اخبارسیاستتبصره و مرور بر مطبوعات

روسیه در به رسمیت شناختن امارت اسلامی از امریکا پیروی نمی کند

تبصره، کابل، ۲۶ جوزا، باختر
یک دیپلمات ارشد روسی گفته است که کشورش در به رسمیت شناختن امارت اسلامی در افغانستان از امریکا پیروی نمی کند.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ ضمیرکابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه برای افغانستان از احتمال به رسمیت شناختن امارت اسلامی در افغانستان از سوی آن کشور سخن گفته است و یاد آور شده است که چنین احتمالی مطرح است و مسکو در به رسمیت شناختن امارت اسلامی از امریکا و دیگر کشورها پیروی نخواهد کرد.
این گفته جواب صریح به آن ماجراجویی های امریکا است که میخواهد، خواست و دیدگاه خود را بر کشور های دیگر تحمیل کند.
در اولین روز های پیروزی دو باره امارت اسلامی در افغانستان، امریکا با منجمد کردن دارایی های افغانستان و تحمیل تحریم های دیگر بر امارت اسلامی، صریحا از کشور های جهان خواست که امارت اسلامی در افغانستان را به رسمیت نشناسند در غیر آن با تحریم های آن کشورمواجه خواهند شد.
چنین یک حرکت، تحمیل خواست های یک جانبه و دید گاه نظر بر کشور های دیگر است، امریکا با ترویج دالر به عنوان پول جهانی و در اداره داشتن نهاد های بزرگ اقتصادی جهانی نظیر بانک جهانی، به سادگی می تواند هر کشوری را تهدید به تحریم کند و از نقطه زور سخن بگوید
از زمان پیروزی دوباره امارت اسلامی شماری زیادی از کشور ها وارد تعامل با اداره جدید در افغانستان شده اند و سفارت خانه های شماری زیادی از کشور ها در کابل فعال است و هیئت های بلند پایه امارت اسلامی به بیرون از کشور سفر کرده اند و هیئت های بلند پایه شماری زیادی از کشور ها و نهاد های جهانی به کابل آمده اند مگر مسئله به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی، همچنان گنگ و نا پیدا ست، مگر این وضعیت دیر دوام نمی آورد زیرا کشور های جهان در پی منافع خود اند نه برنامه ریزی های انحصاری دیگران.
مقام های امارت اسلامی بار ها گفته اند که جهان به گونۀ توافق و تعامل با امارت اسلامی دارند و به زودی امارت اسلامی در افغانستان به رسمیت شناخته خواهد شد.
امریکا مسئله به رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی را منوط به شرایط و خواست های ویژه یی کرده است از آن جمله ایجاد حکومت فرا گیر در افغانستان، در حالی که خود از تعریف چنین حکومتی در افغانستان عاجز است.
امارت اسلامی تاکید دارد که چنین حکومتی در افغانستان فعال است و اگر حرف امریکا و کشور های غربی از شکل گیری حکومت فرا گیر، مانند گذشته ،جا گزینی مهره های آنها است این امر دیگر در افغانستان محال است.
با گدشت ده ماه از شکل گیری دو باره امارت اسلامی در افغانستان، با آن که هیچ کشوری آن را به رسمیت نشاخته است مگر زمان به نفع امارت اسلامی است و تعامل پیدا وپنهان شماری زیادی از کشور ها این نوید را می دهد که برنامه منزوی نگه داشتن افغانستان دیگر کارا نخواهد بود و کشور ها دیگر روی منافع خود در افغانستان دست به کار خواهند شد نه به اساس منافع و دیکته امریکا.
چنین یک رویکرد و راهکار در میان کشور ها را می توان در گفته های اخیر نماینده ویژه رئیس جمهور پوتین برای افغانستان سراغ کرد، کشور های زیادی اند که دیگر حاضر نیستند از امریکا در مسایل بین المللی متابعت کنند و منافع خود را در قمار منافع امریکا بگذارند، دیگر زمان یکه تازی ها گذشته است، مردم افغانستان، مانند کشور های دیگرجهان، اراده و استقلالیت خود را دارند، واقعیت که امریکا باید آن را بپذیرد و از دیکته سیاست های پر ماجرای خود بر دیگران دوری جوید. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا