تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت چهارشنبه 30 حمل

کابل باختر/ 30/ حمل
شمار محدود ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشر کرده اند.
روزنامه انصار ، برگ نخست را با مطلبی، پاکستان تمام خط دیورند را حصارکشی میکند . آغاز کرده و نوشته است نظامیان پاکستانی گفته که بر علاوه موانع مرزی صدها پوسته نظارتی را در امتداد خط دیورند احداث میکند.
به نوشته این روزنامه مقام های پاکستانی میگویندکه درسرتاسر خط دیورند بیشتر از 2400 کیلو متر حصارو موانع امنیتی احداث میکنند . جنرال آصف سخنگوی ارتش پاکستان روز دوشنبه در راولپندی به خبرنگاران گفت که مجموعاً 338 پوسته امنیتی و برج نظارتی در امتداد مرز میان افغانستان و پاکستان احداث خواهد شد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده و درهمین صفحه زیر عنوان افغانستان محور مذاکرات مشاور امنیت ملی امریکا و مقامات هندی نوشته است، مشاور امنیت ملی رییس جمهور امریکا که به هند سفر کرده است در دیدار با نخست وزیر و مشاور امنیت ملی هند درباره همکاری دو کشور و مبارزه با تروریزم و نیز شرایط افغانستان بحث و گفتو گو کرد.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درهمین صفحه مطالب چون پیروزی اردوغان درهمه پرسی ، ترکیه را به چه سمتی خواهد برد.؟
گشایش برنامه اجرایی مبارزه با ازدواج های زیر سن در29 حمل ، آزادگی ووحدت اسلامی مردم هرات نمایش داده شد . بندر های کشور از وزارت تجارت به وزارت مالیه واگذارمیشود نشر کرده ودرصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه عدالت و توسعه برگ نخست را بامطلبی زیر عنوان هشدار احمد ضیا مسعود به اشرف غنی وواکنش ارگ آغاز کرده است و درمطلب دیگر زیر عنوان رییس کمیسیون نظارت برتطبیق قانون اساسی افغانستان از سوی اعضای کمیسیون برکنار شد.
روزنامه عدالت توسعه همچنان درصفحه اول زیر عنوان بندرهای کشور از وزارت تجارت به وزارت مالیه واگذار میشود نوشته است، مسوولیت بندر های بازرگانی و ترانزیتی کشور از وزارت تجارت و صنایع به وزارت مالیه انتقال می یابد.
اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه به سلام وطندار میگوید کار انتقال مسوولیت بندر ها از وزارت تجارت و صنایع به وزارت مالیه نهایی شده و به زودی تمامی بندر های کشور به این وزارت واگذار میشود.
روزنامه به همین ترتیب ادامه داده درصفحه اول خبرداده که والی نام نهاد طالبان برای ولایت تخار با افرادش کشته شده است.
به نوشته این روزنامه مسوولان درشمال شرق افغانستان از کشته شدن 16 تن از افراد گروه طالبان به شمول یک والی نام نهاد این گروه خبر میدهند.
این تلفات پس از چاشت روز گذشته یک شنبه درولسوالی دشت ارچی ولایت قندز به گروه طالبان وارد گردیده است روز نامه به همین ترتیب ادامه داده در صفحه اول از کشته و زخمی شدن  125 دهشت افگن درنبرد با نیروهای امنیتی کشور خبرداده است.
این روزنامه جزئیات دراین باره را در صفحه دوم نوشته است، به همین ترتیب روزنامه های هشت صبح، ماندگار و آرمان ملی درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا