تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // معضل مواد مخدر باید در یک اجماع جهانی حل گردد

کابل باختر/2/جوزا
مشکل مواد مخدر در افغانستان یک مشکل حاد و پیچیده است که تنها مربوط به این کشور نبوده، بل تار و ریشه در بیرون از مرزهای افغانستان دارد که باید دریک اجماع جهانی به آن رسیدگی شود.
مفسر آژانس باختر مینگارد: تازه ترین گزارش در مورد وضعیت کشت خشخاش و قاچاقاق مواد مخدر در افغانستان نمایانگر آن  است که سالانه نو صد تن مواد مخدر در این کشور تولید میشود و کشت خشخاش در سال 2017 میلادی یازده درصد اضافه تر از سالهای گذشته است.
این گزارش که به گونه یی مشترک از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر و بخش جرایم و مواد مخدر سازمان ملل ترتیب شده واضح مسیازد که ارزش مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان تا شش بیلون دالر میرسد که بخش بزرگی آن به جیب مافیای بین المللی میریزد، در حالیکه تنها 400 میلیون دالر آن وارد اقتصاد افغانستان میگردد.
اگر به ماجرای چگونگی کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان دقیق شویم، این پدیده در چهل سال گذشته زمانیکه افغانستان وارد جنگ های داخلی، تجاوز و مداخله بیرونی شد، همگام با تحولات و انکشافات سیاسی و نظامی رشد کرده است.
امروز مواد مخدر منبع اصلی تمویل هراس افگنان است آنچنان که سازمان ملل خود واضح می سازد سود برخاسته از تجارت زهر سفید تا شش بیلون دالر میرسد که فیصدی عظیم و اصلی آن به مافیای بین المللی، سازمان های استخبارات منطقه و فرا منطقه، رهبران گروه های هراس افگن و باندهای تبهکار دیگر که جنگ را در افغانستان مدیریت میکنند، می رسد.
در حالیکه مشکلات را که افغانستان از ناحیه مواد مخدر متحمل میشود گران تر از هر کشوری دیگری است.
در اصل این سازمان های استخباراتی بیرونی، مافیای بین المللی و گروه های تبهکار اند که از تجارت زهر سفید سود میبرند، این ثابت می سازد که مشکل مواد مخدر همچون هراس افگنی یک پدیده بیرونی و تحمیلی بر افغانستان است.
در گزارش سازمان ملل و گزارش های مشابه که از سوی سازمان های دیگر جهانی در خصوص مواد مخدر و سهم افغانستان در آن نشر شده ٬حرف ها و انتقاد های زیادی به آدرس کشور وارد شده است ، باآنکه این گونه گزارش ها بخشی از واقعیت های تلخ در جامعه افغانی را منعکس می سازد، مگر علل و عوامل بیرونی آن کمتر مد نظر بوده و  راه بیرون رفت از این معضل کمتر نشانی شده  است. امید و توقع مردم افغانستان از سازمان ملل و سازمان های دیگر جهانی این است که رنج مردم افغانستان را بیشتر مدنظر داشته باشند.
حلقات زیادی در جهان درگیر معضل مواد مخدر در افغانستان اند و از آن سود میبرند آنها مواد کیمیاوی ممد تولید هیروهین را در افغانستان مهیا می سازند.
جهان از ازیاد قاچاق مواد مخدردر افغانستان یاد میکند مگر ترانزیت جهانی مواد مخدر قاچاق شده از افغانستان را مدنظرنمیگیرند و  برای  انسدادآن کاری نمی کنند وچرا کشورهای شاکی برای کاهش تقاضا در کشورهای برنامه ریزی نه می نمایند ؟
چرا های زیادی وجود دارد که ثابت می سازد که معضل مواد مخدر در این کشور یک معضل منطقه یی، فرامنطقه یی و حتا جهانی است که باید در یک اجماع جهانی روی آن تمرکز شود و این پدیده همچون هراس افگنی مورد توجه قرار گیرد و به آن رسیدگی شود.# عبدالخالق صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا