تبصره و مرور بر مطبوعات

گنجینۀ باختر مصوون است

کابل/ ۱۰دلو/ باختر

در این چند روز اخیر در مورد مصوونیت گنجینۀ باختر بحث های تند آغاز شده است.

این موضوع زمانی بحث انگیز شد که رییس ولسی جرگه در جلسۀ عمومی آن مجلس در مورد مصوونیت آثار گنجینۀ باختر ابراز نگرانی کرد و پیشنهاد کرد که این گنجینه به خاطر نگهداری به کشور دیگری انتقال داده شود.

مفسر آژانس باختر این موضوع را به بررسی گرفته است و می نگارد:  ریاست جمهوری در برابر اظهارات رییس ولسی جرگه در مورد مصوونیت آثار گنجینۀ باختر واکنش نشان داد و در اعلامیه یی این اظهارات رییس ولسی جرگه را تاسف بار خواند. همچنان در اعلامیه خاطرنشان شده است که گنجینۀ باختر مصوون است و مردم و حکومت از آثار تاریخی و فرهنگی کشور حفاظت می کنند. همچنان محمد طاهرزهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ در یک کنفرانس خبری از مصوونیت آثار تاریخی و فرهنگی کشور اطمینان داد.

نگرانی ها در مورد مصوونیت آثار گنجینۀ باختر درست زمانی مطرح می شود که میان حکومت و ولسی جرگه روی تصویب بودجۀ سال مالی ۱۴۰۰ یک نوع تقابل و رویا رویی به میان آمده است. ولسی جرگه دو بار مسودۀ بودجۀ ملی سال مالی جاری را رد کرد. اختلافات به میان آمده میان ولسی جرگه و حکومت تا کنون فروکش نکرده است و روز به روز شدت بیشتر کسب می کند.

شماری از کارشناسان باور دارند که اظهارات در مورد مصوون نبودن آثار گنجینۀ باختر بخشی از این اختلافات، تقابل و رویارویی است و همچنان تلاشی است به خاطر تحت فشارقراردادن حکومت وبه ویژه رییس جمهوری کشور.

گنجینۀ باختر بخشی ازگنجینۀ بزرگ تاریخی و فرهنگی افغانستان است. گنجنیۀ باختر به مجموعۀ آثاری اطلاق می شود که در سال ۱۹۷۸ درنتیجۀ تلاش های مشترک باستانشناسان افغانستان واتحاد شوروی سابق در طلاتپۀ جوزجان کشف شد و بعد به موزیم ملی در کابل انتقال داده شد. اما زمانی ما در بارۀ گنجینۀ افغانستان صحبت می کنیم، این گنجینه شامل همۀ آن آثاری می شود که از سایر بخش های افغانستان به ویژه بگرام، آی خانم و تپۀ زرگران بلخ به دست آمده است.

همۀ این آثار بازتاب دهندۀ تاریخ، فرهنگ و هنر مردمان این سرزمین است، بازتاب دهندۀ شکوه و عظمت مردمان این سرزمین است. در سال ۲۰۰۶ بر اساس پیشنهاد فرانسه و تصویب کابینۀ وقت جمهوری اسلامی افغانستان، نمایشگاهی از این آثار به شمول آثار طلاتپه در خارج از کشور سازماندهی شد. منطق و فلسفۀ راه اندازی نمایشگاه این آثار در خارج از کشور این بود که از یک سو فرهنگ غنامند افغانستان برای جهانیان نمایش داده شود و از سوی دیگر از بابت به نمایش گذاشتن این آثار یک مبلغ پول جمع‎آوری شود و بعد از ا ین پول جمع‎آوری شده به خاطر توسعۀ موزیم ملی افغانستان استفاده شود. این نمایشگاه برای اولین بار در فرانسه برگزارشد وبعد در کشورهای مختلف اروپا، امریکا، استرالیا، چاپان و چین نیز برگزارشد و از این طریق ملیون ها دالر عاید به دست آمد. اکنون این آثار در داخل افغانستان و دریک محل مصوون نگهداری می شود و هیچ خطری متوجه آنها نیست. آثار فرهنگی و تاریخی بازتاب دهندۀ هویت ماست و ما به عنوان ملت متعهد، به عنوان ملتی که بر تاریخ گذشتۀ خود، بر فرهنگ و هنر خود می بالیم و افتخار می کنیم، مکلفیت اخلاقی وملی داریم که از همۀ این آثار حفاظت کنیم.

ن.ش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا