اخبارTOPگزارش ها

بهای شماری از مواد اولیه و سوخت در مقایسه به سال گذشته در بازار های کابل کاهش یافته است

کابل،‌ 30 قوس،‌ باختر
تعدادی از فروشندگان مواد اولیه می گویند که بهای شماری از مواد اولیه و سوخت در مقایسه به سال گذشته در بازار های شهر کابل،‌ از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در 30 قوس سال گذشته، یک بوری ۵۰ کیلویی آرد گندم مبلغ 2200 افغانی،‌ یک بوری برنج باریک اعلی ۲۵ کیلویی 2800 افغانی، یک پیپ روغن ۱۶ لیتره 1710 افغانی،‌ یک کیلو گاز مایع 63 افغانی، یک لیتر تیل پترول 75 افغان و یک لیتر تیل دیزل 89 افغانی به فروش می رسید.
امروز 30 قوس سال روان، یک بوری ۵۰ کیلویی آرد گندم 1560 افغانی، یک بوری برنج باریک اعلی ۲۵ کیلویی 2500 افغانی، یک پیپ روغن ۱۶ لیتره 1310 افغانی،‌ یک کیلو گاز مایع 54 افغانی،‌ یک لیتر تیل دیزل 63 افغانی و یک لیتر تیل پترول 76 افغانی به فروش می رسد.
عبدالصبور عزیز الله خیل دکاندار جاده آسمایی شهر کابل، در رابطه به بهای مواد اولیه گفت: مواد اولیه در باز های کابل به صورت فراوان وجود دارد و همچنان نسبت به سال گذشته بهای شماری از این مواد اولیه و مواد سوخت از ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.
همچنان سراج الدین،‌ فروشنده تیل و گاز، از کاهش نرخ گاز مایع و تیل نسبت به سال گذشته سخن گفت و افزود:‌ نرخ تیل و گاز نسبت به پار سال کاهش قابل ملاحظه یی یافته است و در بازار های کابل نیز به صورت فراوان موجود می باشد.
در این حالی شماری از آگاه هان مسایل اقتصادی، دلیل کاهش بهای مواد اولیه و دالر در برابر افغانی را تطبیق سیاست های معقول رهبری امارت اسلامی در امور مختلف می دانند.
آنان می گویند که در افغانستان نسبت به شماری از کشور های همسایه، برعلاوه نازل بودن بهای اسعارخارجی در برابر افغانی، نرخ مواد اولیه نیز نازلتر است.
در این حال شماری از مردم شهر کابل نیز کاهش مواد اولیه را نسبت به سال گذشته تائید کرده و اما از فقر اقتصادی و نبود کار شکایت می کنند.
محمد نادر یک باشنده شهر کابل می گوید: قیمت شماری از مواد اولیه و سوخت در مقایسه به سال گذشته کاهش یافته است ولی بیشتر مردم با فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و توان خریداری آن را ندارند.
وی گفت که در یکی از نهاد های دولتی به حیث کارمند وظیفه اجرا می کند و در یک ماه هشت هزار افغانی معاش می گیرد و اما این مبلغ مصارف شش نفر از اعضای خانواده و کرایه خانه آنان را کفایت نمی کند.
شیرمحمد یک باشنده دیگر شهرکابل، کاهش بهای مواد اولیه را نتیجه توجه مسوولان امارت اسلامی خواند و از تلاش های پیگیر رهبری امارت اسلامی در راستای آبادی کشور و پیشرفت عرصه های مختلف، به قدر دانی یاد کرد.
وی همچنان از مسوولان امارت اسلامی خواست که در زمینه فراهم کردن فرصت های کار و اشتغال زایی برای مردم به ویژه جوانان توجه و تلاش بیشتر کنند تا از نیروی آنان در آبادی و ترقی افغانستان استفاده موثرصورت بگیرد و از جانب دیگر مشکل اقتصادی جوانان رفع شده و از مهاجرت شان به کشور های دیگر نیز جلوگیری شود.
به همین ترتیب سمیرا معلم یکی از مکاتب شهر کابل،‌ در صحبتی با خبرنگار آژانس باختر، از کاهش بهای دالر در برابر افغانی و نرخ مواد اولیه نسبت به سال گذشته در بازار های شهر کابل،‌ ابراز خوشی کرد.
وی گفت:‌ زمانی که بهای دالر در برابر افغانی افزایش می یابد، فروشندگان مواد اولیه،‌ بهای مواد را بلند می برند و اما وقتی که نرخ دالر دوباره کاهش می یابد،‌ بهای مواد اولیه را بسیار اندکی کاهش می دهند و می گویند که عمده فروشان مواد غذایی نرخ دالری مواد را بلند بردند اند.
او از مسوولان شاروالی کابل خواست که جلو چنین عمل نا روا را بگیرند و همچنان از تطبیق نرخنامه این نهاد در بازار های شهر کابل همواره کنترول کنند.
در این حال نعمت الله بارکزی نماینده شاروالی کابل، در این رابطه گفت: شاروالی کابل، بیشتر از دو سال می شود که در شهر کابل نرخ نامه توزیع می کند.
وی افزود که نرخنامه از طریق کمیسیون “منع احتکار و کنترول قیم مواد اولیه” که شاروالی کابل در راس آن بوده و متشکل از نمایندگان نهاد های ذیربط است و بر اساس طرزالعمل مشخص آن، تعیین می شود و در تمام شهر کابل قابل تطبیق می باشد .
بارکزی، اضافه کرد: این کمیسیون عواملی را که در تعیین نرخنامه دخیل است به شمول نرخ دالر، می سنجند.
وی گفت: زمانی که نرخ دالر موقتی یا برای چند ساعت تغییر می کند و دوباره به جای اول برمی گردد، یعنی که نرخ ثبات ندارد و اما زمانی که نرخ دالر به صورت با ثبات تغییر کرده ا ست، در نرخ ها نیز تغییرات چشمگیری به وجود آمده است.
او اضافه کرد که شاروالی کابل در برابر نرخ مواد سوخت (تیل، گاز و زغال سنگ) مسوولیت دارد و بهای تیل و گاز در نرخنامه شاروالی کابل مشخص شده است.
بارکزی خاطرنشان کرد که همچنان نرخ یک تن زغال سنگ مبلغ 9 هزار افغانی از جانب امارت اسلامی تعیین شده است که روند مشخص خود را دارد و در 22 ناحیه شهرکابل، 22 مکان مشخص شده است که مردم می توانند از این مکان ها با نرخ مذکور زغال سنگ در یافت کنند.
وی همچنان به شهریان کابل، اطمینان داد که هیئت شاروالی کابل، به منظور جلوگیر از اضافه ستانی و تامین نظم در بازارهای شهر کابل، از تطبیق نرخنامه، به صورت پیگیرکنترول می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا