تبصره و مرور بر مطبوعات

مردم برای اعلام نتایج نهایی انتخابات لحظه شماری می کنند

کابل / 19 دلو/ باختر
کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی فیصله نهایی اش را در مورد نتایج انتخابات 6 میزان ریاست جمهوری اعلام کرد و حکم بازشماری آرای شماری از محلات رای دهی را صادرکرد. اکنون وظیفه کمیسیون مستقل انتخابات است که این فیصله کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی را عملی کند و در اسرع وقت روند بازشماری آرای جنجالی را تکمیل کند و در فرجام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند.
مفسر آژانس باختر به اهمیت تسریع این روند پرداخته است و می نگارد:
مردم افغانستان توقع داشتند که کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی فیصله نهایی و قطعی اش را در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام می کرد و این روند را بیش از این به  درازا نمی کشاند و به انتظار مردم نقطه پایان می گذاشت. متاسفانه چنین نشد و این کمیسیون حکم بازشماری آرای شماری از محلات را صادر کرد و توپ را دوباره به میدان کمیسیون مستقل انتخابات پرتاب کرد. تاخیر در اعلام نتایج انتخابات از یک سو سبب به میان آمدن یک نوع ابهام در وضعیت سیاسی و حکومتداری در کشور شده است و از سوی دیگر بر همه امور به شمول مسایل مهم و بزرگ ملی که حل آنها اقدامات تاخیر ناپذیر ایجاب می کند، اثر منفی به جا گذاشته است.
در قانون اساسی، قانون انتخابات، لوایح  و طرزالعمل های مربوط، برای همه موارد انتخاباتی زمان مشخص تعیین شده است. زمان برگزاری انتخابات، زمان آغاز و پایان کارزارهای انتخاباتی نامزدان، زمان آغاز و پایان رای دهی در روز انتخابات، زمان شمارش آرا در هر محل ، زمان انتقال صندوق های رای دهی و اوراق رای دهی به مرکز، زمان اعلام نتایج ابتدایی، زمان رسیدگی به شکایات انتخاباتی و در نهایت زمان اعلام نتایج نهایی و قطعی انتخابات در این قوانین وطرزالعمل ها صراحت کامل دارد. متاسفانه تقسیم اوقات انتخابات از همان آغاز این روند نادیده گرفته شد و به  بهانه های  گوناگون در همه موارد انتخاباتی تاخیر صورت گرفت. اکنون ما در آخرین مرحله این روند قرار داریم. مردم افغانستان برای اعلام نتایج نهایی انتخابات لحظه شماری می کنند، ستاد های انتخاباتی نیز خواهان به پایان رسانیدن این روند اند. کمیسیون مستقل انتخابات باید بدون ضیاع وقت به تطبیق فیصله های کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی بپردازد و هر چه زودتر شمارش دوباره آرای جنجالی را آغاز کند و با رعایت اصل شفافیت، این روند را در اسرع وقت تکمیل کند و به ابهام سیاسی ناشی از تاخیر در اعلام نتایج انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان، نقظه پایان بگذارد. همچنان مردم افغانستان از همه ستاد های انتخاباتی، نامزدان و سیاست ورزان کشور می طلبند که به فیصله نهایی در روشنی قوانین نافذ کشور حرمت بگذارند و در این مرحله حساس تاریخ کشور منافع علیای ملی را  مرجح بدانند.
ن.ش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا