تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۲۴ سرطان/  باختر
طالبان با انجام حمله هراس افگنانه بر تاسیسات دولتی در شهر ایبک سمنگان و اخلال امنیت در مسیر شاهراه بغلان- بلخ و کابل-  قندهار نشان دادند که به توافق صلح دوحه پابند نیستند و دیگراین گروه قابل اعتماد نیست.
مفسرآژانس باختر می نگارد؛ طالبان روز گذشته با انجام حمله هراس افگنانه بر تاسیسات دولتی در شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان«اداره امنیت ملی و شاروالی ایبک» باز هم فاجعه خلق کردند و باز هم ویرانی کردند و بازهم خون ریختند.
در توافق صلح میان طالبان و امریکا که حدود چهار ماه  قبل در دوحه امضا شد طالبان تعهد کردند که برمراکز شهرها و شاهراه ها حمله نمی کنند ورابطه شان را با گروه های هراس افگن خارجی به خصوص القاعده و داعش قطع می کنند،همچنان کاهش خشونت تعهد دیگر این گروه بود
مگر حادثه دیروز در شهر ایبک، و ناامنی های اخیر در مسیر شاهراه بغلان-بلخ و کابل- قندهار و ماین گذاری و تخریب وسیع شاهراه بغلان – سمنگان  و حمله حدود 70 تن از اعضای  گروه‌های طالبان، داعش و شبکه القاعده که شامگاه یک‌شنبه ۲۲ سرطان به‌گونه مشترک بر ولسوالی «ارغنج‌خواه»  بدخشان انجام شد، نشان داد که طالبان به تعهد شان در برابر توافق صلح دوحه پابند نیستند. آنان بر مرکز شهر ها و شاهراه ها حمله می کنند و همچنان رابطه فعال با گروه های هراس افگن خارجی دارند.
در بحث کاهش خشونت هم طالبان توافق صلح دوحه را به مسخره گرفته اند و این گروه در جریان چهار ماه گذشته ،عامل ۱۶۰۰ حمله  و رویداد های ضد امنیت در کشور بوده است.
این نشان می دهد که طالبان اراده برای صلح در کشور ندارند و اگر با امریکا صلح می کنند،منافع روسیه را از طریق دیگر تامین می کنند، اگر به ایران هیئت اعزام می کنند، سعودییان را  به گونه دیگر خوشحال نگه می دارند ورعایت منافع پاکستان هم یک خط سرخ برای این گروه است .
در اصل طالبان، بیشتر بر منافع خارجیان اتکا دارند واز منافع ملی کمتر چیزی می دانند.
چهار ماه از توافق صلح میان امریکا و طالبان گذشته است مگرمفاد این توافق تنها به کاهش عساکر امریکایی از افغانستان و رهایی حدود چهار هزار و پنجصد زندانی این گروه خلاصه شده است و بحث های اصلی که کاهش خشونت و تسریع روند گفت وگو های صلح در افغانستان است، همچنان به باد فراموشی سپرده شده است و این گروه در انجام این بخش ها از تعهدات شان هیچ کاری نکرده است.
افکاربسته وتنگ طالبان، فرصت های زیادی را ازافغانستان گرفت برعکس مغرضین و بازی گران سیاسی و استخباراتی کشور های بیرونی را که افغانستان را میدان رقابت و جنگ شان انتخاب کرده اند جسورتر کرده است.
اگر طالبان فکر می کنند که معامله صلح دوحه یک زمینه برای رهایی زندانیان این گروه است،طالبان سخت غلط کرده اند و دچار اشتباه شده اند.
طالبان باید بدانند که دولت از وضعیت جاری تحلیل و محاسبه خود را دارد و بر بنیاد آن تصمیم خواهد گرفت وعمل خواهد کرد.
حفاظت از کشور وتامین امنیت و مصوونیت اتباع، جز مکلفیت ها ووجایب دولت است و دولت برای رسیدن به این هدف از هر گزینه کار خواهد گرفت.
طالبان نباید صبرمردم را به بازی گیرند.
در بحث دیگر، آنانی که با طالبان وارد معامله صلح شده اند و برای مقاصد معینی که دارند برای این گروه هویت سازی و زمینه سازی کرده اند باید بدانند که با طالبان به عنوان یک گروه وارد بحث شده اند مگر با دولت افغانستان مطابق به کنوانسیون های جهانی و تعهدات دو جانبه رابطه دارند که نباید آن را از یاد برند.
عملکرد شنیع، زشت و تحجر آمیز طالبان در روز ها و ماه های اخیر، این نیاز را جدی کرده است که باید دربرخورد و عمل با این گروه بازنگری کرد  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا