آموزش

لیسه پوهاند سید یوسف علمی در کوتل خیرخانه از سوی وزیر معارف افتتاح و مورد استفاده شاگردان قرار گرفت

کابل/14/سنبله/باختر

وزیر معارف حین افتتاح لیسه پوهاند سید یوسف علمی  نبود زمین برای اعمار مکاتب را مشکل جدی فرا راه آن وزارت خواند.

به گزارش آژانس باختر، فاروق وردک وزیرمعارف که امروز در مراسم افتتاح لیسه پوهاند سید یوسف علمی سخن می گفت اظهار داشت امکانات پولی و دونر ها برای اعمار مکاتب وجود دارد مگر عدم موجودیت زمین مشکل عمده فرا راه وزارت معارف است. او گفت این مشکل در مرکز و ولایات کشور حاد بوده و هیچ محل برای ساختمان مکتب وجود ندارد.

به گفته وردک در حال حاضر شماری زیادی از مکاتب در سطح کشور فاقد ساختمان اند و شماری زیادی از مکاتب دیگر ساختمان میعاری ندارند. او از نهادهای مربوط خواست تا در این راستا وزارت معارف را کمک نمایند. وردک میگوید که وزارت معارف برنامه های را روی دست گرفته که با تطبیق آن مشکل نبود مکتب تا دو سال دیگر در کشور حل میگردد.

لیسه پوهاند محمد یوسف علمی که امروز از سوی وزیر معارف افتتاح شد در ساحه کوتل خیرخانه قرار داشته که دارای یکصد و سی و یک صنف درسی، پنج اتاق اداری و سایر ملحقات ضروری میباشد که گنجایش پنجهزار و دو صد شاگرد را دردو وقت دارد. این مکتب که به مصرف مجموعی چهار صد و هشتاد هزار دالر امریکایی از سوی کشور دنمارک در محلی اعمار گردیده که یک ساحه جدید مسکونی در شهر کابل است و نبود مکتب در آنجا محسوس بود. زمین این مکتب از سوی اهالی محل در اختیار وزارت معارف قرار داده شده است. این مکتب به نام پوهاند دکتور سید محمد یوسف علمی شخصیت علمی و فرهنگی کشور مسمی گردیده است. مرحوم استاد علمی در سال 1347 متولد واز لیسه حبیبیه فارغ بعداً شامل فاکولته ادبیات پوهنتون کابل شد، غرض ادامه تحصیل به هندوستان رفت واز پوهنتون لكنهوي آن کشور در رشته تاریخ تمدن اسلام دوکتورا گرفت و کارش را به عنوان استاد در پوهنحی ادبیات پوهنتون کابل ادامه داد. و در جریان سه دهه فعالیت اکادمیک و علمی در پوهنتون کابل دهها رساله ومقاله نوشت و صد ها جوان را آموزش داد. درسال 1362 به پاکستان مهاجر شد ودرکنار مجاهدین به کار اکادمیک و پژوهشی خود ادامه داد کانون ترجمه آثار جهاد افغان و ماهنامه وزین افغانستان در مطبوعات جهان را بنیاد نهاد. پوهاند سید یوسف علمی در سرطان سال 1385 از اثر مریضی که عاید حالش بود به رحمت پیوست.

طبق یک خبر دیگر: فاروق وردک وزیر معارف امروز در حالیکه سفير دنمارک نیز حاضر بود مکتب نمبر 16 قلعه نجار هاي خیرخانه را که دارای هشت صنف درسی، کتابخانه و سایر محلقات ضروری است افتتاح کرد. این مکتب به مصرف هشتاد هزار دالر امریکایی به کمک مالی بانک جهانی اعمار گردیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا