تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامۀ های غیرحکومتی درکابل

کابل/19اسد/ باختر
شماری محدود ازروزنامۀ های چاپی غیرحکومتی درکابل که بدسترس قرارگرفته انددرشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اندو نیز اخبار وگزارش های رادرباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر ، با توجه به عنوان های درشت شماری ازاین روزنامۀ ها گزارش حاضر راآماده کرده است .
روزنامۀ آرمان ملی درصفحه اول زیرعنوان” ادعای یک عضو مجلس :زنان ودختران به عنوان برده جنسی به پاکستان برده می شوند .” نوشته کرده است.
حلیمه صدف کیمی ، نماینده ولایت جوزجان درمجلس نمایندگان ادعا کرده درمناطقی که طالبان تصرف کرده اند، زنان ودختران واکسین شده وزیرنام جنازه به منظور برده جنسی به پاکستان انتقال داده می شوند.
خانم کریمی خطاب به طالبان هم گفت: اگر ننگ ، ناموس وغیرت افغانی داری لطفاً به میز مذاکره نشسته و آتش بس اعلام کرده صلح کنید؛ دست باداران پاکستانی تان را رها کنید آن ها دنبال هدف خود هستند ، تورا ابزار قرارداده تا ملت تان رابه خاک و خون بکشاند ، بس است بیشتر ازاین مردم را به درد آورده و آه ناله زنان و کودکان افغان را بلند نکنید .
او افزود: اگر افغان هستی و افغانیت داری همین زنان افغان ننگ و ناموس شما است؛ عملکرد امروز شما نه از نگاه شریعت ، نه از لحاظ قانون و اخلاق قابل قبول مااست .
این روزنامۀ مطلب دیگر تحت عنوان پاکستان باید تحریم شود” نوشته است.
شماری زیادی از کاربرآن فیس بوک و تویتر دریک کارزار بزرگ خواستار تحریم پاکستان شدند.
یکی از کاربران نوشته است : امروز قلب آسیا در آتش جنگ می سوزد عامل آن پاکستان است .
روزنامۀ اطلاعات روز زیرعنوان ” هندوپاکستان نظاره گر پیش روی طالبان برای تصرف ” نوشته کرده است .
پیش روی های سریع طالبان ، کشور های منطقه و ایالات متحده را در تنگنا قرارداده است وخامت اوضاع امنیتی ، هند و بسیاری ازکشورهای دیگر را مجبور کرده است تا حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را کاهش دهند و کنسولگری های خارج ازپایتخت را تعطیل کنند.
روزنامۀ 8 صبح تحت عنوان ” زانوی کی شکسته خواهد شد؟” نگاشته است .
محمد اشرف غنی هفته قبل با برگزاری نشست ویژه درشورای ملی کشور درحضوراعضای هردو اتاق مجلس ورهبران سیاسی با گروه طالبان اعلام جنگ کرد . او برای بارنخست به صراحت از خون خواربودن ، مزدور بودن و ظالم بودن طالبان سخن گفت .
غنی گفت که یابا طالبان زانو به زانو مذاکره می کنیم یا زانوی آنان را درمیدان جنگ می شکنیم این سخنان پس از آن گفته شد که گروه طالبان به جنگ وپیش روی خود درشهر های کوچک وبزرگ کشور ادامه داد.
یک هفته پس ازآن سخنرانی ، اکنون طالبان آن چه را غنی علیه این گروه گفته بود ، علیه جمهوریت انجام می دهند . طالبان به طور برق آسا مرکز چندین ولایت کشور را با تجهیزات ومهمات فراوان به دست آوردند.
روزنامۀ صلح کابل زیرعنوان “ازمیان خون و آتش ، پاکستان راتحریم کنید ً “نوشته است حبیب خان ، یکی از خبرنگاران افغانستان ، گفته است که جنگ درافغانستان ، جنگ نیابتی پاکستان دراین کشور است که سبب کشته و زخمی شدن هزاران نفر و آوره شدن میلیون ها افغانستانی درسراسرجهان شده است.
ختم/ شوخک …ک….م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا