تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی ازروزنامه چاپی غیر حکومتی درپایتخت چهارشنبه 9 حمل

کابل باختر/9/حمل
شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس نشر قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهایی را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه انصاف شماره امروزی را بانقل قول یک کارشناس آغازکرده و از قول وی نوشته ، وضعیت افغانستان درمسیر افزایش تعاملات باکشورهای همسایه بهبود می یابد .
همچنان این روزنامه در صفحه اول زیر کلیشه  سخن سردبیر نوشته که یک سال بعد : چه کسی رییس جمهور خواهد شد؟
به نوشته این روزنامه : اگر چه مدت کوتاهی تاپایان دوره دوم ریاست جمهوری حامدکرزی نمانده است ، اما گزارش های پشت پرده از آماده گی ها وتبانی جناحها و احزاب مختلف ، جهت احراز پست ریاست جمهوری افغانستان حکایت دارد.
آگاهان به این باوراند افرادی چون فاروق وردک"معارف "، والی هلمند ، اشرف غنی احمدزی ، علی احمد جلالی ، عبدالقیوم کرزی و احتمالا"ً زلمی خلیل زاد از نامزدان دور بعدی ریاست جمهوری درافغانستان خواهند بود.
عاملان کشتار افرادملکی درقندهار براساس قوانین افغانستان محاکمه شوند ، بازنگری درروش های انتقال مفاهیم دینی از مطالب دیگری است که روزنامه انصاف دربرگ نخست آن را چاپ کرده است.
نیروهای آل خلیفه به معترضین بحرینی حمله کردند مطلب دیگری میباشد که این روزنامه درصفحه اخیر به آن پرداخته است.
اما روزنامه سخن جدید برگ نخست را بامطلبی زیر عنوان بیشتر امریکایی ها مخالف جنگ افغانستان اند، آغاز کرده است. به نوشته این روزنامه افغانستان باید به نیروهای امنیتی خودمتکی گردد.
به نوشته این روزنامه : تازه ترین نظر سنجی انجام شده حاکی ازآن است که بیشتر شهروندان امریکا خواستار پایان هرچه سریع تر جنگ درافغانستان و عقب نشینی نظامیان ازاین کشور هستند.
تازه ترین نظرسنجی انجام شده توسط نیویارک تایمز و شبکه سی بی اس امریکا بیانگر آن است که 69 در صد از پرسش شونده گان مخالف ادامه  حضور امریکا درافغانستان هستند . این درحالی است که تنها درماه گذشته 53 درصد از امریکایی ها خواستار پایان جنگ افغانستان بودند که نشان دهنده ی کاهش شدید حمایت از ادامه حضور نظامیان افغانستان است .
این نظر سنجی از طریق تماس تیلفونی با 986 شهروند امریکایی در 21 تا25 مارچ انجام شده است .
شناسایی عاملان اختلاس میلیون ها افغانی در نورستان ، مطلب دیگری است که روزنامه سخن جدید در صفحه اول شماره امروزی نوشته و آورده است مقام های محلی ولایت نورستان درشمال شرق کشور میگویند که تحقیق هیات " حقیقت یاب " در پیوند با اختلاس میلیون ها افغانی معاش پولیس نورستان پایان یافته است .
به گزارش خبر گزاری بخدی ، محمد نعیم نورستانی والی نورستان گفته است که درگزارش این هیات نام بیش از 35 تن شامل است که متهم به اختلاس میلیون ها افغانی اند.
امریکا و جهان عاری از سلاح های هسته یی ، انتقال موشک کوریای شمالی به سکوی پرتاب ، پایان 12 سال ریاست جمهوری مطالب دیگری میباشد که این روزنامه در صفحه اخیر شماره امروزی چاپ کرده است.
روزنامه تک درمطلبی زیر عنوان ، از انحصار قدرت تاکثرت گرایی ، در تحلیلی، نقدی بر تشکیلات و ائتلاف های حزبی در افغانستان نموده است .
به نوشته این روزنامه : مردم افغانستان درطول زمانه ها ،جریان های سیاسی مختلفی را پشت سرگذاشته و نظام های گوناگونی را تجربه کرده اند. این جریان اگر طبیعی و خودجوش بوده اند و یا وارداتی روی چگونگی وضعیت سیاسی ، نظامی اقتصادی و فرهنگی کشور اثر گزار بوده و در ساختار نظام ها و سیستم ها نقش کلیدی داشته اند.
گذشته از گذشته های دور ، با شکل گیری دهه ی موسوم به دموکراسی جریان های سیاسی خورد و بزرگ فعال و فعال تر شده و گروه بندی ها و تشکیلات سیاسی عرض اندام نمودند .
پدیده های نو و کهنه به مبارزات علنی و مخفی پرداختند ، جریان های چپی ، چپ افراطی راست گرایان و رادیکال ها نه تنها ………درحلقات روشنفکری دانشگاه ها خلاصه شد که تا ارگ شاهی و دور و لواح تاج و تخت پهنا وسعت پیداکرد.
نقد به همیگنونه ادامه یافته است.
سیاست های ناتو علت اصلی بحران درافغانستان است وزارت دفاع جلوتکرار یک حادثه ی سازمان یافته را نگرفت. تاکید برگسترش فرهنگ جهانی، تحلیل از نوروز در دوشنبه ، تحریم ها علیه ایران به خط قرمز نزدیک میشوند . احتمال خلای قدرت سیاسی و بروز جنگ های داخلی درافغانستان ، ازجمله مطالب دیگری میباشد که تک درصفحه اول آن را نشر کرده است.
به همین ترتیب هشت صبح درصفحه اول از برنامه ادغام مجدد ،مجرمان نفع برده اند، کریم خرم مانع نشر کتاب رییس جمهور شد ، یازده انتحارکننده بازداشت شدند و چندین عنوان دیگر .
به همین ترتیب روزنامه ماندگار و دیگران یا مطالب مشابه ای نشر کرده اند و یا دنبال سایر مسایل شده اند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا