تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه های غیرحکومتی درپایتخت یکشنبه 21 میزان

کابل باختر/ 21/ میزان
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که بدسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته  اند و نیزاخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه افغانستان دربرگ نخست زیر عنوان ، امریکا و افغانستان درمورد پیش نویس موافقتنامه امنیتی دوکشور به توافق رسیدند نوشته : حامدکرزی رییس جمهوری افغانستان و جان کری وزیر خارجه امریکا اعلام کردند که برسد بیش نویس موافقتنامه امنیتی میان امریکا و افغانستان به توافق رسیدند.
براساس این پیش نویس لویه جرگه مشورتی درمساله جنجالی مصوونیت قضایی نیروهای امریکایی درافغانستان تصمیم خواهد گرفت.
بعداز 12 ساعت انتظار نشست خبری حامدکرزی و جان کری درکابل برگزار شد و درآغاز نشست حامدکرزی گفت که بعداز گفت و گو های جدی روی موضوع موافقت حاصل شده است.
به گفته آقای کرزی ، درمورد حاکمیت ملی ، تعریف تجاوز خارجی ، تلفات غیر نظامیان و منع "خودسری های " نظامیان امریکایی درافغانستان توافق حاصل شده است.
آقای کرزی با لحن گلایه آمیز گفت بعداز امضای موافقتنامه استراتیژیک امریکا وافغانستان درامریکا از مداخله خارجی درافغانستان دفاع نکرد و به همین دلیل یک تعریف مشخص را باید ازمداخله خارجی پیدا کردیم . " آقای کرزی گفت " باید مشخص میکردیم که  تجاوز خارجی تنها به داخل شدن توپ و تانک خارجی ها به افغانستان گفته میشود یا فرستادن تروریست ها و حمایت ازافغانستان درمورد مصوونیت قضایی به نیروهای امریکایی درافغانستان گفت که تصمیم گیری درمورد این موضوع فراتر از صلاحیت دولت افغانستان است و " تنها مردم افغانستان می تواند دراین مورد تصمیم بگیرد " او گفت که به همین دلیل درمورد مساله مصوونیت قضایی تنها لویه جرگه مشورتی که قراراست تا حدود کمتر از یک ماه دیگر برگزار شود تصمیم گیری خواهدکرد.
درعین زمان جان کری گفت که اگر طرف افغان با اعطای مصوونیت درپیگیری قضایی به نظامیان امریکا درداخل افغانستان موافقت نکند امریکا این موافقتنامه را امضا نخواهد کرد.
وزیرخارجه امریکا گفت " حرفی از مصوونیت قطعی درافغانستان درمیان نیست نظامیان امریکا اگر قانون افغانستان را نقض کنند خود با آنها را محاکمه میکنیم ، درهرجایی که نیروهای ما حضور دارند با همین روش محاکمه میشوند و ما نمی خواهیم قانون اساسی خود را درافغانستان نادیده بگیریم ."
آقای کری گفت که دو کشور برسر دیگر مسایل به توافق دست یافته اندو امریکا طرفدار همکاری دراز مدت درافغانستان است.
روزسه شنبه عید قربان است . بریتانیا شش هزار نیروی نظامی به افغانستان اعزام کرد. برای دوره تقاعد حامدکرزی قصر جدید ساخته میشود.
ازجمله عنوان های اند که این روزنامه درصفحه اول نشر کرده و درسایر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده اند.
به همین ترتیب روزنامه وحدت برگ نخست را با مطلبی زیر فرارسیدن عید سعید اضحی برای همه مسلمانان مبارک باد آغاز کرده و مطالبی دیگری را زیر عنوان ، اعلام حمایت نهادهای بزرگ فرهنگی و اجتماعی از استاد محقق ، حمله انتحاری در ولایت ننگرهار ده کشته و زخمی برجا گذاشت ، افغانستان و امریکا درمورد پیمان امنیتی به توافق رسیدند . بریتانیا شش هزار سرباز تازه نفس به افغانستان اعزام کرد .درهمین صفحه نشر کرده اند.
اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیرعنوان ، چانه زنی ها به شب دوم کشید . آغاز کرده و در مطلبی زیر عنوان برای دوره بازنشسته گی حامدکرزی قصر جدید ساخته میشود، نوشته برای حامدکرزی رییس جمهور افغانستان درسال آینده از قدرت برکنار میشود، یک تحفه بزرگ و عالی داده خواهد شد، حکومت افغانستان برای بودباش حامدکرزی یک عمارت قدیمی را درداخل ارگ ریاست جمهوری بازسازی میکند تا در آن تا اخیر عمرش زنده گی کرده ، حقوق باز نشسته گی مناسب هم دریافت کند.
به گزارش رادیو آزادی ، قصر جدید که برای حامدکرزی درنظر گرفته شده ، ساحه یی به مساحت 1200 متر مربع را احتوا میکند و درکنار ارگ شاهی موقعیت دارد که دراطراف آن دیوارهای بلند کانکریتی اعمار شده است ، درداخل این ساحه برعلاوه قصرحامدکرزی تعداد ساختمانهای جدیدکه برای دفاتر سازمان ملل متحد ،ارتش و اداره امنیت ملی افغانستان اعمار شده است نیز موفقعیت دارد بخش اعظم زمین ساحه ملکیت دولت است اما یک بخش آن ملکیت شخصی بود که خریداری شده است .
جنگ جویان سوریه درافغانستان آموزش می بینندعنوان مطلب دیگری میباشد که این روزنامه درصفحه اول نشرکرده است .
به همین ترتیب روزنامه های انصاف ،آرمان ملی ، سخن جدید و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا