اخبارگزارش ها

اشرف غنی که خود نتوانست حالا راهکار و مشوره می دهد

کابل/ ۳ حوت / باختر
اشرف غنی، رییس جمهور پیشین کشور٬ خواستار راه اندازی یک گفتمان ملی شده است و برای رسیدگی به مشکلات کنونی در افغانستان یک راهکار هفت ماده یی را پیشنهاد کرده است.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ دوره حکومت محمد اشرف غنی٬ با زشتی های زیادی همراه بود٬ ادامه جنگ در کشور و فساد اداری، خلاهای عمده دوران ریاست جمهوری او را تشکیل می داد٬ اشرف غنی نه تنها که خود به صلح در کشور باور و اراده نداشت٬ تا توانست روند صلح در افغانستان را سبوتاژ کرد تا همچنان در قدرت بماند.
حرف زشت دیگر در دوران حکومت چند ساله او٬ اوج گیری فساد اداری در افغانستان بود و این کشور در جریان چند سال متوالی٬ ردیف اول در میان مفسد ترین کشور ها را داشت.
دامن زدن به اختلاف قومی٬ تک رویی و اداره کشور ازسوی چند شخص معدود٬ شاخصه های دیگر در ریاست جمهوری ناکام اشرف غنی را تشکیل می داد.
با وجود چنین نارسایی ها و بالاخره فرار غیر مسوولانه از کشور٬ او به نام پیام نوروزی به آدرس مردم افغانستان چیزهای گفته است که معاون سخنگوی امارت اسلامی آن را فلسفه عجیب از مغز دوم متفکر جهان دانسته است.
اشرف غنی در پیام ‌اش گفته است که باید برای بیرون رفت از مشکلات کنونی در کشوریک گفتمان ملی راه‌اندازی شود و هفت راهکار را برای رسیده‌گی به مشکلات در کشور پیشنهاد کرده است.
از دید او گفتمان ملی و راهکارهای پیشنهادی او می‌توانند کشور را از بحران بشری و اقتصادی بیرون کنند.
به گفته غنی٬ کشور در یک دوراهی قرار گرفته است و اگر این اوضاع به گونه درست مدیریت نشود، افغانستان بار دیگر گواه تجربه تلخ چهل سال پسین خواهد بود.
«مدیریت شفاف کمک‌های جهانی برای رسید‌گی به وضعیت بشری در کشور٬ آشتی و صلح در کشور برای رسیدن به ثبات٬ دستیابی به اجماع ملی در داخل برای رسیدن به مشروعیت٬ فراهم سازی فرصت برای همه برای شرکت در نظام٬ کارگیری از امکانات داخلی برای رسیدن به خودکفایی و اتخاذ سیاست بی‌‌طرفی و اجرای پروژه‌ها بزرگ ملی و منطقه یی از جمله راهکارهایی هستند که اشرف غنی پیشنهاد کرده است.
اگربه زمان ریاست جمهوری اشرف غنی دقیق شویم٬ با وجود امکانات وافر که او داشت به چیزی که خود حالا می گوید اصلاً توجه نداشت٬ همه کار در وجود او و دو معاونش و یکی دو تن از همکاران دیگرش خلاصه میشد٬ دوران ریاست جمهوری وی یک زمان فرصت سوز بود که بسا از امکانات مالی و معنوی به هیچ مبدل شد٬ اصلاً او و دو معاونش به صلح باور نداشتند و تا توانستند در مسیر این روند مشکل ایجاد کردند و حالا دیگر عقب زده شده اند٬ از گفتمان ملی، اجماع سیاسی و صلح و ثبات حرف می زنند.
کاش آنان در زمانی که صاحب قدرت و تصمیم گیری بودند به صلح فکر می کردند و جان هزاران افغان را که در جریان ریاست جمهوری آنان کشته شدند، نجات می یافت.
اصلاً اخلاق سیاسی حکم می کند که اشرف غنی٬ امر الله صالح و دیگر اعضای تیم کاری شان از مردم عذر خواهی کنند و به جای خط و نشان کشیدن برای دیگران خاموشی اختیار کنند.
اشرف غنی و یاران او نباید فراموش کنند که پروژه گزارش‌دهی فساد و جرایم سازمان یافته (OCCRP) نام محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان را در فهرست نهایی فاسدترین افراد سال ۲۰۲۱ جا داده است از این کرده بدنامی بوده نمی تواند.
غنی از صلح در افغانستان سخن می گوید که در حالی که با استقرار حکومت جدید٬ رقم تلفات ناشی از جنگ در کشور صفر شده است٬ صفیر گلوله ها خاموش است٬ ثبات که اشرف غنی که برای اعاده آن سخن می گوید با روی کارشدن دوباره نظام جدید شکل یافته است و اگر مشکل اقتصادی وجود دارد، عامل بازهم مامورین عالی رتبه نظام گذشته اند که ملیارد ها دالر از سرمایه ملی را دزدیدند و حالا در بیرون از کشور برای خود زندگی رویایی ساخته اند.
اشرف غنی و اطرافیان او باید بدانند که به جای نشانی دادن راه ومشوره به دیگران به فکر اعاده دارایی های ملت باشند و بعد هم سکوت اختیار کنند.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا