تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از رسانه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت سه شنبه 3 سنبله

کابل باختر/ 3/ سنبله
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درباره رویداد های جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه سرنوشت در برگ نخست شماره امروزی عنوان کرده که به خاطر بدنامی وتخریب نیروهای مسلح تلاش منظم جریان دارد.
این روزنامه همچنان درمطلب دیگر از قول داعش عنوان کرده که ملا منصور دوست وفادار حکومت های طاغوتی میباشد سرنوشت همچنان در صفحه اول خبرداده که رهبر جندالله درافغانستان ،کشته شده است.
سرنوشت درمطلب دیگری عنوان کرده سفارت افغانستان دراسلام هنوز تعمیر خود را ندارد.
سرنوشت درصفحه اول و سایر صفحه ها دنبال مطالب دیگر شده است.
اما روزنامه 24 صفحه اول را با مطلبی زیر عنوان قاچاق سنگ های قیمتی کشور درمرز با پاکستان ، آغاز کرده و نوشته براساس مطالعه انجام شده توسط حسیب موحد استاد دانشکده کابل و با کمک یک سازمان کمکی گفته شده است که سنگ های قیمتی ونیمه قیمتی افغانستان به ارزش 267 ملیون دالر هر سال در مرز با پاکستان قاچاق میشود.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درمطلب دیگر از افتتاح کمپ فرهنگی ، سارک در بامیان خبرداده نوشته کمپ فرهنگی سارک و جشنواره راه ابریشم درمحفلی که توسط سکرتر جنرال و مسوول بخش فرهنگی درسارک معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ ، اعضای ولسی جرگه نمایندگان وزارت خانه ها گشایش یافته بود با شرکت بیش از یکهزار تن به شمول مهمانان خارجی و مقامات حکومتی درشهر بامیان افتتاح گردید.
بامیان با توجه به آبده های تاریخی و مناطق باستانی در 15 جوزای سالجاری به عنوان پایتخت فرهنگی سازمان همکاری های منطقوی جنوب آسیا سارک نام نهاده شده است .
24 به همین ترتیب ادامه و در همین صفحه از توزیع وسایل پرورش مرغ برای 200 خانواده خبرداده و نوشته پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت برای دوصد خانواده نیازمند وسایل پرورش که شامل آب خوره ، دانه خوره ، تانکر آب ، جالی ، لوله پلاستیکی ، پلاستیک وموادخوراکه مرغ ها میباشد را توزیع کرده است.
انجنیر محمد غلام ملا خیل مسوول هماهنگی پروژه ملی باغداری و مالداری وزارت زراعت در زون شمال شرق گفت این وسایل در ولسوالی های امام صاحب و خان آباد ولایت کندز و درولایت تخار میان خانواده های که درولسوالی های تالقان و رستاق زیر پوشش بخش مرغداری این پروژه قرارگرفته اند ، توزیع شده است.
روزنامه همچنان ادامه داده و درمطلب دیگر عنوان کرده که هزاران تن درکابل برقطع روابط با پاکستان تاکید کردند.
روزنامه 24 در صفحه اول و سایر صفحه های دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه اصلاحات درصفحه اول مطالبی را زیر عنوان های دهن کجی امارات به منافع ملی افغانستان شورای امنیت ملی رسانه ها اصل محرمیت اطلاعات محرم دولتی را حفظ کند ترکیه درصدور ویزه برای افغان ها تسهیلات فراهم میکند از پاکستان به شورای امنیت شکایت میکنیم را نشر کرده و درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا