارتخارجه کشور عنوان کرده است.
تجاوز برکودک پنج ساله افغان بررسی میشود.
روزنامه هشت صبح در صفحه دوم بازهم عنوان کرده است چرا 18 میلیون برچسپ ؟
این روزنامه همچنان درصفحه دوم از قول کمیسیون مستقل انتخابات عنوان کرده است کمیسیون مستقل انتخابات از توزیع شناس نامه های جعلی نگران است.
سناتوران مراکز ثبت نام رای دهندگان از ممکاتب جمع شوند عنوان مطلب دیگر میباشد که این روزنامه در صفحه دوم نشرکرده است.
روزنامه هشت صبح در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
به همین ترتیب سایر روزنامه ممکن به نشر مطالب مشابه پرداخته باشند و با هم دنبال سایر مطالب شده باشند.زیرا بدسترس قرار نگر فته اند.
ختم/ نالان …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا