تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های غیرحکومتی درپایتخت

کابل باختر/ 27/ میزان
شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند ، درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.
روزنامه سخن جدید برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان ، آغاز روند خروج نیروهای ایتالیایی از افغانستان آغاز کرده و نوشته ، وزیر دفاع ایتالیا از آغاز روند خروج نیروهای این کشور ازافغانستان خبرداد و گفت که تنها کمتر از 1800 نیروی ایتالیایی سال آتی میلادی درافغانستان باقی می مانند به نوشته  این روزنامه ، ماریو مائورو وزیر دفاع ایتالیا به کمیته پارلمانی این کشور گفت ، نیروهای ایتالیایی از میانگین 2900 تن در سه ماه آخر سال 2013 میلادی به 1800 تن در پایان سال 2014 میلادی کاهش می یابند.
وی افزود : کاهش نیروهای ایتالیایی درراستای کاهش دیگر نیروهای عضو ناتو و ماموریت آیساف درافغانستان است .
این روزنامه در مطلب دیگر زیر عنوان ، امروز اعلام می گردد فهرست اولیه ی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نوشته ، کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نموده است که نتایج بررسی و فهرست اولیه ی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کشور روز شنبه "27 میزان "اعلام میشود.
کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که مرحله ی ابتدایی بررسی وارزیابی اسناد و مدارک نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تکمیل شده و این کمیسیون در نظر دارد امروز فهرست ابتدایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را منتشر کند.
رومانیا مسیر جدید خروج نظامیان امریکا ، سفارت آلمان درکابل بسته شد ، افغانستان محور مذاکرات رییس سازمان امنیت اروپا و تاجکستان ، روسیه و افغانستان ، موضوع مذاکرات روسیه و هند ازجمله عنوان های دیگری اند که این روزنامه در صفحه اول نشر کرده و درصفحه های دیگر ، دنبال مسایل دیگر شده است.
به همین ترتیب روزنامه انصار درصفحه اول مطالبی را زیر عنوان های ، نظامیان ناتو محصولات کشاورزی ولایت قندهار را به مواد شیمیایی آلوده کرده اند ، سفارت آلمان درکابل موقتاً تعطیل شد
حامدکرزی ، لویه جرگه مشورتی با توجه به منافع ملی تصمیم بگیرد  و اشتباهات امریکا درافغانستان را نشر کرده و در صفحه های دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.
به همین ترتیب روزنامه سرنوشت دربرگ نخست خبرداده که برای طالبان اسلحه جدید و جنگجویان داده شده است.
این روزنامه همچنان درمطلب دیگر از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان کرده که تنها در صورت تامین امنیت با امریکا درحصه امضأ پیمان امنیتی آماده میباشیم .
سرنوشت ،همچنان درمطلب دیگری درصفحه اول خبرداده که حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان به تاجکستان میرود.
میلیون ها دالر به خاطر خریداری پرزه های وسایط اردوی ملی ضایع شده است ، ارسلاجمال چا شهید کر؟
کار های مقدماتی برگزاری لویه جرگه مشورتی آغاز شده است وزرای دفاع ناتو و روسیه درباره افغانستان مذاکره میکند ، عنوان های دیگری اند که این روزنامه در صفحه  اول نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب دیگری شده است.
اما روزنامه ماندگار در صفحه اول را با مطلبی زیرعنوان ، طالبان در روز عید قربان ، قرآن را قربانی کردند ، آغاز کرده و درمطلب دیگر زیرعنوان عالمان دینی درواکنش به بی حرمتی طالبان به قرآن کریم و مساجد : ملا امامان چهره واقعی طالبان را برای مردم بشناسانند . نوشته: عالمان دینی حمله بر نماز گزاران و مقامات حکومتی درمساجد را به شدت محکوم کرده و آن را مغایر ارزش های و اصول دین اسلام می دانند . طالبان در روز نخست عید قربان با کارگزاری مواد انفجاری در نسخه های قرآن کریم ارسلاجمال والی ولایت لوگر را حین سخنرانی درمسجد اسعد آباد "نبوی شهر پل علم" به شهادت رساندند دراین حادثه پانزده غیر نظامیان نیز زخم برداشتند.
عالمان دینی میگویند که طالبان با انجام چنین حملاتی ، کشور های اسلامی و دین اسلام را بدنام کرده و باعث "ذلیل شدن " مسلمانان میشوند.
آغاز روند خروج نیروهای ایتالیایی از افغانستان ، سفارت آلمان درکابل بسته شد ، کرزی روزدوشنبه به دوشنبه میرود . عنوان های دیگری اندکه این روزنامه در صفحه اول نشرکرده است.
به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، رشد ، آرمان ملی و دیگران ، درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند. ختم/ نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا