تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره / / حمله به اقلیت های دینی، عمل مغایر فرهنگ و ارزش های افغانی

کابل باختر 11 سرطان
افغانستان کشوریست که بهره مند از تنوع قومی و فرهنگی بوده، تحمل و همگرایی جز اصول زندگی مردمان این سرزمین است، اصول که پایدار باقی خواهد ماند و هیچگاه خدشه دار نخواهد شد.
مفسر آژانس باختر مینگادر: روز گذشته شهر جلال آباد ننگرهار شاهد یک حادثه اسفبار تروریستی بود، حادثه که ٬ متمایز از حوادث دیگر بود .
یک تروریست خود را در جمع هموطنان سکهه تبار ما انفجار داد و جان نزده تن را گرفت. بیشترین قربانیان این حادثه را سکهه تباران افغانستان تشکیل میدهد.
آنها درست زمانی آماج قرار گرفتند که قصد داشتند تا به دیدار رئیس جمهور کشور شان بروند به عنوان شهروند افغان٬ دیگاه و نظر شان را با رئیس جمهوری مطرح کنند مگر تروریستان سیه دل که تحمل انسانیت، اسلامیت و اخلاق را ندارند آنان را آماج قرار دادند و فصلی دیگری را در کتاب سیاه  اعمال شان باز نمودند.
حمله بر هموطنان سگهه تبار ما ٬ نمونه دیگر از تحجر و بربریت گروه های هراس افگن در افغانستان است گروه های که خشونت بربریت در بیرون از مرز های افغانستان فرا گرفته در محیط و ماحول رشد کرده و بزرگ شده اند که نفرت و تنفر، بدبینی شقاوت و بربریت حاکم بوده برتری جویی دینی و مذهبی جز سرشت آنها گردیده دیگران بخصوص اقلیت های قومی، مذهبی و دینی را دشمن خود میدانند.
امروز مدارس دینی در پاکستان جریان های سیاسی و حلقات دینی در آنکشور با همین تفکر زاده شدند، رشد کردند و عامل بسیاری از ناهنجاری ها در  آنکشور اند. با تاسف این اندیشه ناپسند، غیر اسلامی و غیر انسانی از طریق مدارس و همین جریان ها به گروه های طالبان و داعشی ها انتقال یافته، دو جریان که از
متن مدارس و جریان های سیاسی و مذهبی پاکستان بیرون شدند و از سوی استخبارات پاکستان به عنوان گروه های تروریستی و افراط گرا رشد کردند.
اگر به وضعیت اجتماعی و گذشته سیاسی پاکستان دقیق شویم این کشور لجنزار از حملات بر اقلیت های قومی، مذهبی و دینی بوده، هیچگاه در آنکشور تحمل وجود نداشته است. در حالیکه افغانستان از سالهای متمادی بستر تنوع، همکاری و همگرایی و تحمل اقوام و پیرئان  مذاهب ادیان بوده است و بر خلاف دو کشور همسایه از گذشته ها تا امروز هیچ نشانه وجود ندارد تا ثابت سازد که این کشور میدان تشنج، توطیه و قتل اقلیت ها بوده باشد.
مگر حالا داعش و طالب که دنباله  رو  اهداف و برنامه های استخبارات بیگانه اند ٬ درس تحجر و بربریت و خشونت را در ان طرف مرز فرا گرفته اند در صدد انتقال اندیشه پلید ( حذف اقلیت ها ) در افغانستان اند که حادثه دیروز نمونه یی از این تحجر است.
مردم افغانستان بخصوص پیروان اقلیت های مذهبی و دینی میدانند که این گونه ماجراجویی ها از کجا آب میخورند روی این دلیل آنها چنین اعمال سیه و کاذب را مربوط به هموطنان خود نمیدانند بر خلاف به همدلی و همکاری ملی تاکید دارند.
دشمنان افغانستان بخصوص آنانیکه در صدد صدور و ترویج اندیشه های برتری جویی قومی و مذهبی به افغانستان اند باید بدانند که مردم افغانستان اگر فقیر و جنگ زده اند مگر از لحاظ دینی ، فهم بالایی دارند آنها هیچ وقت مسایل داخلی و ناهنجاری های کنونی را از دریچه تنگ و تاریک قومی و مذهبی نگاه نمیکنند میدانند که صدور هراس افگنی و افراط گرایی که حملات بر اقلیت ها جز آن است جر سیاست دشمن و جزسیاست دولتی کشور همسایه است
این کشور داعش و طالب را خلق کرده تا به مقاصد خود در منطقه برسد. مردم ما میدانند که عملکرد طالب و داعش بر مبنای دینی و احکام قرآنی نیست  ٬ بل آنچه را آنها ( طالبان و داعش ) انجام میدهند بر مبنای برداشت خود شان است . مردم ما میدانند که این دو گروه دین را شلاق ساخته اند و از آن استفاده افزاری می نمایند، مردم ما میدانند که این دو گروه مقدسات  و ارزش های دینی را به شوخی گرفته اند مگر انها ( طالبان و داعشی ها) باید  بدانند که در آخر این شوخی، خود شان مسخره خواهند شد و بازنده اصلی در دنیا و اخرت خواهند بود                                 تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا