تبصره و مرور بر مطبوعات

فصل تازه یی در مناسبات میان افغانستان و امریکا گشوده شد

کابل/ 5 سرطان/ باختر
سفر رسمی دوروزۀ محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان به واشنگتن پایان یافت و رییس جمهوری و هیئت همراهش به سوی کابل حرکت کرده اند.با این سفر در مناسبات میان افغانستان وامریکا فصل تازه یی گشوده شد.
مفسر آژانس باختر به ویژگی های این فصل تازه نگاهی افگنده است و می نگارد: محمد اشرف غنی در این سفر دوروزه، با رییس کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا، دوستان افغانستان در امریکا، رییس و شماری از اعضای کانگرس، وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی امریکا و سرانجام با جوبایدن رییس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا دیدار وگفت و گو کرد.
این سفر دوهدف عمده داشت: نخست این که رییس جمهوری افغانستان وضعیت واقعی کنونی در کشور را به مقامات امریکایی تشریح کند ودوم این که دورنمای مناسبات میان افغانستان و امریکا را بعد از خروج سربازان آن کشور از افغانستان، روشن کند. آن‌چه به موضوع نخست یعنی تشریح وضعیت افغانستان مربوط می شود، باید گفته شود که مقامات امریکایی از وضعیت افغانستان آگاهی دارند؛ اما این آگاهی شان بیشتر بر معلومات استخبارات و همچنان گزارش های قومندانان شان که تا هنوز در افغانستان اند و یا هم خبرهایی که در رسانه ها نشر شده است، استوار است.
این گزارش ها ومعلومات به آن‌چه رییس جمهوری کشور در مورد وضعیت افغانستان می داند، رسیده نمی تواند. رییس جمهوری کشور که در عین وقت سرقومندان اعلی قوای مسلح کشور نیز است، از وضعیت کشور معلومات دقیق دارد و از همۀ آن‌چه در کشور می گذرد، آگاه است و او بهتر از دیگران می تواند وضعیت جاری کشور را تشریح کند و تصویر واقعی ارائه کند و رییس جمهوری کشوراین کار را انجام داد. آن چه به موضوع دوم یعنی دورنمای مناسبات میان افغانستان و امریکا مربوط می شود، باید خاطرنشان شود که پس از تصمیم جوبایدن در مورد خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان، چنین ذهنیت شکل گرفت که گویا امریکا دیگر از افغانستان حمایت نمی کند و کمک هایش را متوقف می کند. شماری از حلقات مغرض منطقه به چنین ذهنیت دامن زدند و فضای معلوماتی را، آوازه ها وشایعه پراگنی های مملو از یاس و ناامیدی فرا گرفت و این به مخالفان مسلح نظام یک نوع جرات بخشید و آنان در شماری از ولسوالی ها و ولایت ها حمله کردند و در بخش هایی پیشروی نیز داشتند. مراکز شماری از ولسوالی ها و قرارگاه های نظامی سقوط کرد و مخالفان پنداشتند که می توانند این مارش پیروزی شان را ادامه دهند و همه ولسوالی ها را سقوط دهند.
این که چرا آنان توانستند، مراکز شماری از ولسوالی ها را سقوط دهند، علت های زیاد دارد و این وظیفۀ نهاد های مسوول است که باید روی این علت ها بپردازند. یک نکته باید خوب واضح باشد و آن این‌که مخالفان مسلح با سقوط مرکز های چند ولسوالی و قرارگاه های نظامی نمی توانند در جنگ جاری تغییر راهبردی ایجاد کنند و به هیچ گونه نمی توانند نظام را سقوط دهند. در سفر رییس جمهوری به واشنگتن آشکار شد که فصل تازه درمناسبات میان افغانستان و امریکا، فصل همکاری ها، مشارکت و ادامۀ کمک ها به افغانستان است. جوبایدن وسایر مقامات امریکایی تاکید کردند که کمک های امریکا به افغانستان ادامه می یابد وهمچنان امریکا از نیروهای مسلح افغانستان حمایت مالی می کند و امکانات وتجهیزات مورد نیازشان را فراهم می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا