تبصره و مرور بر مطبوعات

پایان پیکار نامزدان و آغاز مسوولیت رای دهندگان

کابل / 3 میزان / باختر
پیکارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری امشب پایان می یابد و دوره سکوت آغاز می شود. 
مفسر سیاسی آژانس باختر می نگارد: دوره پیکار های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری امشب به پایان می رسد. هر چند پیکار های چهارمین دور انتخابات ریاست جمهوری خیلی کمرنگ و با یک نوع تزلزل و دودلی همراه بود و از محدوده شهرهای بزرگ فراتر نرفت، اما با آن هم نامزدان کوشش کردند که گردهمایی های خرد و بزرگی برگزار کنند و در آن به سخنرانی های کارزاری بپردازند. هدف اصلی هر کارزار انتخاباتی آن است که نامزدان توجه رای دهندگان را به خود جلب کنند، مورد قبول و پذیرش آنان قرار بگیرند و در روز رای دهی آرای شان را از خود کنند. اگر سخنرانی های نامزدان ریاست جمهوری به تحلیل و بررسی گرفته شود، در بیشترین موارد آنان همدیگر را به نقد گرفتند و بیانیه های شان روی محور بررسی عملکردهای همدیگر می چرخید تا به تشریح برنامه های شان. یک انتقاد شدید مردم همین است که نامزدان به تشریح برنامه های شان توجه کافی نکردند.هر کدام از برنامه های گوناگون در عرصه های  مختلف نام بردند اما آنها را به تفصیل تشریح نکردند. هرکدام در تلاش آن بود که اشتباهات و ضعف های نامزدان دیگر را نشانی کنند و بعد در کارزارهای انتخاباتی شان از آن به حیث وسیله تخریب و سرزنش رقیبان سود برند. تردیدی وجود ندارد که در کارزارها و رقابت های انتخاباتی همه چیز جواز دارد اما این هم یک شرط اساسی مبارزات ا نتخاباتی است که نامزدان باید برنامه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شانرا به گونه همه جانبه به مردم تشریح کنند. این که نامزدان کمتر به تشریح برنامه های اساسی شان پرداختند شاید به این دلیل باشد که متاسفانه در افغانستان فرهنگ سیاسی رشد کافی نکرده است و بیشترین رای دهندگان به دنبال برنامه های نامزدان نمی روند بل به اساس  ملاحظات دیگر از قبیل سمت، زبان، مذهب و غیره رای می دهند.
به هر حال کارزار های انتخاباتی امشب پایان می یابد. نامزدان هرآنچه می خواستند برای مردم خود بگویند آنرا بیان کردند. با خاتمه یافتن دوره پیکارهای انتخاباتی مسوولیت نامزدان نیز پایان می یابد و مسوولیت رای دهندگان آغاز می شود. مسوولیت رای دهندگان به مراتب سنگین تر از مسوولیت نامزدان است. این رای مردم است که سرنوشت سیاسی کشور را برای پنج سال آینده رقم می زند. این رای مردم است که زعیم کشور را برای پنج سال آینده تعیین می کند. مردم افغانستان چهل وهشت ساعت وقت دارند که روی برنامه هر نامزد تمرکز کنند، آنرا از هر زاویه تحلیل و بررسی کنند و بعد تصمیم بگیرند که از کدام نامزد در روز رای دهی حمایت کنند. این مسوولیت خطیر و بزرگ ملی مردم است که به گونه آگاهانه به مراکز رای دهی بروند و رای شانرا به صندوق نامزدی بریزند که دارای بهترین برنامه برای پنج سال آینده است. شاخص های یک برنامه خوب مانند آفتاب روشن است: پایان دادن به جنگ و تامین صلح سراسری و پایدار وباعزت، تقویه وحدت ملی، تقویه حاکمیت قانون، تامین عدالت اجتماعی در همه عرصه ها، زدودن فقر، اشتغال زایی، توسعه اقتصادی، اعتلای فرهنگی وغیره. مردم باید به همان نامزدی رای دهند که برنامه شان روی همین شاخص ها که در مرحله دشوار کنونی برای مردم افغانستان اولویت دارد، استوار است.
مردم باید آگاهانه و با درک مسوولیت بزرگ ملی خود در روند رای دهی سهم بگیرند و این آزمون تاریخی را موفقانه سپری کنند. ن. ش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا