تبصره و مرور بر مطبوعات

استفاده از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی٬ یک عمل غیر انسانی وغیر اسلامی

تبصره
کابل باختر /15 / حمل:
استفاده از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی یک حرکت غیر انسانی، خلاف دساتیر دینی و تخطی صریح از معیارهای پذیرفته شده بین المللی بوده که عاملان آن باید به عنوان جنایتکاران جنگی محاکمه شوند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: به تعقیب حادثه ولسوالی ارچی ولایت کندز٬ منابع حکومتی اسناد و مدارک را پخش کردند که ثابت می سازد، محل که هدف حمله هوایی قرار گرفته در آن چهره های رده اول  و سرگروپ های ارشد طالبان حضور داشتند و برای انجام یک عمل اغراض آمیز و غیر انسانی که آماج قرار دادن ولایت کندز بخشی از آن بود، برنامه می ریختند
طالبان ظاهراً با راه اندازی برنامه دستاربندی ٬ یک نشست مهم از قوماندانان شان که در ساحه شمالشرق کشور فعالیت دارند پوشش داده بودند که هدف اصلی هم آماج قرار دادن شرکت کنندگان همین نشست بود
در این حمله هژده تن از  افراد  رده  اول  گروه طالبان کشته شدند که نام، شهرت و وظیفه آنها به رسانه ها سپرده شده است.
حادثه دشت ارچی بار دیگر ثابت ساخت که طالبان از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده میکنند، در حالیکه از دید مردم، ارشادات دینی و قوانین انسانی، سپر ساختن افراد ملکی یک حرکت غیر عادلانه، غیر انسانی و ضد اسلامی است که در تضاد کامل با آموزه های دینی قرار دارد.
طالبان با این حرکت یعنی برگزاری یک جلسه سری در پوشش جلسه دستاربندی ٬ دو هدف را تعقیب کردند یعنی کوشیدند با یک تیر دو شکار کنند.
آنها در پوشش جلسه دستاربندی خود را پنهان ساختند و یک نشست مهم از قوماندانان و اعضای رهبری خود را برگزار کردند، ضمناً با حمله هوایی که انجام شد آنها در تلاش اند تا برای خود زمینه تبلیغ را مساعد سازند که گویا حکومت، مسجد، مدرسه، قاری و طالب العلم را هدف قرار میدهد.
حادثه دشت ارچی ثابت میسازد که طالبان از هر امکان و ابزاری استفاده میکند تا خود را مطرح سازند، از خود چهره خوب  و از نیروهای دولتی چهره بد نشان دهند .
طالبان در استفاده از مردم برای انجام مقاصد شان گذشته زشت و بد دارند آنها همیشه در روستاها و محلات تحت نفوذ شان بر مردم تحمیل شده اند و از میان روستایان سربازگیری می نمایند، خود را به زور ذریعه مردم اعاشه و اباته می نمایند و همیشه از میان خانه های مردم نیروهای دولتی و وسایط دولتی را هدف قرار میدهند، آنها ثابت ساخته اند که پابند به ارزش های انسانی نبوده و هیچگاهی هم از دساتیر دینی پیروی نکرده اند.
ضمناً منابع دولتی می گویند که حمله بر دشت ارچی ذریعه هواپیما صورت گرفت در حالیکه اکثر قربانیان و زخمی شده گان که به شفاخانه ها انتقال یافته اند با اسلحه سبک هدف قرار گرفته اند، این نشان میدهد که طالبان برای بدنام ساختن نیروهای دولتی دست به کشتار عمدی و قصدی افراد ملکی زده اند.
آنچه در دشت ارچی در برابر مردمان ملکی اتفاق افتاده مایه درد و تاسف است، مگر نباید این حرکت یک دستاویز تبلیغاتی برای طالبان گردد.
به مردم لازم است تا در برابر برنامه ها، ماجراجویی ها و خودکامگی های طالبان ایستاد شوند و برای آنها نه بگویند و دیگر فرزندان و عزیزان شان را در گردهمایی ها ویا برنامه های طالبان که پر از اغراض وبا نیت همراه است نفرستند، تا دیگر ما شاهد حادثه، نظیر حادثه دشت ارچی نباشیم. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا